کد خبر 1380666
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
وام

در این گزارش به بررسی میزان اقساط وام ودیعه مسکن و نحوه بازپرداخت آن پرداخته شده است.

به گزارش مشرق، پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران، برای سومین سال متوالی به تصویب رسید و بر اساس مصوبه اصلاحی شورای پول و اعتبار، ‎تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران به ۱۰۰، در مراکز استان‌ها به ۷۰ و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر هم به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافت.

پیش از این،  پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستأجران برای شهر تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری، به ترتیب ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان بود.

هم اکنون برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در شهر تهران با نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله، میزان اقساط ماهانه حدود  ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان است. سود این تسهیلات نیز حدود ۵۲ میلیون تومان می‌شود؛ به طوریکه باید در مدت ۵ سال، ۱۵۲ میلیون تومان  بازگردانده شود.

همچنین برای تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی هم باید متقاضیان مبلغی حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار تومان ماهانه پرداخت کنند و سود آن حدود ۳۷ میلیون تومان است؛ یعنی متقاضیان درمدت ۵ سال، باید ۱۰۷ میلیون تومان به بانک بازگردانند.

بیشتر بخوانید:

وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شد

برای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی نیز، باید متقاضیان ماهانه حدود یک میلیون تومان اقساط پرداخت کنند و  میزان  سود این تسهیلات در ۵ سال، حدود ۲۱ میلیون تومان است که درمجموع، افراد باید ۶۱ میلیون تومان باز پرداخت داشته باشند.

مدل‌های بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن هنوز قطعی نیست
به گفته آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، اعتباراتی که برای تسهیلات ودیعه مسکن طی امسال در نظر گرفته شده، ۴۰ هزار میلیارد تومان  است.

او می‌گوید که امسال، میزان نظارت‌ها بر روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن بسیار بالا خواهد بود و اجازه دریافت تسهیلات را به متقاضیانی که به صورت صوری قرارداد منعقد می‌کنند، نخواهیم داد. بانک‌ها هم موظف شدند تمامی این میزان تسهیلات را پرداخت کنند.

آقای محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفته، برای نحوه بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن، دو مدل تعریف شده که نتیجه آن پس از بررسی بیشتر اعلام می‌شود و ممکن است میزان اقساط پرداختی طبق مدل‌هایی که ارائه می‌شود، تغییراتی داشته باشد.

آقای محمودزاده اعلام کرد، متقاضیانی که پارسال تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کرده اند، امسال هم می‌توانند مابه التفاوت این تسهیلات را دریافت کنند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، متقاضیانی که پارسال تسهیلات ۷۰ و ۴۰ میلیون تومانی دریافت کرده اند، امسال می‌توانند ۳۰ میلیون تومان و متقاضیانی که در شهرهای کوچک تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی دریافت کرده بودند، امسال می‌توانند ۱۵ میلیون تومان مابه التفاوت تسهیلات پارسال را دریافت کنند.

متقاضیان  دریافت وام ودیعه مسکن، همانند متقاضیان ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، باید متاهل بوده یا اینکه سرپرست خانوار باشند. تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۱ که از سوی دولت ارائه شده، به افراد مجردی که سرپرست خانواده  هستند، تعلق نمی‌گیرد.

تسهیلات ودیعه مسکن امسال همانند سال‌های گذشته، به زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست هستند و مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما هم اکنون به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد هستند نیز، تعلق می‌گیرد.

شرایط اجاره نامه برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، برای اینکه ثبت نام وام ودیعه مسکن، از سوی این وزارتخانه مورد تایید قرار گیرد و متقاضی برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شود، علاوه بر اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید دارای شرایط لازم باشد، ضروری است تا اجاره نامه ارائه شده از سوی او نیز ویژگی های تعیین شده از سوی دولت را داشته باشد.

 بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین ستاد تنظیم بازار، امسال همانند دو سال گذشته برای بازار اجاره سقف افزایش نرخ تعیین شده؛ به طوری که مالکان در استان تهران حق ندارند بیش از ۲۵ درصد نرخ‌های اجاره خود را افزایش دهند و در شهرهای دیگر هم، هیچ مالکی حق ندارد بیش از ۱۵ درصد افزایش اجاره بها داشته باشد.

به گفته بسیاری از مستاجران، مالکان این قوانین را رعایت نمی‌کنند و هنوز سامانه طرح نهضت ملی مسکن برای ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات وام ودیعه مسکن باز نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس