سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد.

به‌ گزارش مشرق، در این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده است اما متاسفانه هیچ گونه همکاری و کمک‌رسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.

در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و  درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند.

متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی روبرو شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.

در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.

باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.

طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، تمامی کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود.

همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.

در پایان باید خاطرنشان کرد، دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    10 0
    یونان از انگلستان بزرگتر نیست. حالا که جهان دیوانه شده ما هم باید کمی رام کنیم این هارشدگان را که در بلبشو و قطحطی نفت افتادن دنبال نفت ملت و دزدی از جیب ایران. بچرخید تا بچرخیم. کامنت گذران منتقد مخالف عزیز کامنتهاتون را با دقت میخونم. حتما ممکنه نظرات مختلفی وجود داشته باشه. ولی اینجا بحث ایران و دست اندازی به اموالش هست و با خلط مبحث عناصری که زیر بهشون اشاره کردم هم نمیشه از اصل مطلب گذاشت. چه زمان قاار باشه چه پهلوی و چه اسلامی. کامنت گذران ضدانقلاب، البانی نشینان و سلطنت طلبان و موسادمواجب بگیران مزخرف هر چه قدر دلتون میخواد بگید. اینجا ایرانه به قدمت چند هزار سال نه لونه های چرک شما.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      چیزی که عوض داره گله نداره! بالاخره یک کشی شما از تنگه هرمز رد می شه که!!!
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    8 0
    همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زمان بزن در رو به پایان رسیده. لذا از عزیزان جان برکفان سپاه و ارتش درخواست برخورد جدی و عملی با این دولت نوکرصفت یونان که نقش سگ شکاری آمریکا رو بازی کرده. و در اسرع وقت و اولین فرصت با مصادره کردن کشتی های این دولت مزدور. جواب دندان شکنی به اون و دیگر کشورهای جهان که نقش سگ شکاری آمریکا رو بازی می کنند. بدهند تا درس عبرتی برای دنیا بشود. که هیچگاه جرئت چنين غلط هایی رو به خودشون ندهند.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 0
    شما فکر کردید یونان وکشورهای اروپایی مستقل هستن نخیر ابنها مستعمره وجزو شهروندان درجه دوامربکا واسراییل هستن اگر مخالف این کار می کردن تعجب دارد وان مرتیکه که بعنوان نماینده اروپا بلند میشود می اید دلالی مذکره وین می کند غلط کرده اول ازاربابش اجازه بگیرد وبعد بیاد تهران واما سخن ما بااین کشور مزدور همان طورکه که درگذشته این امریکای شیطان هرمقدار نفت مارا دوزدیده همان ازش گرفیم وشما هم ازاین قاعده استثا نخواهی بود
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 0
    کشتی های یونانی هم از زیر پای ما رد میشوند
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    اگر نتونیم ظرف چند روز آینده یک کشتی آمریکایی رو توقیف کنیم معلوم میشه جز قدرت پوشالی ایران از هیچ قدرت دیگه ای صحبت نمیکنیم. #مرگ_بر_آمریکا #مرگ_بر_اسرائیل #زنده_باد_ایران
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    ظاهرا نفتشو امریکا برده ببینیم حرف ها چقدر عملی میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس