کد خبر 1379581
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
برای خودت و به خاطر تیم ملی؛ کمی کی‌روش باش آقای اسکوچیچ

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی مهمترین پنجره فیفادی را پیش روی خود دارد که احتمالا فقط یک بازی تدارکاتی انجام خواهد داد و آماده‌سازی مناسبی در مسیر جام جهانی برای تیم دراگان اسکوچیچ در نظر گرفته است

به گزارش مشرق، با سرعت بالا مطالبی تکراری را مرور می‌کنیم. تیم ملی فوتبال ایران در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی شرایط خوبی نداشت و نهایتا دراگان اسکوچیچ در اواخر سال ۱۳۹۸ هدایت ملی‌پوشان را به عهده گرفت. اسکو موفق شد پس از پیروزی در چهار بازی حیاتی در خاک بحرین، ایران را به دور نهایی برساند و در آنجا نیز بدون دردسر، شاهد سریع‌ترین صعود به جام جهانی بودیم. سومین حضور متوالی که با هدایت مردِ کروات به دست آمد. همه‌ی این جملات گفته شد تا در نظر داشته باشید نقدی که به سرمربی تیم ملی وارد می‌شود به مسائل فنی مربوط نیست و اتفاقا او توانست به بهترین شکل وظیفه‌اش را انجام دهد.

اما آقای اسکوچیچ! اهالی فوتبال و طرفداران تیم ملی ایران از شما انتظار داشتند و دارند تا واکنش بهتری به اتفاقات در حال وقوع داشته باشید. جام جهانی ۲۰۲۲ برای اولین بار در میانه‌ی فصل باشگاهی برگزار می‌شود و به خاطر شرایط کروناییِ جهان، مسابقات انتخابی جام جهانی دیر برگزار شد و مراسم قرعه‌کشی نیز به همین تازگی به انجام رسید و همه‌ی این مسائل دست به دست هم داد تا تیم‌های حاضر در جام بیست و دوم فرصت چندانی برای تدارک نداشته باشند. تیم ملی فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. فقط ۲ پنجره فیفا پیش از آغاز جام جهانی پیش روی ما و بقیه تیم‌ها خواهد بود. در آستانه آغاز جام جهانی هم حدود هفت روز، بازیکنان در اختیار کادرفنی هستند و این‌ها اهمیت فوق‌العاده ۲ پنجره مذکور را نشان می‌دهد. جایی که می‌توانستیم چهار بازی در پنجره نخست و ۲ دیدار در پنجره دوم به انجام برسانیم. در عمل اما فعلا یک مسابقه تقریبا قطعی در خردادماه برای تیم ملی برنامه‌ریزی شده است.

اسکوچیچ بعد از غیبتی نسبتا طولانی که باعث شد تقریبا تماشای اکثر بازی‌های مهم هفته‌های پایانی را از دست بدهد به ایران آمد و در یکی ۲ اظهار نظری که داشته خیلی گذرا و کم‌اثر راجع به تمام شدن قرارداد دستیارانش، معوقه‌های‌شان و همچنین آماده‌سازی تیم ملی صحبت کرده است. واضح و مبرهن است که او علاقه دارد تا تیمش در شرایط بسیار مناسب آماده‌ی حضور در قطر شود اما شاهد تلاش و پافشاری چندانی از او نیستیم.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده این حس را از اسکوچیچ بگیریم، تجربه کارلوس کی‌روش است. سرمربی پرتغالی و موفق و اسبق تیم ملی که حدود هشت سال سکاندار یوزها بود و در تمام این سال‌ها برای تدارک بهترین اردوها و برگزاری بازی‌های تدارکاتی با فدراسیون، مربیان، مدیران و ... درگیر بود. او خیلی از بازی‌های دوستانه تیم ملی و همچنین اردوهای آماده‌سازی را شخصا هماهنگ می‌کرد. کی روش برای گرفتن امتیازات مورد نیازش جهت آماده کردن ملی‌پوشان با هر کسی وارد چالش می‌شد و از این قضیه ابایی نداشت. او در این بین از قدرت رسانه هم بهره می‌برد و آنها را در جریان کم و کاستی‌ها قرار می‌داد. این مساله کمک می‌کرد تا حد قابل توجهی از انتظاراتش برآورده شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه برنامه آماده‌سازی تیم‌ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ با وضعیت موجود/ از کی‌روش سختگیر تا بیخیالی مدیران کنونی

به برخی از رفتارهای کی‌روش نقد وارد بود و همچنان هم هست. او بعضی اوقات فراتر از اختیاراتش عمل می‌کرد و همین ماجرا کشمکش‌های زیادی را به وجود می‌آورد و جنجال‌هایی درست می‌کرد که به نفع تیم ملی و فوتبال ایران نبود. با این وجود سیستم مدیریت فوتبال در کشورمان به گونه‌ای است که باید گاهی کی‌روشی عمل کرد. باید جنگید، فریاد زد و از رسانه‌ها کمک خواست. چیزی که اصلا در اسکوچیچ نمی‌بینیم. او بسیار سازشگرانه با مسائل کنار می‌آید. دستیارانش قرارداد ندارند، تیمش به جای چهار بازی دوستانه احتمالا فقط یک دیدار برگزار می‌کند، یکی از کمک‌هایش جدا شده و تکلیف بقیه هم مشخص نیست و ... واکنش آقای سرمربی اما به همه‌ی این موانع و کاستی‌ها، سکوت است.

نباید فراموش کنیم بین اسکوچیچ و کی‌روش یک تفاوت بزرگ وجود دارد. کی‌روش به واسطه کارنامه قابل اتکایش و همچنین نتایج بسیار خوبی که کسب کرده بود و پایگاه قدرتمندی که نزد بسیاری از فوتبالدوستان داشت می‌توانست با جسارت بیشتری به دل حادثه برود و مطالباتش را عنوان کند اما اسکوچیچ از چنین مواهبی برخوردار نیست. همچنان خیلی از فوتبالدوستان با تردید نسبت به او می‌اندیشند. مدام شایعه برکناری‌اش شنیده می‌شود و همچنان هم نمی‌توانیم با اطمینان ۱۰۰ درصدی از بقایش روی نیمکت تیم ملی در قطر صحبت کنیم. همه‌ی این‌ها باعث شده تا سرمربی کروات تیم ملی سعی کند با فدراسیون وارد چالش در ابعاد بزرگ نشود و خودش را مدام با محدودیت‌های موجود وفق دهد.

اما چیزی که مشخص است این است که چنین تاکتیکی نمی‌تواند موفقیت به ارمغان بیاورد. نتیجه تیم ملی در جام جهانی، هم برای مردم ایران و هم برای اسکوچیچ از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بدون شک اگر نتوانیم در مقابل آمریکا، انگلیس و برنده پلی‌آف اروپا نمایشی درخور داشته باشیم؛ اسکوچیچ نمی‌تواند اینده‌ی مربیگری قابل توجهی داشته باشد و خیلی زود فراموش می‌شود. او باید برای آماده‌سازی بهتر تیمش کمی از این سکوت و سکون دربیاید و مانند کی‌روش، آستین‌هایش را بالا بزند و کمی صدایش را بالا ببرد و خواسته‌هایش را مطرح کند. تیم او بازی دوستانه می‌خواهد، اردوهای مناسب می‌خواهد، دستیارانش باید در کنارش حضور داشته باشند و بدون نگرانیِ ذهنی کار کنند.

او با این آرامش نمی‌تواند به خواسته‌هایش برسد و اگر هم این اتفاق رخ بدهد پس از مرگ سهراب خواهد بود. پس لطفا آقای اسکوچیچ! کمی کی‌روش باش؛ به خاطر خودت و برای تیم ملی.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    بقیه مربی بودن مرحله گروهی حذف شد ایران ایشونم قرار نیست معجزه کنه باز مرحله گروهی حذفیم ربطی هم به سرمربی نداره فعلا ایران شخصیت صعود به حذفی رو در خود نمیبینه
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    آقای نویسنده کی روش واقعاموفق بود؟ بنظرتون صعوداز گروههای مقدماتی جام جهانی آسیابه جام جهانی وقتی 5تیم به این مسابقات راه پیدامی کنند موفقیت است ؟ فوتبال ایران بدون مربی هم باید!!!به این مسابقات صعودکند. درمسابقات جام ملتهای آسیاهم یک باربه عراق باختیم که تیم رسانه ای و حمایتی واجنبی پرست کی روش تمام ایرادات تیم ملی روبه یه اتفاق نسبت دادن تا کی روش چشم آبی درمسلخ پاسخگویی قرارنگیره؟ توی همون بازی باعراق هرموقع اراده کردیم به عراق گل زدیم امانمیدونم چراجرات ومیل زدن گلهای بیشتررونداشتیم وداوررومقصر جلوه دادیم چون یه بازیکنمون رواخراج کرد؟ باکی روش بدجوربه ژاپن باختیم بد خیلی هم بد به نظرتون اگه ازآرژانتین 3تامی خوردیم ولی ازش یادمی گرفتیم به ژاپن دوتابزنیم پیشرفت نکرده بودیم؟ آقاکی روش تمام ستاره های لیگ روفراری دادبرن توتیمهای درجه چندم اروپایی بازی کنن وازاون طریق بیان تیم ملی وبااین روش لیگ روبشدت بی کیفیت کرد تاجایی که الان دعوانقش اول لیگ هست قبل مسابقه حین مسابقه بعدمسابقه. آقاکی روش بود دیگه!!! چشم آبی و....
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    هیچ کس تاحالا از گروهی صعود نکرده الکی جو ندین فوتبال ایران جز روداری هیچ گوهی نیست
    • حسین IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      این چه مدل متن نوشتنح
  • ناشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 1
    آقای نویسنده حماقت هم حدی دارد. کی روش نه تو کلمبیا کاری کرد نه تو مصر تو ایران هم در واقع هیچ کاری نکرد. مردم ما در زمان او پس از باخت هم خوشحال بودند که این نشانه ...
  • نام آشنا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    1 0
    کارلوس کیروش به دلیل اینکه سابقه طولانی تری نسبت به اسکوچیچ داشت بر طبق گفته خودش بعضی از بازی ها را با توجه به اشنائی اش با سرمربی های دیگر تیمهای ملی برای ایران جور میکرد وگرنه او هم اگر به خاطر داشته باشید چند بازی با تیمهای گمنام و در پیتی انجام داد که به او اعتراض شد. در قبل جام جهانی 2018 هم فقط سه بازی به درد بخور با تونس و الجزایر و ترکیه انجام داد که دو شکست و یک پیروزی به دست اورد.
  • محمدرضا IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    فقط کی رش می تواند تیم ملی را سر و سامان دهد. وسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس