چین به آمریکا درباره پرداختن «بهای غیرقابل تحمل» هشدار داد

وزارت امور خارجه چین هشدار داد: آمریکا در صورت ادامه مسیر اشتباه پیرامون تایوان، بهای غیرقابل تحملی را خواهد پرداخت.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه چین امروز سه شنبه اعلام کرد: ایالات متحده بهای غیرقابل تحملی را در صورت ادامه مسیر اشتباه در موضوع تایوان پرداخت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه چین در این باره اضافه کرد: واشنگتن تمام تلاش خود را می کند تا با کلمات اصل «چین واحد» بازی کند. ایالات متحده تعهدات خود را در مورد موضوع تایوان زیر پا گذاشته، به صورت مخفیانه و علنی فعالیت های جدایی طلبانه را تحریک و حمایت می کند.

پکن در این ارتباط تأکید کرد: چین این توانایی و تمایل را دارد که قاطعانه فعالیت های جدایی طلبانه با هدف استقلال تایوان را مهار کرده و از دخالت خارجی در این خصوص جلوگیری کند.

چین در ادامه افزود: ما این موضوع را پیشتر نیز مورد تأکید قرار داده و موضع خود در قبال تایوان را تا کنون اظهار کرده ایم.

در همین ارتباط، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین دیروز دوشنبه در واکنش به سخنان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مبنی بر احتمال پاسخ نظامی واشنگتن به چین در صورت حمله به تایوان اعلام کرد: چین در مورد موضوعاتی مرتبط با منافع اساسی این کشور مانند حاکمیت و تمامیت ارضی امتیازی نداده و مصالحه ای نیز نخواهد کرد. تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده و این موضوع کاملاً داخلی است. هیچ مداخله خارجی در این باره قابل قبول نیست. آمریکا نباید عزم مردم چین برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.

گفتنی است که رئیس جمهور آمریکا پیشتر در نشست مطبوعاتی با نخست وزیر ژاپن از احتمال مداخله نظامی در صورت حمله چین به تایوان خبر داده بود.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک امروز دوشنبه خود با «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که وی در برابر آنچه به زعم خود تهاجم به تایوان خواند، از این جزیره دفاع خواهد کرد.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چنانچه تایوان مورد تهاجم قرار بگیرد، آیا آمریکا از آن دفاع خواهد کرد، گفت: بله. این مسئله ای است که ما متعهد به انجام آن هستیم. ما با سیاست چین واحد موافقیم و آن را امضا کرده ایم. اما این مسئله که می توان تایوان را با استفاده از زور گرفت، مجاز نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس