کد خبر 1377937
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۱
دهان‌شویه گیاهی برای سفیدی دندان‌ها

محققان کشورمان در یک مطالعه بالینی جدید و جالب توجه، تأثیر دهان‌شویه گیاهی آنغوزه را بر سفید شدن دندان‌ها بررسی کرده و به نتایج جالب توجهی رسیده‌اند.

به گزارش مشرق، سفید کردن دندان‌ها یکی از راهکارهای افزایش زیبایی است که موجب می‌شود چهره فرد زیباتر جلوه کند و به دنبال آن اعتمادبه‌نفس نیز بیشتر شود. دندان‌های زرد موجب ایجاد ناراحتی در بسیاری از افراد می‌شوند؛ ازاین‌رو چنین افرادی برای سفید کردن دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از بیماران به سفیدی دندان‌های خود بیشتر از سالم بودن آن‌ها اهمیت می‌دهند و از رنگ دندان‌های خود ناراضی‌ هستند.

سفید کردن دندان‌ها اصطلاحی در میان دندان‌پزشک‌ها، خصوصاً دندان‌پزشکان زیبایی است که متعاقب آن با ایجاد تغییر رنگ در دندان‌ها و لکه‌گیری دندان‌ها، جلوه‌ای زیبا در دندان‌ها ایجاد می‌کند و به آفرینش لبخندی زیبا می‌انجامد. یک لبخند زیبا نیز تأثیر بصری فوق‌العاده‌ای در افراد به وجود می‌آورد. این موضوع باعث شده محققان علوم دندانپزشکی نیز در جای‌جای جهان به دنبال روش‌هایی سالم و کم‌ضرر برای سفید کردن دندان‌ها باشند. البته در این زمینه مطالعاتی انجام شده است که اغلب در سطح آزمایشگاهی بوده‌اند و لذا نیاز بیشتری به تحقیقات بالینی حس می‌شود.
در همین راستا، گروهی از محققان کشورمان از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یک مطالعه پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن تأثیر یک دهان‌شویه گیاهی بر سفیدی رنگ دندان‌ها بررسی‌شده و این تأثیر با یک دهان‌شویه شیمیایی و معروف مقایسه شده است.

در این مطالعه که نوعی کارآزمایی بالینی بوده، ۱۲۶ بیمار از مراجعه‌کنندگان به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد مشارکت داشته‌اند. روی این بیماران تأثیر استفاده از دهان‌شویه‌های آنغوزه که نوعی گیاه دارویی است و همچنین کلرهگزیدین مورد بررسی و مقایسه واقع شده است.

از این بیماران که به دو گروه مساوی تقسیم شده بودند، پس از جرم‌گیری فوق لثه‌ای و به دنبال آن بروساژ خواسته شد به مدت یک هفته از هیچ روش دیگری برای کنترل پلاک دندانی یا همان جرم استفاده نکنند و تنها روزی دو بار از دهان‌شویه تجویزشده استفاده کنند. به این صورت که هر بار یک قاشق غذاخوری از دهان‌شویه را در دهان بگردانند و تا یک ساعت بعدازآن چیزی نخورند و دهان خود را با آب نیز نشویند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که مصرف دهان‌شویه آنغوزه تنها در مدت یک هفته تأثیر چشمگیری در سفیدی رنگ دندان دارد.

در این خصوص، مجید امتیازی، پژوهشگر مرکز تحقیقات طب سنتی ایران از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و همکارانش اظهار کرده‌اند: «طبق نتایج به‌دست‌آمده ما، از گروه ۶۳ نفری که دهان‌شویه آنغوزه را استفاده کردند، ۴۸ نفر عنوان کردند که رنگ دندان آن‌ها به‌طور چشمگیری سفید شده است. این به معنای تأثیر ۸۰ درصدی این گیاه دارویی در سفیدکنندگی دندان‌ها است».

امروزه در دنیا، محققان مواد مختلفی را برای سفیدسازی دندان‌ها پیشنهاد می‌کنند که به‌کارگیری دهان‌شویه بسیار معروف و متداول کلرهگزیدین در کنار مسواک زدن، یکی از آن‌ها است. همچنین مواد دیگری مثل هیدروژن پراکسید و کربامید پراکسید با درصدهای مشخص نیز توصیه می‌شوند.

اما حالا با تأثیر بالایی که دهان‌شویه طبیعی گیاه دارویی آنغوزه در این خصوص نشان داده است، می‌توان آن را به‌عنوان یک ماده سالم برای سفید کردن دندان‌ها مورد توجه قرار داد.

این یافته‌ها را فصل‌نامه «طب مکمل» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر کرده است. این نشریه، به انتشار مقالات علمی پژوهشی در حوزه‌های طب مکمل و جایگزین؛ طب آسیایی و طب ایرانی می‌پردازد.

منبع:بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طبیب ایرانی IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 0
    بهترین سفید کننده دندان سیب است. پوره سیب با مسواک بسیار موثر و بدون عارضه است.
  • ج د ا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    آنغوزه درست است که شیره گیاه آنغوزه است ولی مگر نوعی سم آفت کش نیست؟ مگر به عنوان آفت کش در کشاورزی به خصوص درختان پسته استفاده نمیشود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس