هواپیمای سیمرغ

بررسی‌ها نشان می دهد در کلاس هواپیمای تازه رونمایی شده "سیمرغ"، نمونه‌های مختلفی در دنیا وجود دارد که در کنار بحث ترابری، ماموریت‌های مختلف و قابل توجهی همچون هشدار زودهنگام هوابرد را انجام می‌دهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از مدتها بی خبری از پروژه مشهور و پر حاشیه ساخت هواپیما در کشورمان، هواپیمای ترابری "سیمرغ" توسط صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح رونمایی شد که نشان دهنده یک پرنده ترابری تاکتیکی سبک بر اساس باز طراحی مفهوم کلی از هواپیمای مسافربری آنتونوف ۱۴۰ و پروژه ایرانی آن یعنی ایران ۱۴۰ است. در حال حاضر به صورت دقیق، تفاوت های موجود بین نمونه ساخته شده به نام "سیمرغ" از یک سو و آنچه به عنوان ایران ۱۴۰ یا آنتونوف ۱۴۰ پیش از این ساخته شده مشخص نیست. اما آنچه بر اساس تصاویر می توان مطرح کرد، باز طراحی بخش هایی از بدنه از جمله دم و بال هواپیما است؛ اقدامی که نتایجی موثر در زمینه کاهش مسافت فرود و برخاست داشته و همچنین در بخش افزایش حجم سوخت و تناژ قابل حمل، خود را نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

سرنوشت جالب «سوزانا» هدیه گرانقیمت فرانسه به ارتش عراق/ ایران؛ آخرین آشیانه قاتل ناشناخته ناو آمریکایی «استارک» +عکس

جولان گرگ‌های جاسوس در لباس میش‌های پرنده/ گسترش تحرکات هواپیماهای جاسوسی کشورهای عربی در اطراف ایران +عکس

به طور کلی باید توجه داشت که در دهه های اخیر، چه در بخش هواپیماهای تربوپراپ مثل سری سیمرغ یا در نمونه های جت، بحثی به اسم هواپیماهای منطقه ای مطرح شده که عمدتا مربوط به مدل های مسافربری با توان حمل مسافران کم تر برای مسیرهای کوتاه تر است. البته این مسئله در نمونه های جت و خصوصا با کاهش مسافران مثل مدل های VIP، به افزایش قابل توجه برد نیز منجر شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای ترابری سیمرغ

در کنار بحث حمل مسافر و کاربری غیر نظامی، پتانسیل های بالایی در این طراحی ها برای بحث های نظامی از ترابری گرفته تا اموری مثل گشت دریایی، هشدار زودهنگام هوابرد (آواکس) و حتی نمونه های مسلح شده برای پشتیانی نزدیک هوایی وجود دارد که سری سیمرغ می تواند در ادامه، همین نقش ها را برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ایفا کند. اما در این بخش در دیگر کشورهای دنیا بویژه کشورهای غیر از تولیدکنندگان مشهور شرقی و غربی پرنده های مسافربری و نظامی، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ در این گزارش نگاهی به برخی از این طرح ها -صرفا پرنده های تربوپراپ - خواهیم داشت.

سوئدی ها و طرح های موفق از شرکت Saab

شرکت سوئدی Saab از جمله طراحان موفق در حوزه محصولات نظامی از جمله هواپیما است. در حوزه هواپیماهای منطقه ای با پیشران توربوپراپ، سری ساب ۳۴۰ و ساب ۲۰۰۰ از جمله محصولات موفق سوئدی ها در حوزه مسافربری بوده اند که دارای پتانسیل بالایی در حوزه نظامی بوده و مشتریان خاص خود را نیز داشته اند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای آواکس نیروی هوایی تایلند بر پایه پلتفرم ساب ۳۴۰

هر دو هواپیماهای این سری با رادارهای آرایه فازی فعال سری Erieye ساخت سوئد و با تبدیل شدن به آواکس هایی کوچک در اندازه ظاهری، اما بسیار موثر در عمل در بازار صادراتی ظاهر شده اند. در حال حاضر برای نمونه، نیروی هوایی سوئد و نیروی هوایی تایلند از آواکس ها بر پایه ساب ۳۴۰ و پاکستانی ها و سعودی ها نیز از هواپیماهای آواکس بر پایه ساب ۲۰۰۰ بهره می‌برند. در جریان رویارویی هوایی سال ۲۰۱۹ بین ارتش های هند و پاکستان، آواکس های ساخت سوئد متعلق به نیروی هوایی پاکستان دست برتر را در شناسایی و قابلیت شلیک اول به جنگنده های این کشور، در مقابل هندی ها اعطاء کردند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

آواکس نیروی هوایی پاکستان بر پایه پلتفرم ساب ۲۰۰۰

شرکت ساب سوئد همچنین قابلیت های گشت دریایی را نیز برای هواپیمای ساب ۲۰۰۰ و همچنین برای هواپیمای توربورپراپ سری Q۴۰۰ از شرکت کانادایی بمباردیر ارائه کرده که این پروژه به عنوان "اره ماهی" یاد شده و فعلا در فاز بازاریابی هستند.

ATR و بازار داغ گشت دریایی

وقتی از هواپیماهای تربوپراپ منطقه ای در جهان صحبت به میان می آید، نمی توان اشاره ای به خانواده ATR که در حال حاضر به صورت مشترک بین ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیا ساخته می شود، نداشت. این پرنده که مدل های مسافربری آن در کشور ما نیز در حال پرواز است در حوزه گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی نیز از جمله پرنده های با پتانسیل بالاست.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای گشت دریایی و جنگ ضد زیردریایی بر پایه مدل ATR ۷۲ متعلق به نیروی دریایی ترکیه

در حال حاضر دو کشور همسایه ما یعنی پاکستان و ترکیه از این هواپیما در نقش گشت دریایی بهره برده و در مدل سفارش داده شده برای ترکیه، قابلیت حمل اژدر و مقابله با زیردریایی ها نیز برای این هواپیماها در نظر گرفته شده است. طیف وسیعی از سیستم های راداری، اپتیکی و البته تسلیحاتی قابلیت نصب روی این هواپیما را داشته و می توان از آن هم در زمان صلح برای بحث کنترل کل خطوط کشتیرانی و جستجو و نجات در زمان بروز درگیری نیز در بحث کنترل فضای نبرد دریایی و در صورت لزوم درگیری با شناورهای دشمن بهره برد.

یک تجربه موفق از اسپانیا

به صورت کلی و عمده باید گفت اکثر طرح ها در این بازار در انحصار تولیدکنندگان اروپایی است. در این میان شرکت اسپانیایی CASA که امروز محصولات آن بخشی از مجموعه ایرباس است، برای بازار کشور اندونزی طرحی موسوم به CN-۲۳۵ را توسعه داد. این طرح بسیار موفق هم در بحث مسافربری و ترابری غیر نظامی و هم در حوزه نظامی به تولید انبوه رسیده و پس از آن مدل توسعه یافته تر یعنی C-۲۹۵ معرفی شده است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

هواپیمای HC-۱۴۴ Ocean Sentry برای گارد ساحلی آمریکا که بر اساس مدل CN-۲۳۵ ساخته شده

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل مسلح شده از هواپیمای سی ۲۹۵ شرکت ایرباس

در مجموع باید گفت که از این دو مدل، چیزی نزدیک به ۵۰۰ فروند هواپیما تولید شده و مشتریان بسیاری در سر تا سر دنیا را تغذیه کرده است. از گارد ساحلی آمریکا تا نیروی هوایی کانادا و کشورهایی مثل فنلاند، برزیل، جمهوری چک، هندوستان، فرانسه، پاکستان، مکزیک و مراکش از جمله کاربران این دو مدل هواپیما هستند.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل آواکس پیشنهاد داده شده بر اساس پلتفرم سی ۲۹۵

نکته جالب این که در سری سی ۲۹۵ برای نمونه، با اینکه با یک هواپیمای توربوپراپ دو موتوره سبک رو به رو هستیم مدل های آواکس، جمع آوری سیگنال های الکترونیکی، گشت دریایی و حتی نمونه مسلح شده به توپ، موشک و راکت های هدایت شونده برای ماموریت های پشتیبانی نزدیک هوایی بر اساس این هواپیما توسعه پیدا کرده است.

یک کار خاص از ایتالیایی ها

در حوزه طراحی هواپیماهای ترابری سبک، ایتالیایی ها در دهه ۱۹۷۰ میلادی طرحی موفق به نام G.۲۲۲ داشتند. چندین مرحله توسعه و مدرن سازی امروزه بدل به پرنده های به نام C-۲۷J از شرکت لئوناردو شده است. این هواپیمای تربوپراپ کوچک و سبک که در اصل برای بحث ترابری و حمل نیرو و محموله های نظامی توسعه پیدا کرده، به شکل جالبی برای دیگر ماموریت های نظامی نیز قابل تغییر است.

گام بزرگ برای ساخت آواکس و پرنده جمع‌آوری سیگنال در کشور با رونمایی از «سیمرغ» / بازار پر رونق خرید هواپیماهای تاکتیکی سبک در اروپا و آسیا+عکس

مدل جنگال و جمع آوری سیگنال بر پایه هواپیمای سری C-۲۷J متعلق به ارتش ایتالیا بر فرار عراق

این هواپیما بر اساس نیاز مشتری می تواند برای نقش هایی مثل جست و جو و نجات دریایی، کنترل و فرماندهی هوابرد، جنگ الکترونیک، شناسایی و جمع آوری سیگنال های الکترونیکی و مغناطیسی و حتی گونه مسلح شده برای پشتیبانی نزدیک هوایی نیز مجهز شود. فرماندهی عملیات ویژه نیروی هوایی و گارد ساحلی آمریکا در کنار نیروهای هوایی کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، یونان، رومانی، مراکش و ترکمنستان از کاربران مدل های مختلف این هواپیما هستند.

باید توجه داشت که هواپیمای سیمرغ ایرانی البته در ابتدای راه و انجام آزمایش های مربوط به ماموریت اولیه و اصلی خود یعنی ترابری سبک تاکتیکی است اما با نگاهی به توانایی های موجود در کشور می توان گفت که این پرنده می تواند در نقش های دیگر همانند نمونه های مورد اشاره در بالا نیز ظاهر شود بخصوص آنکه سیستم های اپتیکی که در سالهای اخیر در حجم قابل توجهی در کشور توسعه پیدا کرده اند، در کنار رادارها و سامانه های نقشه برداری و حتی انواع بمب ها و موشک های دورایستای هوا پرتاب نیز قابلیت تعریف شدن برای استفاده در این پرنده را دارند. ذکر این نکته نیز مهم است که بسیاری از این زیر سیستم ها در اندازه های کوچک و سبک تر برای نصب روی پرنده های بدون سرنشین ایرانی توسعه پیدا کرده و مشخصا در پلتفرم بزرگتری مثل سیمرغ می توان محموله هایی سنگین تر با قابلیت های بیشتر را نیز حمل و مورد استفاده قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    41 42
    کدام گام بزرگ برادرم الان ایران ۱۴۰ کجاست؟!! باید دید اولا چند درصد واقعا داخلی سازیه، چقدر به روزه و در نهایت بعد استفاده مشخص میشه چقدر ایمنی داره
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      33 21
      کارشناس نمایی با طعم منفی بافی و سئوالات کلیشه ای
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      12 19
      همین 140 رو هم اوکراین میساخت تقدیم دوستان میکرد
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      3 4
      شدیدا شدید
    • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      8 16
      این پرنده را مهندس جواد جوادی ساخته و مهندس مسعود تابش هم نظارت داشته احتمالا الناز مافی رقیبش بوده
    • مهین IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      15 28
      یه مثلی هست یارو نیمیتونست از سوراخ رد بشه جارو به دمش بست.... اینم مثل وضع امروز ماست.... تو کارت ملی مردم موندیم تو تولید یه تایر و خودرو درست درمون موندیم در تولید یه ترانزیستور ساده مال 60 سال پیش موندیم بعد ادعای آواکسسسس داریم....
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      12 8
      علی رقم میل باطنیم حق با شماست! درسته که من مهندس هوافضا نیستم ولی اگر از بیست سال پیش شروع کرده بودیم تا الان یک هواپیما درست نشده بود؟ ماشین هم که نمی سازیم. آی سی هم که تولید نمی کنیم! بابا یک کاری بکنید دیگه. این رو کنتراتی داده بودن بچه بسیجی ها (خسته های نظامی رو نمی گم) تا الان یک کاری کرده بودند
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      2 12
      تو نگران تایر و کارت ملی نباش چون نیاز به سرمایه گذار هست . با تمهیدات دولت پول ها و نقدینگی علی بدون بهینگی در اقتصاد انشالله دله بهش های مولد خواهند رفت و همین طرحها همه به خط تولید انبوه خواهند رسید. وظیفه نهادهای نظامی و دانش بنیان ها فراهم آوردن دانش و تکنیک های ساخت هست که بخوبی در حال به ثمر نشستن هست
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    36 5
    تفاوت های سیمرغ با ایران140 در چند چیز است: 1- تغییر موتور و ملخ 2-طراحی مجدد دم و اضافه کردن رمپ برای بارگیری 3-اضافه کردن طول هواپیما 4-طراحی و ساخت بال جدید مستطیلی بجای بال مثلثی قبلی 5-تغییر اویونیک پس از سیمرغ باید بدنبال یک هواپیمای باری 20 تنی و سپس 40 تنی باشیم که می شود آن را به یک بمب افکن واقعی هم تبدیل کرد. مشکلی در طراحی و ساخت بدنه نداریم.مشکل در موتور است.
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      11 3
      دقیقا دمش کامل تغییر دادن موتور فکر موتور روسی انداختن دور موتور بومی جدید زدن مال ار کیو باید باشه مهندسی معکوس کردن
    • محمد IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 3
      راستي از قاهر ٣١٣ رادار گريز مافوق صوت با جنگ الكترونيك ووووو چه خبر از قطعات خودروهاي چيني با انواع عجيب و غريب با اسم هاي عجيب و غريب كه در ايران مونتاژ ميشود هم در هواپيماي آواكس فوق پيشرفته استفاده ميشه فقط بايد خيلي خيلي خيلي خيلي خيلي مواظب باشيد يك وقت اسرا فوق سري اين آواكس بيش از اندازه پيشرفته دست جاسوس هاي آمريكا و اروپا كه در ايران هستن نيفته اين غربي ها واقعأ عجب انسانهايي هستن دانشمندان و متخصصان ما شبانه روزي زحمت بكشن نلاش كنن يه هواپيماي مدرن بسازن بعد اونا راحت بيان از روش كپي برداري كنن واقعأ كه
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      این محمد همون پانترکست
    • مهدی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 1
      آخه اکث کشورهایی که هواپیما یا همچین چیزی میسازن ۱۰۰ درصدشو خودشون نمیسارن و با همکاری با یک یا چندین کشور میسازن، اینجا میگن موتورش فولانه طرحش فبلنه، به فرض که حرف شما درست باشه تازه میشه مثر ۹۹% کمپانی های دنیا کا محصول مشترک میسازن، یه کم شعور داشته باشید، یه زمآنی میگفتیدموشک ها و ناوها و پهپادهامون هم ماکت هست و همین مثال رو میزدید که شیرخشک نمیتونیم بسازیم، اما دیدید که اونا ماکت نبودن و خودشونم ثابت کردن، الان که آمریکا تو تولید شیرخشک مشکل داره و تبدیل شده به یه بحران باید بگیم‌ نمیتونه چیز دیگه بسازه؟؟؟
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    18 44
    ایران ۱۴۰ یا همون هواپیمای ساخت اوکراین امتحان خودش رو پس داده و چندین بار در ایران سقوط کرده چطور میخاین به عنوان آواکس ازش استفاده کتین؟ در ضمن من موندم ما نمیتونیم یه تراشه بسازیم چطور شدیم سازنده هواپیما؟! روسیه با اون قدرت و جلال و جبروتش صفر تا صد قطعات رو خودش نمیتونه بسازه ما نمیخایم بسازیم اونم توی تحریم های همه جانبه!لطفا کمی به خرد و عقل مخاطبان احترام بگذارید.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      34 10
      تقریبا تمام قطعات الکترونیک جنگنده های آمریکا ساخت ژاپن هست. آیا باید گفت آمریکا نمی تونه هواپیما بسازه؟ هواپیماسازی چند قسمت داره. یک مرحله مهم طراحی بدنه است. بعد طراحی ارابه فرود. بعد طراحی اویونیک.بعد طراحی هیدرولیک. طراحی رادار. و البته طراحی موتور. تا طراحی موتور خیلی فاصله داریم.شاید فقط 5 کشور در دنیا موتور طراحی می کنند که جدیدا چین به آنها اضافه شده. ما در مرحله مهندسی معکوس موتور هستیم که جز ما هیچ کشور اسلامی توان فنی این کار را ندارد. نه پاکستان.نه مالزی.نه ترکیه و نه مصر.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      36 1
      کاری به این چیزا ندارم ولی تراشه اصلا چیز مهمی نیست تو صنایع نظامی هر کشوری راحت میتونه گیر بیاره تو بدترین تحریم میدیدم سنگاپور چین تایلند تایوان همشون با مقدار هزینه ای میزنن اصلا مهم نیست اگه حساس باشه fpga هست. پروژه یکی از دوستان بنده تو دانشگاه تهران ساخت داد تایوان زدن!! خود امریکاش میده تایوان چین میزنن یه چیزایی میگید خدا وکیلی ادم میمونه اگه نمیزدن الان همه کشور ها صنایع تولید چیپ داشتن دستگاه asml تنها تکنولوژیش تو لنز هاشه که اونم برا کشو ما ساختش هزینه بره ولی زمان گیر نیست
    • فریدون IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      12 1
      سلام عزیز حالا نمی تونیم همه قطعات را بسازیم درست ولی باید چکار کنیم بیخیال بشیم یا سعی کنیم کم کم جلو بریم مگه امریکا و روسیه و چین و ایتالیا و ... یدفعه به این سطح رسیدند اونا هم شکست خوردند تا به اینجا رسیدند
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      21 12
      جناب ۳۷ ۱۱ شما اسم آمریکا و ایتالیا و...رو آوردی خوب چرا از لامبورگینی و فراری اسم نمیاری که به کجا رسیده و ایران هم بعد پنجاه سال داره همون پراید رو از چین میاره و مونتاژ میکنه؟ انصافا اگر میدانستم فقط موتور و یا بدنه ی این هواپیما ویا فقط قطعات الکترونیکی اون توسط ایران ساخته شده خوشحال میشدم اما زهی خیال باطل. اف ۵ یادمون نرفته که یه بار شد صاعقه یه بار شد آذرخش یه بار شد کوثر الانم نیومده بازنشسته شد رفت پی کارش!
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 0
      حالم از این خودتحقیرها بهم میخوره اصلا ما ضعیف ولی اگه اینقد ضعیفیم چرا آمریکا اینقد تحریممون میکنه؟ چندساله تمام اعضای پنج گانه شورای امنیت رو علاف یه کشور ضعیف کرده سر هسته ای
    • احسان IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      1 0
      برادر من همون امریکا و روسیه دارن جنگنده و هواپیما رو با چند تا کشور میسازن برو تحقیق کن فکر کردی یک کشور به تنهایی قادر خواهد بود بساز جنگنده ایران بدون هیچی با تحریم حتی بدنه رو هم ساخته باشه باید احسنت گفت بهش
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    19 12
    آواکس از اوجب واجبات است.
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      23 1
      فکر کنم به ارزوت رسیدی
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      11 6
      بزن زنگو
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      5 7
      خوب خدا رو شکر نظر چند ساله ات رو مشرق تایید کرد. دیگه خاموش باش لطفا.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      6 2
      این از رو نمیره که...بابا بسه دیگه مغز متفکر
  • NL ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    26 7
    وزارت دفاع زحمت می کشه دستشون درد نکنه - از اسم ایرانی استفاده کرده اند - نه عربی - که این خبر هم خبر خوبی است .
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 9
      اسم اسلامی استفاده می‌کردن
    • سین IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 3
      وزارت دفاع معمولا اسامی ایرانی استفاده می کنه و سپاه هم بیشتر از اسامی اسلامی استفاده می کنه و ما هر دو رو دوست داریم چون هر دو روی هویت ما تاکید می کنند. ضمنا دفعه اول نیست که از اسامی ایرانی استفاده شده دوست عزیز اگر نمیخوای ببینی مشکل جای دیگه است
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 2
      ما قومی بنام ایران نداریم ، ایران از اتحاد اقوام مختلف مثل کرد ، لر ، ترک عرب ، بلوچ ، گبلک ، مازن و .. تشکیل شده هر ایرانی با افتخار از اسامی هریک از اقوام دیگه استفاده می کنه لکن دشمن در تلاشه بین اقوام مختلف تفرقه بندازه بدون تردید بکار بردن اسامی عربی و اسلامی هم افتخار هر ایرانیست.
  • محمدرضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    25 0
    کجاست رفیقمون که میکفت اواکس از اوجب واجبات است
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    17 11
    ساخت هواپیما و ساخت یک میلیون مسکن و آزاد سازی سواحل شمال و آزاد سازی ارز ترجیحی فقط گوشه ایی از پیشرفت های دولت انقلابی است که غربگداها و آلبانی ها باید ببینند.
  • US ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    20 1
    طرف اینقدر گفت آواکس اوجب واجباته که جو گیر شدید بالاخره :)
  • نیما IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    13 0
    زنده باد خودکفایی
  • آذربایجان جنوبی GB ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 18
    مثل هواپیمای ایران ۱۴۰ که بعد از سقوط به آنتونوف ۱۴۰ بودنش اعتراف کردید، این هم مونتاژ زباله های روسیه است و بعد از کنده شدن بالش اعتراف به زباله بابا روسیه می کنید
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      6 0
      این آرزو را در همان گورستانی که هستی به گور می بری.
  • امیر IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    7 11
    در کیفیت بشدت ضعیفه و نمی تونه رقابت کنه .. البته با نهایت احترام به تمام کسانی که برای این پرنده زحمت کشیدند...
    • واقعگرا IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      7 1
      عه سوارش شدی ؟ خوشت نیومد ! الهی میگم یکی بهترش رو برات بسازن همه تو نظرات متخصص هوافضا شدن تو حوزه ای که تخصص ندارن فقط منفی بافی میکنن ! آقا اگه خودت بلدی برو کمک کن بسازن ازت استقبال هم میکنن اما اگه بلد نیستی بهتره نظر ندی که فقط زحمات مهندسان این مملکت رو مسخره کنی
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 0
      مگه تو گروه ساختی که از کیفیتش حرف میزنی؟
  • مجتبی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 2
    هواپیمای ترابری سیمرغ هنوز به پرواز در نیامده و تا خط تولید آن مانند جنگنده کوثر راه اندازی نشود ممکن است به سرنوشت طرح های ناتمام قبلی مانند شفق، قاهر یا حتا یاسین (هنوز به مرحله خط تولید نرسیده) دچار یا متوقف شود.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 2
      خیلی‌ها به تولید رسیدن
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    33 0
    خبری از آواکس نیست. آواکس چقدر خوشحال بشه از این خبر
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    5 0
    ایران ۱۴۰شده نفر بی تی ارکه هر سال جهاد خودکفابی یه طرح ازش بیرون میده ...اول از همه باید مشکل موتور حل بشه
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    5 3
    باید اتم به آواکس ها ببندیم و به غربگرا و امپرلاریسم حمله کنیم.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 4
    ما به 18 عدد کلاهک اتمی نیاز داریم.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      8 2
      نه 17 تا می خوایم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    13 0
    خب آرزوی جناب آواکس از اوجب واجبات دارد برآورده می‌شود
  • حسین IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 21
    بجای سیمرغ نمیشد از یه نماد ایرانی استفاده کرد؟
    • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      7 11
      دقیقا. سیمرغ در حقیقت همون پرنده بزرگ "سامروک" آسیای میانه هستش که بر روی "درخت زندگانی" و یا همون terek زندگی میکند که اخیرا فسیل این پرنده نیز کشف شده است....در اساطیر اسیای میانه و در کتب قدیمی ترکی موجود هست... به تدریج این کلمه به سیمرغ در فارسی تبدیل شده است .... البته دراینکه این باید بجای سیمرغ کلمه ای متفاوت میگذاشتن مخالف هستم چرا که ترکها و اعراب و فارسها صاحبان این تمدن ایران زمین هستند و کسی نمیتواند ایران را صرفا مال فارسها بداند
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 1
    مبارکست انشاء الله،محققان نمیتوانند از آب بگذرند اما پایشان خیس نشود،اینکه میگویند فلانی روی آب راه میرود یا به آسمان میپرد،یعنی گذر کردن از موانع و طی مسیر با سرعت زیاد و قدرت اراده است بأذن خداوند. تفاله های شیطانپرست،کدخدا پرست در رأس آنها حسن فریدون،مسخره میکردند که مگر فیزیک و شیمی اسلامی داریم! مثالی واضح از جستجوی نظام مند در طبیعت جدول مندلیف بود که الگوهایی ارائه میکرد که پیشاپیش میدانستیددنبال چه چیز و با چه مشخصاتی بگردید!
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    11 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 5
    بسه ديگه بسه
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    3 0
    همین طور است. رادارهای شعاعی خیلی سنگین وزن هستند و بهتر است روی هواپیماهای غول پیکر نصب شوند. امروز با پیشرفت علم مواد میتوان موتور را در مقابل حرارت های بیشتر مقاوم کرد و میزان مصرف سوخت به نصف و مسافت به دو برابر افزایش پیدا می کند.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    11 1
    یه دوستی هست که نظر میدره ---- آواکس اوجب واجبات -- دوست عزیز بالاخره آواکس ایرانی هم رسید و میرسد..... برو سر واجبات دیگه
  • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    12 3
    مقاله خیلی خوبی بود مرسی مشرق، درود بر همه سربازان ایران بزرگ، آفرین بر مهندسان و کارگران طراحی و تولید هواپیمای سیمرغ که باعث افتخار و غرور هستند. انشااله به زودی شاهد ساخت و تولید گونه های کاربردی دیگر هواپیمای سیمرغ خواهیم بود. لعنت خدا بر تمام دشمنان ایران
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 9
    باورش سخته قبول کنيم خودتون ساختين.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      5 2
      مگه پراید رو نساختن؟
  • پوتین ارباب عرازشیه US ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 3
    این هواپیما همون ایران ۱۴۰ رنگ شده هست حداقل ایران اگر توانایی ساخت موتورهای توربو پراب رو بدست میاورد میشود روی پهپاد های پهن پیکر استفاده کرد اون عرضه رو هم در شما نمیبینم
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      6 2
      گاماس گاماس پله پله .........فقط تمام این دست آوردها در زمان تحریم بسیار شدید اتفاق افتاده این را هم مد نظر داشته باش واقعا شاهکار کرده اند
    • رحمت عیدی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      5 7
      یعنی اینقدر دوز خود تحقیریت بالاست که حتی نمدونی یا نمتونی با یک جستجوی ساده تصویر ایران 140 رو با سیمرغ کنار هم مقایسه کنی تا تفاوتهاشو ببینی و بفهمی که فرق دارن!! حالا این رنگ سبز فسفری هم که مربوط به محصول تولیدی بعد از خروج از خط تولید تا اتمام تمام تستهای زمینی و پروازی است که بعدش رنگ اصلی رو میزنن(در کوتور همه انواع هواپیماها صدق میکند) رو نمیدونی هم به کنار! شایدم ازون تولید کننده های خود تحقیری هستی که نتنها نمیخوای این چیزا رو بدونی تا بتونی جلوی دونستن بقیه رو هم میگیری؟ ضمنا ایران فناوری تولید موتور توربوپراپ رو داره و تولیدش کرده روی پهپاد غزه و کمان22 هم سوار کرده و ایضا طراحی و ساخت توربوپراپ سنگین هم کاملا بومی شده که همین موتورهای سیمرغ هستند صرفا جهت اطلاع، هرچند نحوه اطلاع رسانی نظامیها خیلی ضعیفه که بخاطر علفهای هرز نفوذی تو همه جای کشور توجیح پذیره ولی نه دیگه اینقدر محدود چون همین باعث شده تا رسانه های میلیتاریستِ غربگرا فضای خودتحقیری را در زمینه تواناییهای نظامی کشور غالب و قالب کنند ولی اگر مرض خودتحقیری درمان شود که حداقل بخاطر وطندوستی میشود(وطندوستی و منافع ملی فصل مشترک همه است با هر نگرش سیاسی و اعتقادی) راههای زیادی برای دانستن و اثبات دانسته ها وجود دارد،ایران در راه توسعه و پیشرفت فناوری قرار دارد و پیشتازش هم صنعت نظامی است بدون شک چون تنها جایی است که تفکر غربگرایی در آن حاکم نبوده و نیست برخلاف اقتصاد و فرهنگ و معیشت کشور
  • سید مسعود IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 5
    دوستان بزارید بپره بعد آواکس اش کنید.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 4
    مصرف سوختش بالاست کلا یک و نیم ساعت میتونه پرواز کنه
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    19 10
    آواکس می سازیم... و در صف روغن ۵۰۰ هزار تومانی همچنان منتظر می ماند، تا بعد از آن به صف مرغ برود
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      4 0
      جاهایش را که لازم بود خودمون ساختیم ....پول بدی بقیش را هم میسازیم ....وقتی سرمایه گذاری درست نکنی (برخلاف خودرسازی که سرمایه گذاری کردی ولی نادرست) هیچی ساخته نمیشه ....
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      3 2
      افزایش قیمت گندم و مرغ و روغن و ماکارونی و غیره جهانی است و فقط مختص ایران نیست.
    • سین IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 1
      امیدوارم بتونی بخش های مختلف کشور رو از هم تفکیک کنی مطمئنا میدونی که وظیفه وزارت دفاع کنترل قیمت و کنترل تولید و نظارت بر عرضه مرغ و تخم مرغ نیست ولی خودت رو میزنی اون راه تا از این مقایسه مضحک نتیجه خاص خودت رو بگیری. هزار جور ضد استدلال و مثال نقضم میشه برا این مقایسه غیرعقلانی ات آورد برو دیگه خودت تا تهش بخون
  • دلسوز IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 0
    قدر مسلم اینکه هیچکس از پیشرفت کشورش ناراحت نمیشه.‌ امیدواریم که واقعا بتونیم در کشور هواپیماهای خودمونو بسازیم هر چندکار خیلی سختیه اما بهرحال باید از نقطه ای شروع کرد و قرار نیست روز اول بشه اف ۳۵تولید کرد
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 4
    تغیرات بزرگی روی آنتونوف شده مثلا رنگش عوض شده چرکی و کثیف کردنش حتی مارک لاستیکش عوض شده احتمالا موتور پراید روش گذاشتن
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 3
    پیکان آر دی پرنده
  • Ismail IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    4 2
    انشالله تولید انبوه سازی سیمرغ ۱۴۰ مون
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 0
      ان شاءالله اصله
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 0
    همه چیز به موتورش بستگی داره ....هرچی کیفیتش بالاتر باشه شانس پروژه بیشتر میشه .....حتی توسعه یه 4 موتوره براساس سیمرغ کنونی....یه همچین پلتفرمی برای ایران که هیچی برای منطقه ای که ایران توش هست(افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن ....) هم مفیده.....
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    5 0
    سر موشک،پهپاد،پدافند هم چرت و پرت زیاد میگفتن.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    2 2
    در زمان تحریم های شدید انجام این کار فوق العاده سخت است و در حد معجزه است .....حتی اگر به قول دوستانم فقط لاستیکش را هم عوض کرده باشند . یا رنگ زده باشند یا آنتوف را تغییر داده باشند .
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    1 4
    اول دروغ بگو وبرای جا انداختن دروغت ، رویش دروغ های دیگر را هم بگو
  • محمدصالح چگینی قزوین خ سعدی ک شهیدنوروزی ب دوم 33 IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 5
    وقتی پهبادوماهواره ی فراجوی داریم نیازی به اواکس نیست اواکس برای زمان دفاع مقدس است یک وسیله ی کلاسیک است العان دیگرکاربردی نداردقدیمی وازرده خارج است
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    7 3
    وقتی تولید میشه اسمش ایران ۱۴۰ وقتی سقوط میکنه اسمش تورسانه ها میشه انتونف ۱۴۰ وقتی در وزارت دفاع مونتاژ شد صداسیما هروز میگفت هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ به دست متخصصان صد درصد بومی تولید شد ولی سقوط کرد همین صدا سیما توخبر فوری گفت یک فروند هواپیمای آنتونف ۱۴۰ سقوط کردومشرق شما هم گفتید انتونف ۱۴۰
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    6 2
    برخلاف کسانی که میگن موتور آنتونف ۱۴۰ روش نیست وتغییر کرده بادقت که نگاه کنید میبینید همون موتور قبلی روش است
  • علی-قم IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    4 1
    متاسفانه وزارت دفاع اعلام نکرده این هواپیما به صورت نمونه جدید ساخته شده یا حاصل بهینه سازی نمونه موجود از هوپیمای ایران 140 هست، که در صورتی که گزینه دوم درست باشه، تغییر نام این هواپیما در ذهن مخاطب چیزی جز بازی با کلمات نیست، در نهایت باید به این نکته توجه کرد که چه این هواپیما ساخت داخل باشه یا از نمونه های قبلی باشد، فقط در صورت تولید انبوه حداقل 10 فروند امکان کمک به توان عملیاتی کشور دارد، و گرنه به عنوان یک پروژه برای کسب تجربه بیتشر نخواهد بود، همچنان که در نمونه هوپیما قاهر 313 که هیچ وقت پرواز نکرد، و مدل های مختلف اف 5 که در ایران تولید شد شامل ساعقه، اذرخش و ... و در نهایت کوثر، که هیچ کدام به تولید انبوه نرسیدن
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    5 26
    خداروشکر اولین کشور در جهان هستیم که هواپیما بدون نیاز به موتور میسازه، عزیزان وزارت دفاع بهتر است شفاف سازی کنید هر چه زودتر در مورد توانایی های خود تا توانمندی های علمی و فنی کشور این شکلی مورد تمسخر قرار نگیرد، بهتر نبود وزات دفاع اعلام میکرد، بهینه سازی هواپیمای ایران 140 با اضافه شدن رمپ به هوپیما، در ظاهر و باطن که تفاوتی با انتانوف 140 ندارد، این که میتوانیم با این هواپیما اواکس بسازیم، فقط در صورت تولید انبوه شدن ان صحت دارد که در کشور امکان پذیر نیست، این هواپیما بیش از 2 دهه است که وارد ایران شده ولی چون نه توانستیم موتور بخریم و نه بسازیم، امکان تغییر و مانور زیادی ندارد
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      2 2
      ۱۶:۱۹ - اولین کشور درجهان برو خدا شفات بده شما اون سوزن چرخ خیاطی اون سوراخش را نمی تونین درست کنین سوزن میره چین سوراخش را درست میکنن وبرمیگرده ایران اونوقت ادعای ساخت هواپیما دارید..هههه بابا منم میتونم مونتاژ کنم.
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 0
    صنعت ما فقط یک مشکل داره تولید انبوه همین یک موضوع نمیگذاره ما صنعتی بشیم هر چیزی رو تولید انبوه کنیم صفر تا صد نه منتاژ اونوقته که اقتصاد متحول میشه چین از سوزن شروع کرد تا ماشین الات راه سازی اشغال ولی ارزون و انبوه همینطور امد جلو تا پا تو صنعت خودرو گذاشت یک دفعه نپردید بیاد خودرو که این همه مصرف کننده با تمایلات متفاوت داده رو تامین کنه
  • CA ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 2
    من میگم برای اثبات امنیت این هواپیما، و زدن مشت محکم بر دهان یاوه گویان یک مدت فرماندهان ارشد سپاه از این هواپیما استفاده کنن
  • NL ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 2
    خب به سلامتی از قاهر 140 هم رونمایی شد
  • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    اینا تو بوق و کرنا نشه بهتره به دو دلیل (اطلاعات فنی هیچ ندارم) : چیزی که پیداست تو دنیا موتور ملخی یه کوچولو برا آموزش و سم پاشی من زارع استفاده میشه و عشق و حال دوم اینکه اگه واقعا پیشرفتی هم محسوب بشه چون وجهه عمومی خوبی نداره استفاده از بستر یک هواپیمای درب و داغون انتشارش نتیجه معکوس میده. کلا ما ایرانی ها استاد تو بوق و کرنا کردنه الکی هستیم تو همین غنی سازی اورانیوم اگه خویشتن دار و تو دار بودیم الان اوضاع فرق میکرد یکم سیاست بخرج دادن خوبه چون یادمه میاد وقتی به کیک زرد رسیدیم گوش فلک رو کر کردیم و ماجرای دشمنی های شدید شروع شد . البته نمی‌دونم وای سیاسیون خائن چقدر در میون می‌توانسته باشه
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    کاش پس از انجام تستهای پروازی و تاییدیه گرفتن و عملیاتی شدن رونمایی میکردین، الآن معلوم نیست جت آموزشی یاسین تستهای پروازی کامل شده، تاییدیه گرفته، خط تولیدش راه اندازی شده یا نه، همینطور وضعیت قاهر هم مشخص نیست. اصلا چه لزومی داره وقتی هنوز محصول به تولید نرسیده رونمایی بشه. آقا خواهشا به گوش مدیران مسئول برسونید. همه مردم ایران از پیشرفت تو حوزه دفاعی خوشحال میشن مخصوصا با تجربه جنگ 8 ساله و بلایا و مصیبتهایی که ملت دیدن.هر کی هم اخبار نظامی رو دنبال کنه میدونه که هواپیماهای آواکس و جمع آوری سیگنال و شنود الکترونیکی آمریکایی و اروپایی چه کمک بزرگی به اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه تا الآن کرده. ان شاالله که ما هم در آینده در صنعت هوایی بخصوص هواگردهای نظامی به خودکفایی برسیم. هر چند که با وجود تحریمها دانشمندان نظامی ما شاهکار کردند ولی نحوه اطلاع رسانی مناسب نیست که البته شایدم به خاطر مسائل سازمانی و اداری مثل فشار مدیران بالادستی و دریافت بودجه و ... باشه.
  • مهدی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    ما می توانیم
  • رضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    تلاش کرده‌ایم . نزدیک به نیم قرن و به لطف خدا موفق هم بوده‌ایم... و ادامه خواهیم داد همین راه پرافتخار را ... و بدانید که گوش مان پر بوده از این اراجیف شما منافقان اما کی اهمیت می‌دهد به شما .. کور دلان ..... درود بر تمام دانشمندان و محققان ایران اسلامی.
  • علی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    0 0
    موشک مافوق صوت ۱۳ ماخی خورده تو قلبتون اینجور نظر نیدین؟ آهان سالارتون موشک مافوق صوت هنوز نداره که اینطور. باور ۳۷۳ هم نداره؟ پهپاداشم ایران زده؟؟ کشوری که(آمریکا)جت و پهپاد و موشک هاش نتونن از دست پدافند در برن و نیرو های زمینی و دریاییش با موشک های مافوق صوت نابود بشن،چجور زورش به ما میرسه؟؟ اینو ژنرال امریکایی گفت:ما دیگه دست برتری هوایی رو مقابل ایران نداریم. ایران پول مفت نداره که ااز اقتصادش بکنه به جاش چیزای غیر ضروری برای نفوذ به خاک دشمن دوردست بکنه.... همون تورکیتون تورمش ۷۰ درصد به بالاست چه گلی به سرش زده با اون گدرت نظامی پوشالیش؟؟ از اتاق فرماندهی(بخونید کمد)خبر دادن تو سوریه یکی سنگ برداشته.ببخشید شهاب سنگ ۱۰۰۰ کیلومتری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس