کد خبر 1377316
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
یک عضو طالبان سه هم گروهش را تیرباران کرد

یک عضو گروه طالبان سه تن از همراهانش را که از قوم پشتون بودند، با شلیک گلوله‌ به قتل رساند.

به گزارش مشرق به نقل از ایندیپندنت، یک عضو ازبک تبارطالبان به نام عبدالرحیم نیمه شب چهارشنبه در یک قرارگاه نظامی در روستای گرداب جمالی شهرستان برکه ولایت بغلان، در این تیراندازی سه تن از همراهانش را که از قوم پشتون بودند را کشت و فرمانده قرارگاه را نیززخمی کرد.

یکی از ساکنان روستای گرداب جمالی در ولسوالی برکه، به برخی از رسانه ها گفت: «این حادثه پس از مشاجره لفظی میان عبدالرحیم ازبک‌تبار و همراهان پشتون‌تبارش به وقوع پیوست. به گفته این منبع آگاه، عبدالرحیم از همکارانش گله‌مند بود زیرا آن‌ها به یکی از زنان در روستای مذکور تجاوز کردند.» 

این منبع آگاه در ادامه افزود: «زن قربانی تجاوز از قوم ازبک است و این مسئله باعث خشم و ناراحتی عبدالرحیم و شماری از ساکنان روستا شده است.»

به گفته این منبع آگاه، کشته‌شدگان از ساکنان اصلی شهرستان بغلان مرکزی بودند و این اواخر، در یک قرارگاه طالبان در روستای ازبک‌نشین گرداب جمالی خدمت می‌کردند. عکس‌هایی از محل حادثه که با ایندیپندنت فارسی ارائه شده نشان می‌دهد که افراد کشته‌شده، در جریان تیراندازی در محل استراحتشان خواب بودند.

عبدالرحیم پس از حمله به همراهانش، تلاش کرد از صحنه فرار کند، اما اعضای طالبان او را بازداشت کردند.

این منبع آگاه افزود: طالبان در شهرستان برکه عبدالرحیم را متهم کردند که عضو نفوذی گروه تروریستی داعش است. به باور این منبع آگاه، این اتهام به خاطر پنهان کردن بحث ناموسی و جلوگیری از خشم بیشتر ساکنان محل علیه طالبان پشتون‌تبار، به فرد ضارب نسبت داده شده است.

عبدالرحیم حدود ۲۰ سال سن دارد و کشته‌شده‌ها، از ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند. آن‌ها از چندی پیش به این‌سو، در قرارگاه نظامی روستای گرداب جمالی، برای مقابله با تهدیدهای احتمالی در برکه، فعالیت می‌کردند. به گفته منبع آگاه در برکه، هنوز سرنوشت عبدالرحیم مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد، طالبان او را اعدام خواهند کرد.

ازبک‌ها، بیشترین جمعیت ساکنان برکه را تشکیل می‌دهند و در شماری از روستاهای آن، ترکمن‌ها و تاجیک‌ها نیز زندگی می‌کنند. در ماه‌های اخیر، چند گروه نظامی وابسته به جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان نیز در بخش‌هایی از برکه اعلام موجودیت کردند. این شهرستان، در ۲۰ سال گذشته، از مراکز عمده فعالیت و سربازگیری طالبان بود و دولت پیشین افغانستان، با راه‌اندازی عملیات‌های متعدد، موفق به پاکسازی طالبان از شهرستان برکه نشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نیما IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    15 5
    جنگ قومیتی بزرگترین خطر برای تجزیه افغانستان است طالبان هر چقدر هم به قول براندازان بعد باشد نگذاشته است طرح آمریکا برای تجزیه افغانستان به نتیجه برسد
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      6 6
      در اثر بی‌اطلاعی، بی‌دلیل حرف زدن نشانه بی‌خردی است؛تویی که اساسا از وضعیت طالبان بی‌خبری، همان به که‌ لب فروبندی!
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    7 4
    وقتی اینهابه خودشان رحم نمی کنندچه انتظاری هست که به مردم خودشان رحم کنند
  • TR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    6 6
    حامیان تروریست طالبان تاوان سنگینی خواهند داد
    • محمد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 2
      هر چی باشه از عمو اردوغانت بهتره
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 3
    اگر بر عکس چند ازبک یا تاجیک تبار این عمل شنیع را در مورد یک زن پشتون صورت داده بودند . چه تفاوتی میکرد . حنما بلحاظ وضعیت حاکم بر افغانستان و روز بروز گزارشات بر درگیری های قومی . هم از نظر عنوان شرعی و هم قومی ، حداقل بهتر عمل نمیکردند . چون اگر قانون حاکم بود و اختلاف بخاطر حاکمیت طالبان نمیبود که علیرغم ادعا مبنی بر حکومت همه شمول ، مردم افغانستان بر این باور نیستند و طالبان و حاکمان فعلی را پشتون ها میخوانند که طی نه ماه گذشته هنوز دلیلی جز چند نفر انگشت شمار در حاکمیت غیر از طلاب پشتون بیشتر قندهاری تشکیل میدهند و آرا و نظرات و عملکردشان تا کنون . غیر از این باور مردم افغانستان را . موجب نشده .، کار بدینجا ختم نمی شد . و این قبیل حکایات خود بمانند شعله ور ساختن اختلافات و بسمتی روانه شدن که در افق پریشانی افغانستان بیشتر از قبل را احتمال داد .
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 9
      حاکمیت گروه تروریستی طالبان در واقع حاکمیت قوم پشتون بر افغانستان هست با ابزار دین و مذهب و افراط گرایی ... متاسفانه حکایت همیشه افغانستان همین بوده زیاده خواهی های قوم پرستان پشتون ! افغانستان با این شرایط عاقبت بخیر نخواهد شد ، بیش از نیمی از مردم افغانستان در حال حاضر یا در ایران هستند یا در پاکستان ... گروه های مقاومت در افغانستان در حال شکل گیری یارگیری هستند قطعا" طالبان پشتون نمی تواند به تنهایی حاکم مطلق افغانستان باشد ، افغانستان متعلق به همه اقوام و ساکنین افغانستان و به یک قوم و قبیله محدود نمی‌شود ! لطفا" اوغان های قوم پرست پشتون تروریست های طالب و حقانی رو ماله کشی نکنند هر کسی هم نظری بر خلاف گروه تروریستی طالبان داشته باشد بلافاصله تکفیری های طالب و حقانی شروع به تکفیر و ترور و انتحار آن شخص می‌کنند
    • به 22.14 IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 1
      نوکری آمریکا هم حدی دارد. بی شرفی هم همینطور. الان می گوید سرباز ازبک طالبان سرباز پشتون را کشته و بعد می گویی طالبان حکومت قوم پشتون است. و اصلا فرض کن که هست. مگر اززمان استقلال افغانستان کسی غیر ازپشتون ها حکومت افغانستان را در دست داشته است؟ البته غیر از وقتی که احمدشاه مسعود و ربانی و بقیه حضرات به اصطلاح مجاهد بزور اسلحه نجیب الله را سرنگون کردند و پشتونها و هزاره ها را از حکومت راندند و با اینکار حنگ داخلی را راه انداختند. اما این همه عبودیت شما به آمریکا ستودنی است. چون حقانی با آمریکا جنگیده و آمریکا برای سرش جایزه گذاشته با او دشمنید! فقط همین. اما هر قدر که آمریکا در افغانستان جنایت می کرد البته اشکالی نداشت.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      قوم پرستان قوم پشتون طی این 150 سال گذشته همواره می‌خواستند با هر ابزاری بر دیگر اقوام افغانستانی مسلط و حاکم بر سرنوشت افغان ها و افغانستان شوند روزگاری نوکری انگلیس و ملکه روزگاری نوکری آمریکا ارباب جدیدشان ! در هر دوره ای ابزار شما پشتون های تمامیت خواه تعقیر کرده ولی هدف شما قوم پرستان همواره ثابت بوده که حاکم مطلق افغانستان و مردم افغان باشید شرم بر شما انتحاریون قوم پرست تروریست های طالب و حقانی ..
  • SE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    3 6
    این سرباز ازبک قبل از طرح هر نوع شکایت و درخواست از محاکم شرعی طالبان سرخود اقدام به این عمل و کشتن همقطارانش نموده است بی آنکه دو سرباز مقتول حتی فرصتی برای تکذیب و یا دفاع از خود داشته باشند. بنابراین عمل او جای دفاعی ندارد حتی اگر داستان تجاوز صحیح بوده باشد.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 1
    جالبه در مباحث تلویزیونی خود برخی افراد مقیم خارج از کشور و هم نظر با طالب ، بابت مشکلات . طبق عادت دوران بیست سال گذشته که اعوان و انصار آمریکا حاکم بودند بدون دلیل مبسوط . در کنار پاکستان نام ایران را نیز جمع می بندند . دیروز یک فرد دیگر که خلاف نظر وی صحبت کرد . گفت طالبان که خود را فاتح و قدرتی که توانسته ابرقدرت آمریکا را بیرون براند و افتخار ورزد . چگونه است سخن اکثر مسئولان طالب پی در پی پیام میدهند که آمریکا ما را رسمیت بده و بیا مذاکره کنیم و برگردید . فقط میخواستید جای دولت قبل (غنی) را بگیرید و مردم و کشور را با انواع و اقسام مشکلات و تهدیدات مواجه سازید و بعد از نزدیک به ده ماه هیچ افق روشنی جز وعده برای افغانان متصور نیست .،و در این شرایط نابسامان که غالب مردم در فقر و تنگدستی شدید بسر میبرند و جوانان برای کسب درآمد راهی ممالک دیگر میشوند و طالبان جز چند کار جزئی نتوانسته کاری کند . آیا قرار نیست افغانستان با تکثر قومیت ها و احساس تبعیض که از سابق وجود داشته و اکنون تشدید شده . برخی در قبال اندک بولی که برای بخور و نمیر خانواده در ازاء پیوستن به گروه های خطرناک تروریستی که مشخصه از طرف دولت هائی حمایت میشوند و قادر به پرداخت پول نقد آنهم به دلار هستند . و بی عملی و سستی طالبان و اینگونه اعمال زشت که نمونه های دیگر از تبعیض و برخوردهای نظامی کری در اقصی نقاط افغانستان بکرات و فراوانی گزارش میشود . همه و همه دست بدست داده و میزان نگرانی کشورها از جمله همسایگان را بیشتر از قبل میکند . ممکنه سناریوئی از قبل آماده و زمینه هاش در طی زمان اجرا میشود که افغانستان را بسمت نا آرامی و درگیری های مسلحانه سوق میدهد و اوضاع همان شود که امثال آمریکا و دشمنان افغانستان و آرامش منطقه که از نا آرامی ها ضرر میبینند . انتظارش را دارند .
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      درود بر شما تحلیل بسیار منطقی معقولی و ارزشمندی ارائه کردید احسنت و آفرین
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 2
      خیلی بی منطق تشریف دارید. با وجود تحریم مطلق بین المللی و قطع رابطه مالی با خارج، طالبان توانسته وحدت سیاسی را فراهم کند و با وجود شیطنتها و ترورهای داعش و گروهک انگلیسی احمد مسعود، به طور نسبی امنیت راهها را فراهم کند. مانع درگیری های شیعه و سنی شود. جلوی زورگیری و احتکار را بگیرد. و صد البته اول کارش است و دیکته نانوشته هم غلط ندارد. اما مگر در خود ایران با وجود ثبات سیاسی و حکومت تکثر گرا چه خر است؟ آنکه عشق خارج و اروپا است می رود. در همان حکومت دست نشانده اشرف غنی چند میلیون افغان و اکثرا تاجیک و هزاره به اروپا پناهنده شدند. منتهی شما بیمار تشریف دارید. دلیل دشمنی شما با طالبان صرفا اصرار آنها برای احیای شریعت اسلامی است. والا پشتون تر و ضد فارس تر از اشرف غنی در تاریخ افغانستان نداشتیم.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      قوم پشتون در طول 150 سال گذشته بر ضد هویت و زبان مردم ساکن افغانستان بوده چه اشرف غنی باشد چه طالبان و حقانی ها ... ستیز با هویت و زبان فارسی مردمان افغانستان اتفاق تازه ای در افغانستان نبوده از جانب شما پشتون های قوم پرست تمامیت خواه که همیشه میخواهید به تنهایی حاکم مطلق افغانستان باشید بی منطق تر از شما در تاریخ نبوده و نخواهد آمد .. منبع تمام گروه های تروریستی و انتحاری و افراطی هستید ! مشرق جان التماس دعا لطفا پاسخ این اوغان انتحاری و تکفیری قوم پرست رو تشر بدهید سپاسگزارم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 1
    گروه تروریستی طالبان و حقانی ها نماینده مردم و اقوام افغانستانی نیستند آمریکایی ها مخصوصا" این گروه تروریستی افراط گرا رو بر افغانستان حاکم کردند ، آمریکایی ها خواهان یک افغانستان آرام و امن و در مجموع آرامش منطقه ما نیستند مرگ بر آمریکا ، مرگ بر وحوش طالبان و حقانی ها
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 1
      طالبان که بیست پیش افغاستان را در دست داشت. آمریکا چه مرضی داش برشان داشت که حالا بخواهد برشان گرداند؟ آن هم با میلیاردها دلار هزینه و هزاران کشته و آن تحقیر و خفت فرار تاریحی؟ آره. ویت کنگها را هم آمریکا بر ویتنام مسلط کرد! اصلا مگر برگی از درخت بی اذن آمریکا می افتد؟ درود بر طالبان قهرمان و لعنت بر شما
  • AU ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    12 1
    مواظب خبرهای زرد اپوزیسون برانداز افغانستان باشید! تقریبا از تابستان سال قبل شروع کردن روزی هزارتا خبر راست و دروغ منتشر میکن! منبع اگاه چیه دیگه!؟! به هر حال طالبان با مبارزه با مواد مخدر و تروریست داعشی و فساد و فحشای جنسی و برگشت به قرداد ابی با ایران و .. .. تقریبا میشه گفت، یک ارتش از اشرار جانی و مافیایی (که چند دهه توسط امریکا و غرب حامیت شده) رو بر علیه خودش کرده! تصور کنید، 20 سال این اشرار کارشون دزدی، قتل و ادم کشی و تولید مواد مخدره بوده،حال حکومت حال حاضر می خواد باهشون بجنگه! واقعا کاریست بسیار سخت و دشوار.! ای کاش سپاه و ارتش ایران بهشون کمک میکردن! که بی نهایت سود برای کشور و کل منطقه داشت. کمترینش جمع شدن، بساط مواد مخدر و معتاد ها خیابانی و زجر و درد خانواده بود ..!
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 0
      متاسفانه وزارت خارجه ایران پر از عاصر نفوذی غربگرا است. والا خود ارتش و سپاه ایران مشکلی برای همکاری با طالبان ندارند و هر چه سنگ اندازی است از طرف وزارت خارجه و بقایای دیپلماتهای نیویرکی است.
  • نیما IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 1
    متسفانه یا خوشبختانه خوشمون بیاد یانه طالبان تنها گروهی است که می تواند افغانستان را متحد کند
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 1
      بعله واقعن اونم چه متحدی کرده اقوام افغانستان رو !!! همه اشون فرار کردند کشورهای دیگر منجمله همین کشور ما ایران و البته پاکستان هم جمعیت میلیونی از افاغنه هستند که از ترس تروریست های افراط گرای گروه طالبان و حقانی به دیگر کشورها گریختند ! طالبان و حقانی ها هرگز نماینده تمامی اقوام افغانستانی نبوده و نیستند طالبان هرگز موفق نخواهد شد که به تنهایی حاکم مطلق و بی چون و چرای کشور افغانستان باشد ، افغانستان به همه اقوام افغانستانی تعلق دارد همه اقوام افغانستانی باید در حاکمیت و قدرت این کشور شریک و سهیم باشند در غیر اینصورت افغانستان هرگز به آرامش و ثبات نخواهد رسید ...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 0
    قومیت ازبک شدیدا در حال جذب شدن به داعش است. در ماجرای مشهد گوشه ای از آن را دیدیم. ممکن است که داستان برای فراری دادن یک داعشی باشد.
  • پان آریایی GB ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 1
    پشتون ها و تاجیک ها آریایی هستند این ازبک نفهم به دلیل مسائل نژادی این افراد را به قتل رسانده همان طور که چندی پیش ازبک ها علیه طالبان تظاهرات کردند ازبک ها دقیقا طبق نقشه علیه آریایی ها اقدام میکنند و لی پشتون ها و تاجیک ها بیخود و بی جهت با هم میجنگند و از دشمن اصلی شان غافل هستند
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      پان آریایی نه پان انگلیسی... انگلیسی فریب کار جرار قومیت ها همیشه برای انگیسی ها جذاب بوده اند. اختلاف بینداز و حکومت کن. دلسوزی دروغین برای قومیت ها و آتش افروزی بین قومیت ها نشان میدهد اهداف شوم و گردانندگان اصلی جنگ های این منطقه. ملت های این منطقه تا به دامن اسلام ناب محمدی صلی الله علیه برنگردند دچار همین اختلافات و انحرافات هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس