کد خبر 1376892
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
روسیه نسل جدید سلاح‌های لیزری را در اوکراین استفاده کرد

معاون نخست‌وزیر روسیه با بیان اینکه نسل جدیدی از سلاح لیزری را در اوکراین استفاده کرده‌اند، گفت با این سلاح تخریب حرارتی و آسیب حرارتی به پهپادها وارد می‌کنند.

به گزارش مشرق، در بحبوحه موج ارسال تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی ویژه روسیه، مقامات مسکو اما از استفاده شدن نسل جدید سلاح‌های لیزری این کشور در اوکراین خبر دادند.

«یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری قدرتمند در اوکراین برای سوزاندن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند و برخی از تسلیحات مخفی مسکو را برای مقابله با سیل تسلیحات غربی که به همسایه شوروی سابق خود عرضه می‌شود، به کار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اطلاعات کمی در مورد ویژگی‌های سلاح های لیزری جدید به‌نام «پِرسوِت» وجود دارد به نام راهب جنگجوی ارتدوکس قرون وسطایی «الکساندر پرسوت» که در نبرد کشته شد، نام‌گذاری شده است.

بوریسوف توضیح داد که سلاح پرسوت در حال حاضر به طور گسترده در حال استقرار است و می‌تواند ماهواره‌ها را تا ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری زمین را کور می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی اظهار داشت که هم‌اکنون سامانه‌های لیزری روسی قدرتمندتری نسبت به پرسوت وجود دارد که می‌توانند پهپادها و سایر تجهیزات را بسوزاند.

به نوشته رویترز، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور نظامی، به آزمایشی در روز سه شنبه اشاره کرد که به گفته او یک پهپاد را در فاصله ۵ کیلومتری در عرض ۵ ثانیه سوزاند.

بوریسوف در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «اگر پرسوت تجهیزات نظارتی را کور می‌کند، نسل جدید سلاح‌های لیزری منجر به تخریب فیزیکی هدف می‌شود، تخریب حرارتی، آنها می‌سوزند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا از چنین سلاح‌هایی در اوکراین استفاده می‌شود یا خیر، گفت: «بله. اولین نمونه‌های اولیه در حال حاضر در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه نام سلاح لیزری جدیدی را که در اوکراین آزمایش شده، «زادیرا» عنوان کرد.

به نوشته رویترز، تقریباً هیچ چیز در مورد زادیرا به طور عمومی شناخته نشده است، اما در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های روسی گفتند که شرکت اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) به توسعه آن سلاح به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد اصول فیزیکی جدید مبتنی بر تسلیحات کمک می‌کند.

اظهارات بوریسوف نشان می دهد که روسیه در زمینه سلاح‌های لیزری پیشرفت قابل توجهی داشته است، روندی که مورد توجه قدرت‌های اتمی دیگر مانند آمریکا و چین است.

او همچنین گفت که نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری با استفاده از موج الکترومغناطیسی گسترده در نهایت جایگزین سلاح‌های معمولی خواهد شد.

پیش از این، وزارت دفاع روسیه با ارائه آمار جدیدی از خسارت ارتش اوکراین، گفته بود: «در مجموع ۱۷۲ جنگنده، ۱۲۵ بالگرد نظامی، ۹۲۷ هواپیمای بدون سرنشین، ۳۱۱ سامانه پدافند موشکی، ۳۱۳۹ دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی رزمی، ۳۸۹ موشک‌انداز چندگانه، ۱۵۴۸ قبضه توپ و خمپاره صحرایی و همچنین ۲۹۹۷ دستگاه خودروی ویژه نظامی نیز منهدم شد».

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 2
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج _________ (فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم ______ اللهم عجل لولیک الفرج
  • سیروس IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 10
    مقصر اصلی ادامه جنگ زلنسکی است و متهم است به جنایت جنگی و باید جوابگوی تمام ملت اوکراین باشد
  • فدایی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 5
    شرکت روس اتم سازنده سلاحهای لیزری است وتا فاصله 1500 کیلومتری ماهواره وغیره را کور می‌کند یا می‌سوزاند !؟ خوب این هم یکی از کاربردهای تکنولوژی هسته‌ای ،هر کشوری نداشته میشود اوکراین دوم شده و به باد فنا می‌رود. این هم نمونه ای از جنگ‌های نوین حالا بازهم عده ای بگویند تکنولوژی هسته‌ای به درد ایران می‌آید.
    • NL ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      شما تروریستا شایستگی داشتن چنین سلاحی رو ندارید کسانی که به ملت خودشون رحم نمی کنند رو باید از هر تکنولوژی مدرنی محروم کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس