کد خبر 1376825
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
6 میلیون خودرو فرسوده در کشور در حال تردد است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ۲۶ میلیون دستگاه خودرو در کشور در حال تردد است که ۶ میلیون دستگاه آن فرسوده است و از ۲۰ میلیون خودروی باقیمانده ۴ میلیون دستگاه خودرو نو است .

به گزارش مشرق، امیرحسین کاکایی در نشست خبری اختتامیه دوازدهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز، اظهار داشت: در زنجیره صنعت خودرو عدم توازن وجود دارد و به همین دلیل پیشرفت‌های حاصله در صنعت خودرو کند است. 

وی افزود: صنعت خودرو به عنوان ویترین صنایع دیگر است و ساخت بسیاری از درایورها را انجام داده است، اما عدم پیشرفت ناشی از عدم توازن زنجیره باعث شده که با وجود ارتقای موتور، قطعه گیربکس رشد چندانی نداشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: همه بخش‌های صنعت خودرو را نمی‌توان در کشور داشت و این موضوع در همه کشورها به این شیوه است. 

وی افزود: اگر کشور ژاپن را به مانند ما تحریم کنند حتی یک ماه نیز نمی تواند به تولید ادامه دهد در حالی که ما در ۴ سال گذشته با انواع تحریم ها تولید را ادامه داده ایم و پیشرفت هم داشته‌ایم، اما عدم توازن باعث شده است که صنعت خودرو در مقابل مردم خجالت زده باشد که البته این مساله به معنای آن نیست که در این صنعت کاری انجام نداده باشیم. 

کاکایی بیان داشت: اگر در صنعت خودرو به حلقه‌های مفقوده توجه می‌شد، اکنون وضعیت بسیار بهتری داشتیم. 

وی افزود: ۲۶ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که ۶ میلیون دستگاه آن فرسوده است و از ۲۰ میلیون خودروی باقیمانده ۴ میلیون نو است یعنی دارای گارانتی و حدود ۱۴ تا ۱۶ میلیون خودرو نیز خودروی معمولی است. 

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: در مورد تصادف بهبهان به صورت قاطع می گویم که به هیچ وجه مشکل ایربگ نبود، مسائل مختلفی در تصادف بهبهان نقش داشت و می‌توان گفت که ایربگ‌(کیسه هوای خودرو) خودرو آخرین حلقه موثر در این حادثه بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بازرسی اعلام کرده است ۲۰۰ قطعه خودرو را استانداردسازی کرده است، گفت: این  موضوع در حیطه وظایف سازمان ملی استاندارد است بنابراین سوال من این است که  سازمان بازرسی برای ممانعت از ورود کالای قاچاق و تقلبی که جزء وظایفش است چه کرده است.

کاکایی اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر به دانش و توان طراحی موتور دست یافته ایم و اکنون بر روی استاندارد یورو ۶ کار می شود که باید در این حوزه دانشگاه به کمک صنعت خودرو و قطعه ساز بیاید.

* بخشی از تقاضای در بازار خودرو برای حفظ ارزش پول است

در ادامه این نشست سید مصطفی میر سلیم گفت: ایران تنها کشوری در دنیا است که پس از خروج خودرو از کارخانه قیمت خودرو افت نمی کند در حالی که در تمام دنیا خودرو حتی برندهای بسیار معروف با خروج از کارخانه دچار افت قیمت می شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در کشور حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است، بیان داشت: اما الان اگر در کشور ۲ میلیون خودرو نیز تولید شود باز هم تقاضا وجود دارد و این در واقع نیاز بازار نیست بلکه مردم پول خود را به بازار وارد می کنند تا ارزش پولشان حفظ شود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم مردم اگر پولشان را در بانک بگذارند پس از مدتی ذوب می شود و ارزش آن کاهش می یابد زیرا بانک ۱۸ درصد سود می دهد در حالی که تورم بسیار بالاتر از ۱۸ درصد است بنابراین مردم برای حفظ ارزش پولی خود برحسب شرایط پولشان را وارد بازار سکه، طلا، دلار و ارز می کنند و اکنون نیز پولشان را وارد بازار خودرو می کنند. 

وی در مورد مصوبه واردات خودرو بیان داشت: در مصوبه دولت آمده است که واردات خودرو باید جوابگوی نیاز مردم باشد نه طبقات خاص و نکته دیگر اینکه واردکننده خودرو باید از هویت حقوقی برخوردار باشد که نشان دهنده نماینده رسمی بودن آن باشد نه اینکه یک دلال واردات خودرو را انجام دهد همچنین واردکننده خودرو اگر شخص حقیقی باشد نیز باید دارای نمایندگی رسمی باشد. 

وی افزود: در دنیا حدود ۹۰ میلیون خودرو تولید می شود بنابراین با توجه به اینکه کشورما یک صدم جمعیت دنیا را تشکیل می دهد باید ۹۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شود. 

میر سلیم بیان داشت: ۲۰ درصد از قیمت خودرو هزینه مالی است و مجموعه بدهی سایپا و ایران خودرو شاید نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باشد. 

وی افزود: اگر واردات خودرو انجام می شود باید خودروهای مورد نیاز عامه مردم باشد و از نظر مصرف سوخت استاندارد باشد. 

* زیان انباشته خودروسازان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز در این نشست اظهار داشت: ما با واردات خودرو موافق هستیم زیرا واردات آن فشار هایی را که اکنون بر خودروسازان و قطعه سازان وجود دارد کم می کند. 

وی افزود: زیان انباشته خودروسازان اکنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است دولت باید دست از مدیریت و قیمت گذاری خودرو بردارد ما پتانسیل و توان داریم و اگر مدیریت دولتی باشد کار با مشکل مواجه می شود. 

وی افزود: نارضایتی مردم از صنعت خودرو این است که خودرو به دستشان نمی رسد زیرا یک رانت اساسی بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد کرده ایم به عنوان مثال اگر قیمت تمام شده یک خودرو ۴۰ میلیون تومان بود دولت می گفت آن را به قیمت ۲۰ میلیون تومان بفروشید. از زمانی که یک شخصی آمد و گفت پراید کیلویی چند؟ شورای رقابت وارد این صنعت شد و ضرر و زیان شروع شد و الان بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز است. 

نجفی منش اظهار داشت: بنابراین الان خودروساز با ضرر و زیان تولید می کند و لذا پول قطعه ساز را نیز به موقع نمی تواند بپردازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    سلام هیچکس مایل نیست خودروسازان ضرر کنند ، پیشنهاد می شود که دست خودروسازان برای فروش خودرو به هر قیمتی باز گذاشته شود مشروط به اینکه هر فرد ایرانی خواست هر خودروی را از هر کجای دنیا بتواند بخرد و مستلزم اما و اگر این نا کارشناسان نشود که خدایشان نیامرزد و خون مردم به گردن انها هست والسلام
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    پول ماشین رو پیش می گیرید ماشینو یک سال بعد می دهید به قیمت روز بعد می گید ضرر هم می کنید واقعا حالت خوبه آمو
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 1
    درزمان آقای احمدی نژادوقبل ازآن قیمت خودرو پس ازچندماه کارکرد ازقیمت آن کاسته می شد.اما اززمان دولت آقای روحانی هم چیز به هم ریخته شد وقیمت خودروکارکرده گران تر از زمان خرید شده است درکجای دنیا چنین روشی وجود دارد هم اکنون برخی افراد خودرو با کارکرد بیش از ده سال دارند وباطرح مسخره قرعه کشی نمی توانند آن راتبدیل به خودرو نو کنند چون یکی از شرایط عدم پلاک فعال می باشد که باید اصلاح شود بعنوان کارمند بازنشسته بانک اعلام می کنم سیستم پرداخت تسهیلات وسپرده گذاری دربانک در زمان آقای روحانی ازهم پاشیده شد قبلا سپرده های بلند مدت از یک ساله تا پنج سال بانرخ 15 تا 20درصد بود که ناگهان نرخ سپرده به 15درصد کاهش یافت ومردم به طرف سوداگری بیشتر وبورس رفتند که آنجا هم سرمایهایشان تو سط دولت وآنهم یک روحانی پودر شد .درخصوص تسهیلات هم نرخها دربخش مسکن-کشاورزی-صنعت-مشارکت مدنی بازرگانی باهم تفاوت داشت که دراین بخش هم همه وامها با نرخ 18درصدپرداخت می شد .در کدام سوپر مارکتی قیمت تمام کالاها یکسان است که دولت قبل چنین کرده است
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 1
    همه منتظرن ماشین ها ترخیص بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس