ضرغامی: کارشناسان ایرانی صنایع‌دستی قطر را احیا می‌،کنند

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به معاون صنایع‌دستی خود برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی قطر توسط کارشناسان ایرانی، ماموریت ویژه داد.

به گزارش مشرق، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی وزیر فرهنگ قطر عصر چهارشنبه دیدار و گفت و گو کرد.

تشکیل کمیته جام‌جهانی قطر در راستای طرح برنامه‌ها و ایده‌های طرفین برای استفاده حداکثری از ظرفیت جام جهانی همچنین به کارگیری کارشناسان متخصص ایرانی برای انتقال تجربه و احیای صنایع‌دستی قطر از مهم‌ترین موارد مطرح شده در جلسه ضرغامی با وزیر فرهنگ قطر بود.

راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی و در اختیار گذاشتن تابلوهای تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های ایران از جمله مواردی بود که از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این جلسه مطرح شد.

ضرغامی در این دیدار رابطه ایران و قطر را دارای سابقه طولانی دانست و بر استفاده از فرصت‌ جام جهانی قطر برای ارتقای همکاری‌های عمیق در سه حوزه گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی بین دو کشور تاکید کرد.

جام‌جهانی فرصتی مغتنم برای آشنایی دنیا با اسلام است

ضرغامی همچنین ابراز خرسندی کرد که کمیته جام جهانی تشکیل و اولین جلسه آن به زودی با حضور مسئولان دو طرف برگزار شود.

وزیر میراث فرهنگی همچنین رویداد جام‌جهانی را فرصتی مغتنم برای آشنایی دنیا با اسلام عنوان کرد و افزود: در گذشته یکی از ماموریت‌های استکبار جهانی و سینمای هالیوود تحقیر اسلام بود که این سیاست پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سمت ایران‌هراسی و اختلاف‌افکنی بین ایرانی‌ها و عرب‌ها تغییر کرد.

ضرغامی در ادامه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در ملاقات با امیر قطر را مبنی بر اینکه باید طرفین متوجه این خطر باشند، اشاره  کرد.

وی به ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی ایران اشاره کرد و افزود: بخش زیادی از آنها از نظر فرهنگی قرابت نزدیکی با قطر دارند و می‌توان برای انتقال تجربه‌های هنرمندان ایرانی به هنرمندان قطری برنامه‌های گروهی برگزار کرد.

ماموریت ویژه وزیر به معاون صنایع‌دستی برای احیای رشته‌های صنایع‌دستی قطر توسط کارشناسان ایرانی یکی از موضوعات مهمی بود که در این نشست مطرح شد.

ضرغامی با ابراز خوشحالی از سابقه رسانه‌ای وزیر فرهنگ قطر، افزود: حوزه تخصصی من نیز رسانه است و روی رسانه‌های قطر نیز مطالعاتی داشتم. شما در این حوزه خوب کار کردید و شبکه الجزیره جزو مهمترین رسانه‌های دنیا است.

مناسبات فرهنگی ایران و قطر، میراثی که باید به نسل‌های آینده منتقل شود

آل ثانی نیز در این دیدار بر اشتراکات فرهنگی و اهمیت روابط دو کشور و اهتمام ویژه‌ برای گسترش این روابط در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.
وزیر فرهنگ قطر  با اشاره به تاریخ مشترک و اینکه از گذشته تبادلات تجاری، فکری و اندیشه‌ای بین دو کشور وجود داشته است، گسترش روابط و اشتراکات فرهنگی را میراثی دانست که از گذشته رسیده و باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

وزیر فرهنگ قطر به سفر امیر قطر به ایران اشاره کرد و افزود: این سفر در راستای پیگیری و به سرانجام رساندن تفاهم‌نامه‌هایی که در سفر ریاست‌جمهوری ایران به قطر امضا شد، انجام گرفته است.

آل ثانی به آشنایی با صنایع‌دستی ایران اشاره کرد و افزود: صنایع‌دستی ایران برای ما غریبه نیست. با توجه به نزدیکی جغرافیایی و پیشینه تاریخی دو کشور، از گذشته با این آثار آشنایی داریم. این آثار که نتیجه پژوهش‌های بسیار هستند، بخش جدانشدنی فرهنگ ایران محسوب می‌شوند 

وی با تحسین صنایع‌دستی ایران بیان کرد: در سفرهایم به شهرهای مختلف ایران شاهد بودم که ساخت این صنایع‌دستی صبر و بردباری بسیاری نیاز دارد. بسیاری از صنایع‌دستی قطر از بین رفته است و ما برای احیای آنها به تجارب شما نیاز داریم.

روابط ایران و قطر فراتر از رویدادهاست

آل ثانی همچنین با طرح پیشنهاد تشکیل کمیته جام جهانی، متذکر شد: تشکیل این کمیته و کارگروه‌های مرتبط می‌تواند منجر به طرح ایده‌ها و نتیجه بهتر شود.

وزیر فرهنگ قطر همگرایی بین قطر و ایران را فراتر از حوادث و رویدادها دانست و افزود: جام جهانی رویداد گذرایی است، در صورتی‌که روابط ما پایدار و استوار است. ما برای ملت و دولت ایران احترام بسیار قائلیم و مواضع شرافتمندانه ایران را در قبال قطر هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم. کسانی‌که در روزهای سخت کنار ما ایستادند، برای ما دارای ارزش و احترام بسیار هستند.

آل ثانی ابراز امیدواری کرد که این سفر آغازی برای افزایش هر چه بهتر و بیشتر روابط بین دو کشور باشد و گفت: فعال‌سازی و استمرار روابط فرهنگی مدنظر دولت قطر است. بنده شخصا برای پایدار کردن این روابط دست دوستی به سمت شما دراز می‌کنم.

بازدید از نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی بخش دیگری از این دیدار بود.

در پایان این مراسم که با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی کشور برگزار شد، طرفین به رسم یادبود هدایایی را به یکدیگر تقدیم کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
    0 0
    قطر دیگه چقدر بیچاره شده تکیه کرده به ما ........ما خودمون تکیه کردیم به روسیه و چین
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    شما به صنایع دستی خودمون برس قطر پیشکش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس