کد خبر 1376673
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت:

انتخابات لبنان با همه فراز و فرودهایش به اتمام رسید و ائتلاف های آن مشخص شد .

در پارلمان جدید بر خلاف دوره های پیشین شاهد ۴ جریان هستیم .

جریان اول که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد جریان ۸ مارس است که حدود ۶۲ کرسی را مستقیما کسب کرده و موفق ترین ائتلاف انتخاباتی به شمار می رود .

ائتلاف دوم ، جریان ۱۴ مارس به رهبری سمیر جعجع است که حدود ۴۲ کرسی را از آن خود کرده و دومین ائتلاف پارلمان خواهد بود ‌.

ائتلاف سوم جامعه مدنی و معترضان به سیستم سیاسی لبنان و تمام گروههای آن است که مورد حمایت غرب و آمریکا هستند و خواهان استحاله و  دگرگونی نظام طائفگی در لبنان هستند که ۱۵ کرسی را در اختیار گرفته اند .

جریان چهارم افراد مستقل هستند که حدود ۹ کرسی را از آن خود ساخته اند .

در نتیجه باید گفت در پارلمان آتی ۴ جریان در پارلمان وجود دارند اما در هنگام ائتلاف سازی ، جریان ها به جذب افراد مستقل می پردازند .

با توجه به شناختی که از کاندیداهای مستقل وجود دارد باید گفت تعدادی از آنها به ۸ مارس و برخی به ۱۴ مارس خواهند پیوست و در نتیجه ائتلاف آنها در پارلمان با افزایش کرسی روبرو می شود .

از آنجا که حزب الله و متحدانش ۶۲ کرسی را کسب کرده اند و برخی نمایندگان فعلی با وجود  مستقل بودن در تبلیغات انتخاباتی در پارلمان گذشته جزو ائتلاف حامیان مقاومت بوده اند تخمین قطعی زده می شود که حزب الله و حامیانش اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک ) را از آن خود سازند .

در نتیجه از الان مشخص است که نبیه بری از طایفه شیعه همچنان رئیس پارلمان خواهد بود و با توجه به کبر سن و پیری میشل عون و عدم تمایل او برای ریاست جمهوری ، هنوز مشخص نیست کدام شخص از مسیحیان این سمت را بر عهده گیرد و لکن عطف به ترکیب پارلمان ، تعیین کننده بودن اراده جریان ۸ مارس برای انتخاب رئیس جمهور را یادآور می شود .

در طایفه اهل سنت اما اختلافات و چند دستگی ها فراوان ارزیابی می گردد و کار انتخاب نخست وزیر براساس اجماع این طایفه اصلا راحت نیست ؛ چون پس از تحریم انتخابات توسط سعد حریری و المستقبل ، هیچ جریانی اکثریت قابل توجه را در اختیار ندارد و فواد سینیوره ( اهل صیدا ) و اشرف ریفی ( اهل طرابلس ) که هردو از مخالفان ۸ مارس هستند نیز نتوانسته اند نمایندگان قابل توجهی به پارلمان بفرستند و خود آنها نیز اختلافات عمیقی دارند .

لازم به یادآوری است که وضعیت  نمایندگان ۸ مارس در طایفه سنی در پارلمان جدید بهتر از دوره گذشته است.

در پایان نگارنده یاد آور می شود که با توجه انصراف حریری و رهبری سمیر جعجع بر اقلیت ۱۴ مارس و پولهای هنگفت سعودی ، لبنان طی ماههای آتی اتفاقات تنش زایی را تجربه خواهد کرد اما با توجه به اکثریت پارلمانی جریان ۸ مارس و قدرت بالای نظامی حزب الله و حمایت این جنبش از ارتش لبنان ، بعید است که جنگ داخلی در عروس خاورمیانه شعله ور گردد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    سگ هاى سعودى و موش هاى اسرائيلى خواب هاى ناجورى ديدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس