کد خبر 1376453
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
دلیل دیر روشن شدن خودرو چیست؟

خیلی مواقع برای شما اتفاق افتاده است که خودرو شما بد روشن می شود و نمی دانید علت آن چیست در ادامه شما را با علت های دیر روشن شدن ماشین آشنا می کنیم.

به گزارش مشرق، وقتی به داخل ماشین خود می روید و سعی می کنید آن را روشن کنید و با به سختی و خیلی بد روشن می شود، مایه ی ضعف است. چند بار میلنگ می زند و فکر می کنید اگر چند بار دیگر آن را امتحان کنید شروع به کار می کند یا خیر.

البته، این همیشه زمانی اتفاق می افتد که شما دیر کرده اید، هوا سرد است یا ماشین دیگر شما خراب است. اما چرا ماشین شما کند است و دیر روشن می شود ؟

آیا ماشین شما برای روشن شدن مشکل دارد؟ در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا ماشین شما ممکن است کند استارت بزند.

سیم کشی بد

استارت شما به ۲ سیم نیاز دارد تا به درستی کار کند. سیم بزرگ مستقیماً از باتری شما خارج می شود و همیشه برق استارت شما را تامین می کند. سیم کوچکتر دیگر سیگنالی از زمانی است که کلید خود را می چرخانید و به استارت می گوید که درگیر شود و از تمام توان موجود از باتری استفاده کند.

اگر هر یک از این سیم ها اتصال ضعیفی برقرار کند یا شکسته یا خورده شود، ممکن است سیگنال ضعیف یا قدرت کافی برای روشن شدن ماشین شما ندهد. گاهی اوقات این مشکل باعث می شود که ماشین شما به سختی روشن شود، اما پس از روشن شدن، خوب کار می کند. در این صورت می توانید سیم ها را تعویض کنید یا اتصالات را تمیز کنید.

استارتر فرسوده

همچنین ممکن است به دلیل فرسودگی استارت ماشین دیر روشن شود، مشکلی رایج که برای شما دردسر ایجاد می کند. وقتی کلید خود را می چرخانید، یک آهنربای الکتریکی دنده استارت را مجبور می کند تا دندانه های چرخ فلایویل شما را درگیر کند.

حرکت چرخ دنده استارت که به سمت جلو به داخل فلایویل می لغزد، تماس های الکتریکی را نیز درگیر می کند که به موتور استارت نیرو می دهد، چرخ دنده استارت را می چرخاند و موتور شما را روشن می کند. کنتاکت های الکتریکی که موتور استارت را تغذیه می کنند، به دلیل جریان بالای عبوری از آنها و حرکت چرخشی موتور استارت می توانند به مرور زمان فرسوده شوند.

همانطور که این کنتاکت ها از بین می روند، انرژی کمتر و کمتری به موتور استارت شما منتقل می کنند و باعث می شود که چرخش کندتر شود و استارت خودرو شما را سخت تر کند. در این حالت، وقتی ماشین شما روشن نمی شود، ممکن است برای حل مشکل به یک استارت جدید برای وسیله نقلیه خود نیاز داشته باشید.

مشکلات سیستم شارژ

استارت شما انرژی خود را از باتری ماشین شما تامین می کند اما باتری ماشین شما انرژی خود را از سیستم شارژ وسیله نقلیه شما می گیرد. اگر وسیله نقلیه شما به دلیل بد بودن دینام یا سیستم کنترل الکترونیکی ضعیف، باتری را به درستی شارژ نمی کند، ممکن است باتری شما در وضعیت خوبی باشد اما به آرامی شارژ را از دست می دهد تا جایی که نمی تواند با استارت زدن خودرو شما را روشن کند.

وقتی موتور شما کار می کند دینام شما باید بین ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ ولت تولید کند که می توانید آن را در پایانه های باتری خود آزمایش کنید. اگر این ولتاژ کمتر باشد، ممکن است با سیستم شارژ خود مشکل داشته باشید.

باتری

رایج ترین دلیل دیگری که باعث می شود خودروی شما دیر استارت بخورد این است که خودروی شما باتری ضعیفی دارد و نیاز به تعویض دارد. باتری خودروی شما از یک واکنش شیمیایی بین سرب و اسید سولفوریک برای ایجاد الکتریسیته مورد استفاده برای راه اندازی وسیله نقلیه و برای روشن کردن چراغ ها و لوازم جانبی در زمانی که وسیله نقلیه شما کار نمی کند، استفاده می کند.

این واکنش شیمیایی بین سرب و اسید سولفوریک مقدار مشخصی جریان ایجاد می کند و هر چه باتری بزرگتر باشد جریان بیشتری تولید می کند. باتری های خودرو بر حسب «آمپر لنگ سرد» رتبه بندی می شوند. هر چه امتیاز بالاتر باشد، باتری می تواند قدرت بیشتری تولید کند.

اگر یک باتری برای ۷۰۰ آمپر میل لنگ سرد (CCA) درجه بندی شده باشد، به این معنی است که واکنش شیمیایی در داخل آن می تواند ۷۰۰ آمپر را به مدت ۳۰ ثانیه در دمای صفر درجه تولید کند. و با گذشت زمان، شارژ و دشارژ مداوم یک باتری به صفحات سربی داخل آن آسیب وارد می کند و باعث خوردگی آنها و کاهش اثربخشی واکنش شیمیایی می شود. دما همچنین بر سرعت واکنش شیمیایی در یک باتری تأثیر می گذارد، بنابراین وقتی بیرون سرد است، باتری مارپیچ بیشتر قابل توجه است.

همانطور که باتری شما فرسوده می شود، انرژی کمتر و کمتری برای استفاده از موتور استارت شما تولید می کند و باعث می شود موتور شما کندتر بچرخد و باعث می شود ماشین شما در راه اندازی با مشکل مواجه شود. می توانید عمر باتری خود را با اندازه گیری جریانی که در هنگام استارت زدن وسیله نقلیه خود خارج می کند اندازه گیری کنید. اندازه گیری جریان خروجی باتری شما به ابزار خاصی نیاز دارد، اما انجام آن نسبتاً ساده است.

بسیاری از فروشگاه های قطعات خودرو دارای تجهیزات مناسب هستند و میزان باطری شما را به صورت رایگان اندازه گیری می کنند. همین ابزار می تواند نحوه عملکرد استارتر و دینام شما را نیز آزمایش کند، و اغلب می توان همه را همزمان انجام داد. انجام این تست ها می تواند راهی عالی برای بررسی سیستم الکتریکی خودرو شما باشد. شما اغلب میزان درصد عملکرد باتری خود را دریافت می کنید و اگر کمتر از ۷۰ درصد باشد، توصیه می کنیم باتری خود را تعویض کنید.

چرا ماشین من استارت می خورد اما روشن نمی شود؟

اگر موتور شما استارت بخورد اما روشن نشود، ممکن است چند مشکل متفاوت داشته باشد. برای راه اندازی، موتور شما به مقدار مناسب سوخت، جرقه در زمان مناسب و هوا نیاز دارد تا با سوخت مخلوط شود. مگر اینکه در لوله های ورودی خود گرفتگی وجود داشته باشد، بعید است که موتور شما هوای کافی دریافت نکند. در اتومبیل های مدرن، رایانه کنترل می کند که چه زمانی جرقه اتفاق می افتد.

رایانه از سنسور موقعیت میل لنگ، سنسور موقعیت میل بادامک یا هر دو برای تعیین زمان جرقه مناسب استفاده می کند، بنابراین می توانید با بررسی رایانه موتور خود، از نظر کدهای خطا، مطمئن شوید که هر دو سنسور به درستی کار می کنند و با رایانه نشان داده می شوند. برای داشتن یک جرقه خوب به کویل های احتراق خوب و یک شمع خوب نیز نیاز دارید تا ارزش بررسی آن ها را نیز داشته باشد.

اگر مطمئن هستید که جرقه زده، در مرحله بعد می توانید سوخت را بررسی کنید. اولین جایی که باید شروع کنید بررسی فشار سوخت است. خودروهای انژکتوری سوخت معمولاً بین ۳۵ تا ۵۵ PSI فشار سوخت در ریل سوخت دارند. فشار پایین می تواند به معنی خرابی پمپ بنزین یا خرابی تنظیم کننده فشار باشد و فشار سوخت بالا می تواند به معنای رگولاتور بد یا پیچ خوردگی خط باشد. اگر همه این موارد را دارید، ممکن است ارزش داشته باشد که کامپیوتر وسیله نقلیه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند.

علت دیر روشن شدن ماشین در حالت های متفاوت:

• اگر موتور پس از استارت زدن زیاد روشن شد و سپس دود سیاه از اگزوز خارج شود، علت زیاد بودن نسبت بنزین به هوا در فضای سیلندر است، دلیل آن می تواند یا خرابی سنسور دمای موتور و یا نشتی بنزین از انژکتورها باشد

• اگر موتور ماشین شما، با استارت زیاد روشن شد و سپس، دود سفید از اگزوز خارج ‌شود و موتور لرزش داشته باشد، احتمالاً علت آن ورود آب به فضای احتراق است که خرابی واشر سرسیلندر دلیل آن است. یکی دیگر از نشانه های آن ورود روغن به آب رادیاتور است.

• اگر موتور خودرو دیر روشن شد و سپس دود آبی از اگزوز خارج شود، علت نشتی روغن به محفظه احتراق است و دلیل آن می تواند از خرابی کاسه نمد سوپاپ ها (لاستیک ساق سوپاپ) ‌باشد.

• اگر موتور دیر روشن شد و هیچ دودی از اگزوز خارج نشد، دلیل آن می تواند نسبت کم بنزین به هوا در محفظه احتراق، خطای سنسور دمای موتور، ضعیف بودن جرقه شمع، خرابی شمع یا کوئل، پایین بودن تراکم موتور به دلیل سفتی فیلر سوپاپ ها و یا نامرغوب بودن سوخت باشد.

چرا وقتی هوا سرد است روشن شدن ماشین من بیشتر طول می کشد؟

هوای سرد سخت ترین زمان برای روشن شدن موتور است. وقتی هوا سرد می شود، روغن موتور غلیظ می شود و پمپاژ آن سخت می شود و کار بیشتری برای چرخاندن موتور شما می گیرد.

همچنین، وقتی هوا سرد است، باتری موتور شما جریان کمتری برای موتور استارت تولید می کند، بنابراین موتور شما به همان سرعتی که در یک روز گرم می چرخد، نمی چرخد. در نهایت، یک موتور سرد برای راه اندازی و کارکردن، سوخت بیشتری مصرف می کند، بنابراین اغلب به چند کیت بیشتر از انژکتور شما نیاز دارد تا سوخت کافی برای روشن شدن برای اولین بار به دست آید.

چرا ماشین من گاهی اوقات روشن نمی شود؟

هنگامی که موتور شما گرم است و به طور معمول کار می کند، دارای سنسورهای زیادی است که به تعیین زمان مناسب جرقه زنی و سوخت، کمک می کند تا آن را روان نگه دارد. هنگامی که موتور شما برای اولین بار روشن می شود، این حسگرها برای چند ثانیه نمی توانند کمک کنند، بنابراین رایانه به درستی حدس می زند که موتور برای کار کردن چه چیزی نیاز دارد.

حتی در جدیدترین خودروها، این حدس ممکن است کمی منحرف باشد و ممکن است ماشین شما بلافاصله روشن نشود. اگر ماشین شما مرتباً روشن نمی شود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که آن را بررسی کنید! در خودروهای انژکتوری سوخت امروزی، تیونینگ ها شامل تعویض شمع ها، فیلتر سوخت و فیلتر هوای موتور می شود تا به کارکردن و راه اندازی صحیح کارها کمک کند. 

اگر خودروی شما در استارت زدن تردید دارد یا کند استارت می زند، پیشنهاد می شود در یکی از فروشگاه های قطعات خودروی باتری و استارت خودرو خود را آزمایش کنید. در حالی که خودروی خود را آزمایش می کنید.

منبع: بیتوته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    26 0
    استارت شما به ۲ سیم نیاز دارد تا به درستی کار کند. سیم بزرگ مستقیماً از باتری شما خارج می شود و همیشه برق استارت شما را تامین می کند. سیم کوچکتر دیگر سیگنالی از زمانی است که کلید خود را می چرخانید قربونتون در حقیقت سه تاسیم بعضا قطب منفی باطری به بدنه خودرو زنگ میزند و اتصال برقرار نمی شود. .ضمنا سیم اتصال شاسی ماشین در حقیقت قطب منفی به موتور را هم بررسی کنید.و اصلا گور بابای قطب باطری استارتت را بزن .....زحمت کشیدید بسیار ممنون .عالی بود/ لیکن به قول رضا مارمولک راه های رسیدن به روشن کردن ماشین به عدد راننده هاست حالا سه مورد دیگر هم به آن اضافه کنید کف گرگی زیر زانو کله یا 1- اتصال منفی باطری به شاسی 2- اتصال موتور با کابل به شاسی 3- بررسی زغالهای بالشتکی استارت.( اگر با چکش به استارت زدید و راه افتاد ذغالهاش به انتها رسیده اند) . خودروها اگه مرام داشتن اصلا دیر روشن نمیشدند.–

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس