کد خبر 1376009
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کیفیت هوای پایتخت از عصر امروز بهبود می‌یابد/منشأ آلودگی تهران داخلی یا خارجی؟

شاخص ذرات معلق در هوای پایتخت به شدت افزایش یافته و وضعیت هوای تهران از قرمز عبور و به رنگ بنفش و در مرز خطرناک قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، شاخص آلودگی هوا در حال حاضر بر اساس اعلام شرکت کنترل آلودگی هوا بر روی عدد ۲۶۷ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران بسیار ناسالم و در وضعیت بنفش است.همچنین تهران از ابتدای سال ۲ روز هوای پاک و ۴۱ روز هوای قابل قبول و ۱۱ روز هوای آلوده برای گروه‌های حساس جامعه، ۲ روز ناسالم برای همه افراد و یک روز هوای خطرناک داشته است.

کارشناسان هواشناسی می‌گویند، توده گردوغبار که از یکشنبه وارد کشور شده، در بخش‌هایی از کشور وضعیت بحرانی ایجاد کرده است. این پدیده تا فردا در کشور ماندگار خواهد بود.گرد و غبار در سطح کشور موجب شده است تا کارگروه‌های اضطرار آلودگی هوا در استان‌ها جلسه فوری برگزار کنند. حاصل این جلسه تعطیلی همه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران به دلیل وضعیت ناسالم هوا بود.

حرکت جبهه گرد و غبار از عراق طی صبح دیروز

درباره موضوع آلودگی امروز هوای تهران به سراغ فرشید باباخانی معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران رفتیم وی در این زمینه گفت: از صبح روز گذشته به وقت تهران جبهه غلیظه گرد و غبار از شمال عراق بر اساس رساله تصاویر ماهواره ای در حال حرکت به سمت ایران بود ما جبهه را رصد کردیم و با توجه به جریان باد پیش‌بینی کردیم که هر چه سریعتر این جبهه غلیظه گرد و غبار شهرهای مختلف ایران از جمله تهران را فرا گیرد.

وی افزود این جمله هوا پس از ورود به ایران به دو قسمت تقسیم شد و بخش عمده آن به سمت جنوب و شهرهای آبادان اهواز و کشور کویت رفته و قسمت کوچکتر آن به سمت تهران در حال حرکت بود که بر اساس بررسی سازمان هواشناسی و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضرورت تشکیل کمیته اضطرار احساس شد بر همین اساس ما این موضوع را به دوستان اعلام کردیم.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه پس از اینکه مطمئن شده جبهه آلودگی هوا در حال حرکت به سمت تهران به صورت فراگیر است، گفت: درخواست وزارت بهداشت کمیته اضطرار حدود ۱۱ شب گذشته برگزار شد.

باباخانی بیان داشت جلسه کمیته اضطرار که ساعت ۱۱ شب برگزار شد تا ۱۲ ادامه داشت و پس از آن تصمیم گرفته شد که مدارس و ادارات تعطیل شود.

منشأ آلودگی هوا کاملا برون کشوری است

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های انجام شده این توده گرد و غبار در حال خروج از تهران است و تا بعد از ظهر به احتمال بسیار زیاد شاخص کیفیت هوا بهبود می‌یابد گفت منشاء آلودگی امروز هوای تهران کاملاً برون کشوری بوده است.

تفاوت آلودگی تابستانه و زمستانه

باباخانی با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند هم منشاء ناشی از سوخت احتراق خودروها و تردد وسایل نقلیه داشته باشد و هم اینکه به دلیل شرایط جوی منشاء خارجی داشته باشد گفت آلودگی که این روزها تهران را در فصل بهار درگیر کرده ها با آلودگی زمستان متفاوت است و آلودگی زمستان منشاء داخلی و آلودگی کنونی منشاء خارجی دارند.

ضرورت تصمیمات ملی و منطقه‌ای برای مقابله با آلودگی‌ هوا

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد موضوع آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار که منشاء خارجی دارد باید حتماً به صورت منطقه‌ای و ملی مورد توجه قرار گیرد تا شاهد بهبود وضعیت هوا و مقابله با این مشکل باشیم.

نیاز به داشتن راه حل مطمئن و امکان پذیر از دو بعد اقتصادی و عملیاتی برای مقابله با آلودگی هوا

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران هم  در این زمینه اظهارداشت: شهر تهران سالانه به دلیل عدم وجود ساز و کار مشخص در زمینه سلامت، شاهد از دست رفتن جان شهروندان خویش است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آلودگی هوا موجب مرگ های روزانه می شود و هنوز راه حل مطمئن و امکان پذیر از دو بعد اقتصادی و عملیاتی برای آن به دست نیامده است و به شکل مسکن های عموما طبیعی به جنگ آن می رویم که باید سلامت در این بخش در اولویت آنی قرار بگیرد. 

اورژانس تهران در میدان‌های اصلی پایتخت مستقر شد

رئیس مرکز اورژانس تهران، از استقرار آمبولانس های این سازمان در ۶ میدان تهران به منظور خدمات رسانی به شهروندان خبر داد.با توجه به آلودگی هوا در تهران ۴ اتوبوس آمبولانس، موبایل کلینیک و آمبولانس‌های اورژانس تهران در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام خمینی (ره)، میدان راه آهن و میدان شهدا مستقر و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

وی افزود: شهروندانی که احساس تنگی نفس یا سرگیجه دارند می‌توانند با مراجعه به این مراکز اقدامات درمانی اورژانس پیش بیمارستانی را دریافت کنند.

راهکارهای اساسی جایگزین راهکارهای موقت می‌شود؟

نفس تهرانی‌ها با تشدید دوباره آلودگی هوا دوباره به شماره افتاده و به نظر می‌رسد مهمان ناخوانده فعلا بنا به رفتن از تهران ندارد و باید فکری اساسی برای روزهای آتی کرد.البته راهکار مسوولان اکثر مواقع راهکارهای موقت و مسکن است و باید دید آیا فکری جدی، جامع و اساسی برای مقابله با آلودگی هوا اتخاذ خواهد شد؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    ... دمتان گرم
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 0
      منشاعش آمریکا و صهیونیسمه.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 0
    کل این گرد و خاک داره از عراق میاد
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    1 1
    تهران تعطیل ، ریه و تنفس ساکنین غیر تهران هم به درک
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 0
      بله. تا گرد و خاک به تهران نرسه نمی بیننش.
  • سعید IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    من نمیدانم اگر نبود چند کلمه و جمله مثل تشکیل کمیته بحران،عزم ملی،در این برهه حساس،جلسه اصطراری،این مدیران چه چیزی میخواستند و میتوانستند بگویند،آقا مردم دارند جان خودشان را از دست میدهند با جملات و کلمات خواهشا بازی نکنید،اگر تخصص و لیاقت مدیریت و حل مشکلات را ندارید تو را قسم به هر چه که اعتقاد دارید جای خود را داوطلبانه به افراد کاربلد بسپارید.عمرمان تمام شد ندیدیم یک مدیر با شجاعت بگوید آی مردم از من لایقتر هم هست و من میز مدیریت را به او میدهم..خدایا انصاف بده به همه ما.
  • علیرضا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    3 0
    اینم بندازید گردن آمریکا و اسراییل و خیال خودتون رو راحت کنید و به مردم بگید نتیجه تحریم هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس