تغییر موازنه قدرت در اراضی اشغالی/ حمایت مداوم تهران از مقاومت

برادر دبیرکل سابق جنبش «جهاد اسلامی» با اشاره به تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت در اراضی اشغالی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از مقاومت حمایت به عمل آورده است.

به گزارش مشرق، طی چند هفته اخیر تعداد زیادی عملیات استشهادی در اراضی اشغالی انجام شده است که به دنبال آن ها قریب به ۲۰ صهیونیست کشته و دهها تَن دیگر به شدت زخمی شدند. این عملیات ها موجب تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت در فلسطین شده اند. در همین ارتباط، گفتگویی را با «محمد عبدالله شلح» برادر «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی انجام دادیم که مشروح آن را مطالعه می کنید؛

*ابعاد و بازتاب های عملیات‌های مقاومتی و استشهادی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین چیست؟

عملیات های استشهادی و مقاومتی که در بستر طبیعی جنگ آشکار بین فلسطین و دشمنِ جنایتکار رخ می دهند، حقیقتا ستودنی هستند. تا زمانی که دشمن، سرزمین ما را اشغال کرده و مقدساتمان را هتک حرمت می‌کند، این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت و دشمن هرگز نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

این عملیات بدون شک تأثیر وحشتناکی بر رژیم صهیونیستی گذاشت، زیرا در روز ورود شهرک نشینان به محوطه مسجد الاقصی رخ داد. این عملیات نیز مانند عملیات‌های پیشین برای صهیونیستها فاجعه بار بود، زیرا یک بار دیگر شکست سیستم امنیتی و نظامی را نشان داد.

*ارزیابی شما از تشدید مداوم رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و قدس چیست؟ از طرفی دیگر، خطر هدف قرار دادن مقدسات اسلامی و مسیحی چیست؟

تهدیدات صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی و قدس در حال افزایش است زیرا تمام پروژه صهیونیستی بر اساس افسانه‌هایی استوار است که ادعا می‌کنند فلسطین سرزمین موعود آنهاست و مسجد الاقصی باید تخریب شود و معبد ادعایی آنها در جای آن بنا شود.

نکته قابل تأمل این است که برخی از حکّام عرب به طور کامل به همسویی با دشمن صهیونیستی و مقابله با ملت فلسطین می پردازند. همچنین ما شاهد حمایت جامعه جهانی از اسرائیل هستیم. این درحالی است که صهیونیستها دارای زرادخانه نظامی در منطقه هستند. آمریکایی ها نیز از صهیونیستها حمایت می کنند. طبیعی است که در سایه این حمایت ها و نیز سکوت جامعه بین الملل، حملات صهیونیستها علیه مسجدالاقصی تشدید می شود.

*وضعیت فلسطین را چگونه می‌بینید و آیا نشانه‌هایی از اینکه در آینده جنگی میان فلسطینیان و صهیونیست ها درگیرد، دیده می شود؟

باید به این مسأله اشاره کنم که مقاومت هم اکنون در موضع قدرت قرار دارد. این دشمن صهیونیستی است که در موضع ضعف قرار گرفته است. علت برخورداری مقاومت از قدرت علل و عواملی دارد که بدان اشاره می کنم؛

- اول؛ قدرت گرفتن مقاومت فلسطین به ویژه پس از نبرد «شمشیر قدس» و اتحاد جبهه‌های فلسطینی «کرانه باختری، بیت المقدس، غزه، سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و فلسطینیان در خارج» افزایش یافت.

- دوم؛ ضعف طرف صهیونیستی و اختلافات درون احزاب موجب شده است تا افکار عمومی رژیم صهیونیستی در نگرانی به سر ببرند.

- سوم؛ که مهمترین آنهاست موضع کشورهای حامی محور مقاومت در منطقه است که به صهیونیستها درباره ارتکاب هرگونه حماقت در قبال مقاومت غزه هشدار داده اند.

بدون شک، همانطور که اشاره کردم، مقاومت از موضع قدرت در برابر دشمن ایستاده است. بنابراین، حتی اگر نشانه ای مبنی بر وقوع جنگ احتمالی میان فلسطینیان و صهیونیستها وجود داشته باشد، بدون شک پیروزِ آن تل آویو نیست.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان روز قدس بیاناتی را مطرح کردند که مورد استقبال شدید به ویژه از سوی فلسطینیان قرار گرفت. ارزیابی شما از این بیانات چیست؟

مردم ما سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را با اشتیاق گوش می دهند. ایشان رهبر محور مقاومت و متولی اندیشه‌های انقلاب پس از امام خمینی (رحمه‌الله) هستند. سخنان ایشان در روز قدس فصل الخطاب است. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر لزوم به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی تأکید کرده اند. ایشان همچنین در مذمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفتند که بیاناتشان در این زمینه بسیار حائز اهمیت بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین نشان دادند که اهتمام ویژه ای به مسأله اسرای فلسطینی دارند. یقینا ما از بیانات رهبر انقلاب اسلامی ایران استفاده می کنیم. به هر حال، واقعیت این است که ایران به صورت مستمر از فلسطین و مقاومت فلسطین حمایت به عمل می آورد.

* به نظر شما با توجه به تحولات اخیر در اراضی اشغالی، آیا گروه های مقاومت فلسطین توانسته است معادلات جدیدی را به دشمن صهیونیستی تحمیل کنند؟

آنچه که واضح به نظر می رسد این است که امروز شاهد تغییر و تحول در موازنه قدرت در فلسطین و منطقه هستیم؛ به ویژه پس از جنگ روسیه و اوکراین پرده از چهره واقعی غرب کنار رفت و استانداردهای دوگانه آن آشکار شد. امروز دیگر موازنه قدرت به نفع آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی نیست.

از همین روی، مقاومت فلسطین نیز به نوبه خود توانسته است معادلات جدیدی را به دشمن صهیونیستی تحمیل کند. تغییر موازنه قدرت به نفع مقاومت به ویژه در فلسطین موجب شده است تا دشمن صهیونیستی پیش از ارتکاب هرگونه حماقت، بارها و بارها به تبعات و پیامدهای آن فکر کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس