عدالت مالیاتی و رونق تولید با مالیات بر عایدی سرمایه

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه تولید را رونق می‌بخشد گفت: درحالی که نیروی کار هر ماه مالیات پرداخت می کند کسانی هستند که سرمایه آنان مشمول مالیات نمی‌شود.

به گزارش مشرق، «جواد اسکندری» روز دوشنبه در نشست علمی با عنوان واکاوی مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: ما در نقطه‌ای قرار داریم که اساسا چیزی به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه نداریم، اینکه مالیات نداریم آثار سواقتصادی سنگینی به کشور وارد کرده است.

وی افزود: عباس شاکری در کتاب مقدمه‌ای بر اقتصاد ایران نوشته شده است که مشکل اساسی کشور فقدان مالیاتی سرمایه است که مهمترین مساله هزینه فرصت سرمایه در اقتصاد ایران بالاست. از این رو اگر سرمایه داشته باشید و در تولید بگذارید خطر پذیری بالا و نرخ بازدهی پایین دارید اما اگر آن را در طلا و سکه و زمین قرار دهید با کمترین خطر پذیری، بازدهی بالایی خواهید داشت.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در نیروی کار هم این موضوع وجود دارد نیروی کار امروز وارد یک شرکتی شود سود دلالی و یا واسطه گری پایین تر است تا اینکه وارد مشارکت در خرید و فروش شود لذا هزینه فرصت سرمایه و نیروی انسانی در کشور به بخاطر فقدان مالیاتی بالاست.

وی با بیان اینکه نرخ بهره‌های بالا باعث شده عمده تسهیلات بانکی به دست کسانی می رسد که در حوزه دلالی و سوداگری کار می کنند گفت: این افراد مالیات پرداخت نمی کنند، ما اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند باید بازدهی‌های غیرمولد را پایین بیاوریم تا تولید کننده از تسهیلات بانکی استفاده کند.

اسکندری ادامه داد: راهی جز مالیات بر عایدی سرمایه نداریم از این رو باید این طرح اجرایی شود در این مسیر یکسری نیازمندی های سخت افزاری و نرم افزایی نیاز است که در طرح الزامات دیده شده است.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دنیا در مالیات گفت: یکی از نکات مهم که در طراحی اثر گذار است، اقتصاد سیاسی است که فعالین اقتصادی چه واکنشی نشان می دهد در همین راستا، مالیات بر سهام آن هم یک درصد بعد از پنج سال مطرح شد که در کمیسیون اقتصادی رای نیاورد.

کارشناس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی افزود: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، معافیت های گذاشته شده است به عنوان مثال، ملک مسکونی برای هر چهار نفر از اعضای خانواده در نظر گرفته شده است تا مالیات پرداخت نکنند بیش از آن مالیات باید پرداخت شود.

وی ابراز کرد: ۹۵ درصد مردم آنهایی که به اندازه نیاز مصرفی در اقتصاد مصرف می کنند، مشمول این مالیات نمی‌شوند و متناسب با شرایط فعلی کشورمان است از این رو همه این مباحث در خصوص پنج درصد جامعه است که دارای چندین ملک و خودرو است.

اسکندری با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد ایران را فعالیت های غیرمولد تحت تاثیر قرار داده است گفت: اکنون داریم در خصوص افرادی که بیش از نیاز مصرفی را دارند مالیات را مطرح می کنیم 

 وی  بیان داشت: باید یک دوره مالیاتی را بگذرانیم و بعد تجدید نظر کنیم، اگر شرایط بهتر شد بعد از کنترل تورم، دایره شمول مالیات دهندگان را افزایش می دهیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس