کد خبر 1375592
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
آمریکا

آمریکایی ها در ادامه سیاست های تجاوزکارانه و اجرای طرح های اشغالگرانه این بار و در اقدامی غیرقانونی دیگر همزمان با ورود نیروهای کمکی و تازه نفس در مناطق شرق سوریه رزمایش برگزار کردند.

 به گزارش مشرق، منابع رسانه ای امروز (دوشنبه) گزارش دادند که نظامیان آمریکایی در پی تقویت و ورود نیروهای کمکی جدید از عراق، در حومه شرقی و شمالی دیرالزور واقع در شرق سوریه با استفاده از سلاح و تجهیزات سبک و سنگین رزمایش برگزار کردند.  

بر پایه این گزارش، مناطق شرقی سوریه ساعاتی پس از رسیدن کمک های نظامی گسترده شاهد رزمایش نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی نظامیان آمریکایی بود.

در همین باره خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی خبر داد که مناطق نزدیک پایگاه های (غیرقانونی) آمریکا و ائتلاف بین المللی واقع در میدان نفت «العمر» و نیروگاه گازی «کونیکو» در شمال و صحرای «ذببان» در حومه شرقی دیر الزور، یکشنبه شب گذشته شاهد تمرین های نظامی زمینی و هوایی اشغالگران بود.

در این رزمایش انواع سلاح و تجهیزات نظامی سبک و سنگین مشارکت داشتند.

بیشتر بخوانید:

طرح‌های منطقه‌ای و غربی برای سرنگونی سوریه ناکام ماند

منابع محلی گفتند که رزمایش نظامی آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی ساعاتی پس از ورود بیش از ۹۰ کامیون نظامی حامل تجهیزات کمکی و نیرو از پایگاه های این کشور در منطقه شمال عراق انجام شد.

در روزهای اخیر اخباری درباره اقدامات جدید آمریکا و ترکیه در شمال سوریه منتشر شده که حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در این کشور بحران زده دارد.

اقدام ظاهری سرمایه‌گذاری آمریکا در بخش‌هایی از شمال شرق سوریه که در کنترل کُردها قرار دارد و همچنین پروژه ساخت شهرک هایی در ۱۳ منطقه  اشغالی شمال سوریه (استان ادلب) که در تصرف تروریست ها و نیروهای ترکیه است، حکایت از توطئه جدید واشنگتن – آنکارا در شمال سوریه دارد، هرچند اهداف و طرح هر دو کشور با هم کاملا فرق دارد، ولی در عین حال اقدامات هر دو کشور علیه حاکمیت ملی سوریه و مردم این کشور می باشد.

ورود غیرقانونی نظامیان آمریکایی به شمال شرق سوریه (در سال ۹۶ خورشیدی به بهانه نابودی داعش) که ابتدا به منظور حمایت از داعش و در کنار آن کُردهای سوری انجام شد، علاوه بر مخالفت ساکنان منطقه و دولت دمشق شمال این کشور را با مشکلات فراوانی روبه رو ساخت.

چهارشنبه گذشته «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا طرحی را رونمایی کرد و گفت که واشنگتن اجازه سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی از شمال سوریه را که در کنترل دولت دمشق نیستند، صادر کرده است.

طبق گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور یک مجوز عمومی اعلام کرده که فعالیت‌های اقتصادی در چندین بخش از جمله کشاورزی، ساخت و ساز، امور مالی و خدمات بهداشتی در مناطق مذکور که تحت کنترل کردها است مشمول تحریم نخواهد بود.

نولاند بدون اشاره به حمایت های واشنگتن از گروه های تروریستی و اقدامات ضدانسانی آنها در سوریه مدعی شده که هدف از این کار کمک به بازسازی! مناطقی است که پیش از این در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت و واشنگتن قصد دارد تا چند روز دیگر مجوز عمومی سرمایه‌گذاری در این مناطق را صادر کند.

معاون وزیرخارجه آمریکا همچنین اعتراف کرد که واشنگتن در سال میلادی گذشته در مجموع ۴۵ میلیون دلار در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد هزینه کرده و قصد دارد ۳۵۰ میلیون دیگر برای آن‌چه تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه خواند، جمع‌آوری کند.

در حالی این مقام آمریکایی ادعای هزینه و سرمایه گذاری در شما سوریه را دارد که اولا این اقدام ناقض منشور ملل متحد است و دیگر اینکه اقدام تروریست های آمریکایی در سرقت روزانه هزاران بشکه نفت سوریه کاملا غیر قانونی است.

وزارت امورخارجه و مهاجران سوریه در واکنش به این طرح تاکید کرده که دولت دمشق نسبت به بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا که مجوز فعالیت‌های اقتصادی در شمال شرق و غرب سوریه را داده است، غافلگیر نشده است، چرا که دولت واشنگتن در پشت جنگ تروریستی قرار دارد که سوریه بیش از ۱۰ سال با آن دست به گریبان است.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: کمک‌ به گروهک‌های مسلح تروریستی در شمال شرق و شمال غرب سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا و ابزارهای غربی آن چیزی است که منجر به نابودی امکانات اقتصادی کشورمان و غارت ثروت آن از پنبه، نفت، گندم و آثار باستانی شده است.

دولت دمشق اعلام کرد: رویکرد آمریکا و غرب در تحمیل تحریم‌های یکجانبه موجب نابودی تأسیسات زیربنایی سوریه و کشته شدن شماری از سوری‌های بی‌گناه شده است، چرا که آنها مخالف مشارکت در نقشه‌های واشنگتن و غرب بودند.

دمشق هدف آمریکا و غرب را تجزیه سوریه دانست که پایداری ارتش، ملت و رهبران آن موجب شکست این هدف شد.

سوریه از سال ۲۰۱۱ و آغاز بحران این کشور، تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس