کد خبر 1375455
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
رییس جمهوری جدید سومالی انتخاب شد

حسن شیخ محمود یکشنبه شب به مدت چهار سال دیگر به عنوان رییس جمهوری جدید سومالی انتخاب شد.

به گزارش مشرق، حسن شیخ محمود پس از رأی گیری در پارلمان  و در سه مرحله که به جزییات آن اشاره نشده، انتخاب شده است.

انتخابات ریاست جمهوری در سومالی در حالی پیش از این به دُور دوم کشیده شده بود که هیچ نامزدی موفق به دریافت دو سوم آرا نشده بود.

قرار بود تصمیم برای انتخاب رییس جمهوری سومالی پیشتر با رأی مثبت ۲۷۵ نماینده مجلس نمایندگان و ۵۴ تن از مجلس سنا انتخاب شود.

شیخ محمود (۶۷ ساله) در سایه تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه بین المللی موگادیشو، سوگند ریاست جمهوری خورد تا به عنوان دهمین رییس جمهوری این کشور آفریقایی انتخاب شود.

شیخ آدم محمد نور رییس پارلمان سومالی پس از پایان شمارش آراء اعلام کرد که شیخ محمود ۲۱۴ رأی را به دست آورده است، درحالی که محمد عبدالله فرماجو رییس جمهوری کنونی سومالی تنها ۱۱۰ رأی را برای احراز مقام ریاست جمهوری کسب کرده است.
انتخابات در سه دور برگزار شد، جایی که در دور اول ۳۴ نامزد شرکت داشتند، این تعداد در دور دوم به چهار نفر کاهش یافت و در دور پایانی و سومی، رقابت میان شیخ محمود و فرماجو جریان یافت.

شیخ محمود متولد شهر "جللقسی در مرکز سومالی است و پیش از این در سپتامبر ۲۰۱۲ و ۱۶ فوریه ۲۰۱۷ ریاست جمهوری سومالی را برعهده داشته است.

وی رییس حزب "صلح و توسعه است که سال ۲۰۱۱ خود تأسیس کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری سومالی در سایه شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد، به طوری که مقامات این کشور مقررات رفت و آمد برقرار کردند و ضمن جلوگیری از حرکت خودروها، تمام خیابان‌های اصلی شهر موگادیشو بسته شده بود.
رای گیری در این انتخابات توسط نمایندگان دو مجلس خلق و سنا برگزار شد که در مجموع ۳۲۹ نماینده آرای خود را برای انتخاب رییس جمهوری اعلام کردند.

در دور اول انتخابات که ۳۲۹ نماینده رأی دادند، سعید عبدالله دانی، رئیس ایالت پانتلند ۶۵ رأی، محمد عبدالله فوماکو، رئیس جمهور فعلی این کشور ۶۱ رأی، حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سابق سومالی ۵۲ رای و حسنعلی خیری، نخست وزیر پیشین این کشور ۴۸ رای کسب کردند.

انتخابات ریاست جمهوری در سومالی که طی یک سال و نیم امکان برگزاری نداشت، به اختلافات و درگیری‌های سیاسی در این کشور دامن زده است.

رییس جمهوری سومالی درحالی انتخاب می شود که با بدترین خشکسالی خود در ۴۰ سال اخیر مواجه است و دولت نمی تواند بدون حمایت خارجی بودجه خود را تامین مالی کند.

صندوق بین المللی پول در ماه فوریه هشدار داد که برنامه حمایت از بودجه ۴۰۰ میلیون دلاری تمدید نخواهد شد، مگر اینکه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تا اواسط ماه جاری برگزار شود.

کارشناسان می‌گویند در شرایطی که کشور با بدترین خشکسالی خود در ۴۰ سال اخیر مواجه است، دولت نمی تواند بدون حمایت خارجی بودجه خود را تامین مالی یا حقوق سربازان خود را پرداخت کند.

در غیاب یک قدرت کارآمد، سیستم رأی گیری بر یک فرمول تقسیم قدرت متکی است، به طوری که چهار قبیله بزرگ سومالی ۶۱ کرسی در پارلمان را اشغال می کنند، قبایل کوچکتر ۳۱ کرسی دارند و ایالت ها کرسی‌های مجلس سنا را انتخاب می‌کنند.

این انتخابات که روز یکشنبه با مشارکت ۳۹ نامزد آغاز شد، برای دو سال به دلیل اختلاف درباره مکانیزم انتخابات پارلمانی میان دولت سومالی و رؤسای ایالت‌های فدرالی و اختلافات درباره کرسی‌های پارلمانی در منطقه جدو در جنوب سومالی بین محمد عبدالله فرماجو، رئیس‌جمهور  پیشین و رئیس ایالت جوبالاند درباره کسی که نماینده ساکنان این منطقه در پارلمان سومالی است به تأخیر افتاد و از همین روی، اهمیت این انتخابات ریاست جمهوری در این است که شاید این مسأله مقدمه‌ای برای عبور این کشور از بن بست سیاسی باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس