به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، حسن مرادي در همايش جنگ نرم که در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، ضمن تبيين رابطه جنگ نرم و دانشگاه گفت: جنگ نرم به دنبال تغيير، تبديل، ايجاد ذهنيت و ذائقه جديد مبتني بر افكار كنشگري است كه ايجاد چنين تغييري نيز جنگ را به دنبال دارد.
وي با اشاره به مسير تاريخچه ورود دانشگاه به ايران، افزود: انگليسيها در دوره رضاخان به دنبال پايهريزي حاكميت مدرني در ايران بودند كه براي تحقق چنين حاكميت مدرني به سرمايه، ارتش، بروكراسي اداري مدرن و نظام آموزشي جديد نياز داشتند. دليل اصلي ورود دانشگاه به كشور با نگاهي معيوب مبتني بر آرزوهايي غيربومي براي برآوردهکردن نيازهاي استعماري بود.
مرادي با اشاره به تاسيس اولين دانشگاهها در تهران و تبريز خاطرنشان كرد: دانشگاه، سيستمي اجتماعي است كه در سال 1313 به صورت رسمي به كشور ما راه يافت. محتوايي كه به دانشگاهها ارائه ميشد بايد مبتني بر معرفتشناسي خاص، انسانشناسي ويژه و هستيشناسي متفاوتي از فرهنگ حاكم بر جامعه ميبود و علومي بايد در دانشگاهها استفاده ميشد كه مبتني بر جهتگيريهاي غير بومي باشد و به همين دليل پارادايمهاي پيشبيني شده و نظريههاي ارائه شده، هيچ سنخيتي با فرهنگ مردم ايران نداشت.
جانشين رييس سازمان بسيج اساتيد با بيان اينکه "اين وضعيت تا رسيدن به انقلاب اسلامي در سال 57 ادامه داشت" يادآور شد: تا پيش از سال 1332 تحركات سياسي، صنفي و فردي با گرايشهاي ناسيوناليستي، يعني گرايش حاكم بر فضاي روشنفكري كشورهاي اروپايي، همراه بود. از سال 1332 تا 1342 تحركات و تحولاتي در دانشگاهها به صورت مشهود به وجود آمد که از 1342 به بعد اين تحركات رنگ و بوي مذهبي و جديتري به خودگرفت به طوري كه در قالب سازمانها خود را نشان داد. به دنبال چنين تغييراتي سرانجام به انقلاب اسلامي رسيديم و اين انقلاب با يك حركت كوبنده همه معادلات سياسي را عوض كرد.
وي با اشاره به دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق گفت: دقيقا بعد از دوره هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه با يك نيروي انساني عظيم كه فرهنگ حاكم بر ذهنيتشان متاثر از انقلاب اسلامي است مواجه شد و متاسفانه از سويي ديگر دانشگاه از سفرهاي تغذيه ميکرد كه سرمايه فكرياش در تعارض با انقلاب اسلامي بود. در معادله جنگ نرم و در داخل دانشگاه، با مساله ايجاد گسست مواجه هستيم. دشمن همه سطوح ـ از سطح بنيادي تا سطح نظري ـ را در دستور كار خود قرار داده است و همچنين در پشت جنگ نرم، اهداف راهبردي، عملياتي و تاكتيكي را در دستور كار دارد كه در اين رابطه بايد به دو سطح برون و درون دانشگاه توجه كرد.
جانشين رييس سازمان بسيج اساتيد كشور ادامه داد: اسلامستيزي امري است كه براي غرب موضوعيت دارد و سعي دارند تا نظام جمهوري اسلامي كه شيعه را تقويت ميكند، براندازند و اگر اين نظام سياسي حذف شود، بخش عظيمي از نظام شيعي و منابع آن به راحتي حذف خواهد شد. راهبرد طراحي شده توسط غرب بسيار پيچيده است. رسالت دانشگاه، انتقال يا توليد علم است و هدف جنگ نرم در داخل دانشگاه نيز دو مساله اصلي يعني دينزدايي و علمزدايي است.
وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينكه "اگر بخواهيد تهديدات از شما دور شود، كشور را بايد از نظر علمي به سطح بالايي برسانيد"، تاكيد كرد: وقتي سطح علم بالا رود، معادله قدرت هم عوض ميشود و اگر توليد علم متكي به انديشههاي علمي شود، ضريب قدرت آن علم توليد شده به صورت تصاعدي بالا خواهد رفت.
مرادي در پايان، دانشگاه را هدف و ابزاري در دست كنشگران جنگ نرم دانست و با بيان اينكه "وظيفه تكتك مسئولان و بسيجيان دانشگاه در اين زمينه واضح است"، اظهار كرد: اساتيد، كانون توليد علم و محور شعاع تحركات هستند و به همين دليل، در راستاي مبارزه با جنگ نرم نقش استراتژيكي دارند.
جانشين رييس سازمان بسيج اساتيد كشور با اشاره به اهداف دشمن از طرحريزي جنگ نرم اظهار كرد: جنگ نرم به دنبال ايجاد گسست در دانشگاهها است.