تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

آیت‌الله جاودان هدایت مردم را از وظایف مهم روحانیون دانست و گفت: برنامه «زندگی پس از زندگی» خوب است زیرا بسیاری از روایاتی را که ما خوانده‌ایم، در این برنامه گفتند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله محمدعلی جاودان در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه یک روحانی نباید سوار ماشین سلطنتی شود، اظهار کرد: زمانی من سوار نیسان شده بودم. طلبه‌ای سوار بر موتور بود. یک آقایی هم کنار یک فرمانده ارتش در ماشین خوبی نشسته بود. مردم نه من و نه آن طلبه موتورسوار را نگاه کردند، بلکه آن روحانی را نگاه می‌کردند که سوار چنین ماشینی شده بود.

وی گفت: روحانیون باید عرفیات را رعایت کنند. هر گناهی را می‌توان جواب داد ولی اگر به خاطر رفتار من، مردم از دین گریزان شوند، این را نمی‌شود جواب داد.

آیت‌الله جاودان در ادامه هدایت مردم را از وظایف مهم روحانیون دانست و اظهار کرد: جهات اخلاقی را با مردم رعایت کنید. طلبه‌ای درباره قیمت یک جنس با فروشنده‌ای دعوا کرد. ما باید بگذریم چون مردم به ما حق نمی‌دهند. در دعوای بین زن و مرد، مردم به زن حق می‌دهند. عرفیات خیلی مهم است.

تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

استاد اخلاق گفت: لزومی‌ندارد ما هر چیزی را بگوییم. ما باید قرآن و حدیث برای مردم بگوییم. حدیث را باید با عقل بسنجیم. اگر خوب بود، برای مردم بخوانیم. همه ما همیشه در سیر خوب است و ما یک روز این سیر را ملاقات خواهیم کرد. چطوری سیر کردی؟

وی در ادامه با اشاره به واقعه روز عاشورا اظهار کرد: ما باید روایات قوی برای مردم بخوانیم. در همین موضوع عاشورا نیز روایات ضعیف را نقل می‌کنند. روایات را مستند و با ارایه سند برای مردم بخوانیم. حرف بدون سند نزنید. ما نسبت به سخنانمان مسئولیم؛ زیرا فرشتگان عتید و رقیب همه چیز را می‌نویسند.

آیت‌الله جاودان افزود: ما به جوانی که بعدها درباره مبتلا شدنش به گناه می‌گوید، می‌گوییم که نمازت را درست بخوان و هر روز صبح با امام زمان علیه‌السلام عهد ببند و صحبت کن. دعای عهد، توسل خوبی به امام زمان(عج) است.

وی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله بروجردی فرمودند در عمرم دروغ نگفتم. انسان خیلی باید شخصیتش بالا باشد. من جوانی را می‌شناسم که اصلا گناه نمی‌کند. برنامه «زندگی پس از زندگی» خوب است زیرا بسیاری از روایاتی را که ما خوانده‌ایم، در این برنامه گفته اند.

تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

تولیت حوزه علمیه مروی: منبر پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است

آیت‌الله محمد باقر تحریری نیز در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه امام زمان علیه‌السلام صاحب و مولای ما هستند، اظهار کرد: اگر به معنای شهادت امام عمیق شویم، خیلی تاثیرات در رفتار و برخوردهای مان خواهیم دید. چون شهادت این اولیا در راستای شهادت حق تعالی است.

تولیت حوزه علمیه مروی تهران افزود: شهادت خدای متعالی و نبی اکرم صلوات الله علیه و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام، غیر از شهادت ماست. شهادت ولی الله احاطه قیومی و ربوبی دارد. ولایت دو چهره دارد. مقام‌ نورانیت ولی الله یک چهره است.

وی در ادامه با بیان اینکه منبر پایگاه خوبی برای تبلیغ دین است، اضافه کرد: خدا آقای حاج مقدس را رحمت کند. ایشان گاهی توفیق در سخنرانی‌اش داشته و یک لا الله الاالله می‌گفتند. باید توجه داشته باشیم که اولین چیزی که در مقام تبلیغ باید بدانیم معرفت اولیای الهی است. مرحوم ابوی ما گاهی روی منبر می‌زدند و می‌فرمودند که من اول برای خودم می‌گویم و بعد برای دیگران. مرحوم سعادت پرور فرمودند یکی از رهزن‌ها این است که منبری می‌گوید می‌خواهم دیگران را هدایت کنم. این در ذهن شما شکل می‌گیرد و می‌تواند مشکل ایجاد کند.

تحریری گفت: مطالبی که پس از کلمه «قول» در قرآن آمده است، بسیار خاص و کلیدی است. داشتن خشیت خیلی برای منبری مهم است و خشیت غیر خدا نباید باشد. خشیت می‌تواند پول یا خوش آمدن دعوت کننده یا تعداد جمعیت باشد. کار مبلغ، به هم زدن وضع موجود به نفع وضع مطلوب است. نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه بالاترین مبلغ است. «ما انزل الیک» در جان پیامبر شکل گرفته است. صدای علی در قلب پیامبر اسلام صلوات الله علیه آمده است. خداوند می‌گوید خواستم با زبان و قلب علی با تو سخن بگویم.

تولیت حوزه علمیه مروی تهران افزود: بالاترین عرصه تبلیغ پیامبر اسلام صلوات الله علیه، رساندن مردم به خداوند است. حفظ عظمت الهی، معنای خشیت برای مبلغان دین است. ما باید رابطه با پروردگار را درک کنیم. جایگاه خداشناسی را باید بشناسیم و لازم نیست از براهین سخت استفاده کنیم و با همین لسان ساده هم می‌توانیم بگوییم. برای هر فرد باید به شکل جدید توجه داد. خداشناسی فطری بهترین روش خداشناسی است.

تحریری گفت: نظام عالم، نظام طولی و واسطه است. ما از این معنا در خطبا نباید غفلت کرد. همه ما در هر سطحی هستیم به تذکر نیاز داریم. مرحوم ابوی ما فرمودند: «غریب تر از خدا نداریم.» خشیت، معرفت می‌طلبد. درک معرفت به واسطه فیض الهی، یعنی انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام، خیلی مهم است.

این استاد اخلاق اظهار کرد: در منبر نباید ابتدا شبهه را مطرح کرد. مرحوم سید اسماعیل شفیعی گاهی در ماه رمضان دو ساعت منبر می‌رفت. ایشان می‌گفت: «این فرد در هوا آمده است و آن شبهه نیز برایش حل شده است.» حضرت امام صادق علیه‌السلام حتی در مواجهه با ابوالاوجا، ابتدا به روش ایجابی عمل می‌کردند. روش‌های گفت‌وگو با دیگران را باید از قرآن فرا گرفت. نکته دوم خشیت، اظهار خضوع عملی است.

تولیت حوزه علمیه مروی تهران ادامه داد: خودسازی برای مبلغ خیلی مهم است. مبلغ در معرض دید مردم است. اگر من در حوزه منبر، موازین را رعایت کردم، خودش اثرگذار است.‌ مرحوم آقای کافی با آن حالت تواضع و گریه، در مردم بسیار موثر بود. ایشان حالت گریه و ضجه می‌گرفت؛ به طوری که در حالت یک راننده کامیون نیز موثر بود.

تحریری گفت: ما باید برای خودمان برنامه عملی داشته باشیم. مراقبت در منبر بسیار موثر است. میرزا عبدالعلی تهرانی هر چیزی را نمی‌دانست. می‌گفتند «مثل شیر می‌گویم نمی‌دانم.» مرحوم آقای فلسفی از روی کاغذ روایت را می‌گفتند. مدارک روایات را بگویید.

تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

امام علی(ع) بزرگ‌ترین مجاهد عرصه تبیین

حجت الاسلام محمدهادی هدایت استاد حوزه علمیه در این نشست با اشاره به آیه‌ای از سوره نساء گفت: حرکت همراه با محبت و عشق را اطاعت می‌گویند.

این استاد حوزه علمیه افزود: امر در قرآن به دو معنا است. یکی به معنای کار است و دیگری به معنای دستور و فرمان است. ما توحید در امر داریم و امر فقط متعلق به خدا است. امیرالمومنین علی علیه‌السلام فقط امر را از خدا می‌گیرد و هیچ اطاعتی از نفس ندارد.

وی اضافه کرد: نفس و شیطان سعی می‌کنند توحید در امر را بشکنند. خداوند در قرآن کریم، اطاعت از پیامبر(ص) و اولی الامر را مطرح کرده است و اطاعت از پیامبر(ص) اطاعت از خداوند است.

هدایت خاطرنشان کرد: بر همین اساس اطاعت از ولی فقیه اطاعت از خداوند است. چرا که خداوند در سوره نساء فرموده است علما هستند که می‌توانند حرف ما را بشنوند و به درستی بفهمند. البته موضوع ولایت فقیه با تمام مستنداتی که دارد همچنان در کشور ما مهجور است.

رحیم آبفروش دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در ادامه نشست با عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه گفت: نشست‌های رسالات با رویکرد گفت‌وگو برگزار می‌شود. مجموعه برنامه‌های نشست رسالات با استفاده از نظرات دوستان مبلغ برگزار می‌شود. ان‌شاءالله بحث و گفت‌وگوی علمی‌ میان دوستان و عزیزان صورت گیرد. ضمنا از هم اکنون باید به فکر اهم محورها برای ماه محرم باشیم.

بزرگ‌ترین مجاهد عرصه تبیین، امیرالمومنین علیه‌السلام هستند

حجت الاسلام سیف الله صرامی‌، استاد حوزه نیز در این نشست با بیان اینکه امیرالمومنین علیه‌السلام اولین تبیین کننده بودند، اظهار کرد: وقتی نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه خواستند برای رسالت خود شاهد بگیرند، امیرالمومنین علیه‌السلام را شاهد گرفتند.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه افزود: بزرگ‌ترین مجاهد عرصه تبیین، امیرالمومنین علیه‌السلام هستند که مهم‌ترین موضوع تبلیغ، یعنی رسالت نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه را تبلیغ و تبیین می‌کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی می‌گویند که جنگ شناختی نداریم، اضافه کرد: در این صورت نگاه ما به موضوع اخلاق عوض می‌شود. اما اگر اصل جنگ را پذیرفتیم، باید اراده جهاد داشته باشیم و جبهه را بفهمیم. برخی باور دارند که باید به تفاهم عقلا باور داشت که برخی از استادان خارج فقه در قم و برخی از سیاستمداران به این رویکرد باور دارند. اینها می‌گویند نباید دگم باشیم و خود را محور ندانیم و مدام حق و باطل نکنیم.

تمجید آیت‌الله جاودان از برنامه «زندگی پس از زندگی»

صرامی‌ ادامه داد: برخی از کسانی که به اصل ولایت حقه و ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام و ولایت و امامت حضرت ولی عصر علیه‌السلام اعتقاد دارند و حتی ولایت فقیه را قبول دارند، به جبهه بندی باور ندارند. در چنین وضعیتی مدیران ما به رهبری جبهه ولایی نیاز دارند.

وی گفت: دشمن، افسران و فرماندهان تقابل فکری تربیت کرده‌اند و حتی شبکه‌ای درست کرده است. چگونگی حرف زدن و چگونگی ایجاد محبت بین خودی‌هایشان و تفرق بین پیروان ولایت، را کاملا آموزش دیده اند. جنگ نامتقارن است، زیرا جبهه دشمن حاضر است حتی میلیاردها تومان از دارایی اش را آزاد کند تا یک فرمانده و مدیر جبهه خود را آزاد کند.

صرامی‌ افزود: ما در دافوس فرهنگی نیازمند تشکیلات و سازمان رزم هستیم. این کار آرایش رزم در دو حالت دفاعی و تهاجمی‌دارد. در چنین وضعیتی، جهاد تبیین که البته در کلام ولی فقیه سابقه دارد لازم است در اموری که دیگران تبیین نمی‌کنند صورت گیرد یا در جاهایی که دیگران تبیین و تبلیغ نمی‌کنند. گاهی نیز تبیین می‌کنیم برای کسانی که دیگران حاضر نیستند برای آنان تبیین کنند.

وی اظهار کرد: باید دید که تبیینی را که با شیوه جهادی است با تبیینی که از جنس جهاد است، مراد ما است. اگر معنای عام جهاد مدنظر ما باشد، هر تلاشی را جهاد می‌نامیم. اما مقام معظم رهبری فرمودند «هر تلاشی را نمی‌شود جهاد نامید. در جهاد، حضور و رویارویی با دشمن مفروض است.» بنابراین آن چیزی را که دشمن حاضر نیست ما برای آن هزینه کنیم و آن را تبیین کنیم، جهاد می‌دانیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی‌فرمودند «جهاد تبیین یک فریضه است‌ و یک فریضه قطعی و فوری است».

مدرس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه هر تبیین و تبلیغی، جهاد نیست، گفت: سوال اساسی این است که «جهادی‌ترین عرصه تبیین در مقابل دشمن کدام است؟» برخی حاضر هستند پول تبلیغ را در اقصی نقاط کشور و جهان بدهند به شرط اینکه مبلغ کاری به ولایت فقیه و بلند کردن پرچم مبارزه با کفر و شرک نداشته باشد. هر جوری می‌خواهید فیلم بسازید و هر جوری می‌خواهید رفتار کنید و امثالهم، روش تربیتی است که شبکه پویا و سیستم آموزشی ما به خورد فرزندان مان داده است و آموزش لیبرالیسم را انجام داده است.

صرامی‌گفت: باید دید مشکل در باورها یا بایدهاست. باور، رفتار و رفتار، باور می‌سازد. آقای رحیم‌پور می‌گفت حدود بیست و سه سال پیش در دانشگاه ویرجینیا فلان کتاب اصولی با تمام شصت شرح آن را دیدم. آنها از دو خط اصولی در حوزه ما، یک نظریه مهم رفتاری را مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تبیین، باید احتمال وقوع و میزان اهمیت موضوعات تبیینی را برای جهاد تبیین درنظر گرفت. باید پرسید که با اهمیت‌ترین و فوری‌ترین محور تبیین کدام و برای کدام مخاطب است؟

این مدرس خارج فقه ادامه داد: پذیرش دوگانه ولایت و طاغوت، بنیان عقاید است. لیبرال‌ها جریان شبهات شان تکرار می‌شود و این کاری است که از ابلیس و سامری تا آدم‌های فعلی شان همین کار را انجام می‌دهند. خداوند همه انبیاء را فرستاده است تا ولایت خود را جهان گیر کند.

وی اظهار کرد: تمام خلقت ظرف رسالت پیامبر اعظم صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم السلام است. در حوزه ولایت، لایه اول، نصرت است. لایه دوم، اطاعت از ولی الله است. لایه سوم، تسلیم است. جریان مقابل، همین لایه‌ها را دارد. این لایه‌ها صف بندی و جبهه بندی‌ها را مشخص می‌کند. افراد در این دو جبهه، همراه موافق، ساکت موافق، بی تفاوت، فعالان موافق و غیره هستند. باید دید هر فرد در کدام یک از این طبقات، جانمایی می‌شود.

صرامی‌گفت: جبهه طاغوت معمولا ابتدا با لایه تسلیم که برایش آسان تر است، شروع می‌کند. وقتی از جبهه طاغوت، اجتناب نشد، سلطنت ایجاد می‌شود. وقتی مرزبندی صورت نگرفت و تبری وجود نداشت، لایه طاعت توسعه پیدا می‌کند. در این مرحله، لایه نصرت توسعه پیدا می‌کند. در دوره طوفان نوح، همه جامعه بشری، نصرت کنندگان طاغوت شدند و جبهه ولایت حق تنها شد.

مدرس خارج فقه اضافه کرد: محور جهاد تبیین باید نصرت باشد و در عصر حاضر، نصرت امام عصر علیه‌السلام باید محور باشد. اعظم واجبات، حق ولی بر ما است. ولی نمی‌تواند اصلاح گری کند مگر اینکه مردم پای کار باشند و استقامت کنند و اراده نصرت داشته باشند. تنها هزینه این است که مردم را دم در خانه ولی ببریم، ولی کارش را بلد است. اگر ولی و امت کار خود را انجام بدهند سنت و آداب و مناسک در جامعه جاری می‌شود و امیدواری به بقای دولت اهل بیت علیهم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر یعنی امت مطیع ولی نشد، دغل بازی در دین توسعه می‌یابد و بیماری‌های نفس افزایش می‌یابد و فحشا زیاد می‌شود و ابراز ذلیل می‌شوند و کار دست اغیار میافتد. وظیفه همه این است که به یکدیگر بگوییم که وظیفه ما تبیین ضرورت نصرت ولی است. باید در این زمینه حسن تعاون داشت و هیچ کس در این زمینه، استثنا ندارد. خدا به ناصریه در دین کمک می‌کند. تصریح دین است که بی نماز و بی روزه را می‌بخشم به شرط اینکه تابع وناصر ولی باشد.

وی گفت: کسانی که می‌توانستند به قیامت حضرت روح الله کمک کنند در خون‌هایی که در دوره تاخیر پیروزی انقلاب ریختند، باید جواب گو باشند. ما هم باید در هر کوتاهی که در کمک به مقام معظم رهبری، و نصرت به ولی فقیه داشته ایم، در کوتاهی کمک به مردم یمن و بحرین انجام داده ایم، باید جواب گو باشیم.

برگزاری سه کمیسیون در حاشیه همایشه رسالات

در ادامه سید علی حسینی، مسئول دفتر منبر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به برگزاری پنجمین نشست رسالات با حضور جمعی از منبری‌های شاخص کشور به همت جامعه ایمانی مشعر در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ماه در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران اظهار کرد: مجموعه نظرات کارشناسان و استادان و تبادل نظر میان منبری‌ها تدوین و چاپ و در دسترس خطبا قرار می‌گیرد.

مسئول دفتر منبر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به برگزاری سه کمیسیون تخصصی پنجمین نشست رسالات، افزود: مهم‌ترین محورهای محتوایی این کمیسیون‌ها شامل جهاد تبیین، سبک زندگی و حلقه‌های میانی است و با موضوع محرم برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این کمیسیون‌های تخصصی بر اساس مشخصات جغرافیایی تشکیل شدند و به یاد سه تن از خطبای مشهور کشورمان حجج اسلام محمد تقی فلسفی، کوثری و احمد کافی برگزار شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نیما IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    10 0
    قیامت یک حقیقت انکار ناپذیر است
    • عمر فاروق IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      2 1
      مطمعنی عزیز؟
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      (مطمئن) هستیم. هرکسی با فطرت پاک نه فقط مسلمان یکبار با ایمان به کلام خدا بودن قرآن ، آن را بخواند به قیامت ایمان می آورد
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      4 1
      بله مطمئنم!
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    9 0
    بله.خیلی خوبه . مخصوصا برای کسانی که مسئولیتی دارن که کلی حق الناس گردن شون هست.و البته اگه درست کار کنن چقدر خیر براشون داره
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      برای ماهم که در فضای مجازی نظر میدهیم خیلی خوب است که موقع نظر دادن همه را با یک چوب نزنیم و به فکر قیامت هم باشیم
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      من نمیدونم ایشون شغل شون چیه ؟.یا شما چه کاره ای ؟ ولی گویا حکایت چوب و گربه اس.من تمام سه فصلش و دیدم خودم هم تجربه شو داشتم و واقعا رو حق الناس حساسم فقط نظر خودمو گفتم قصدم ناراحت کردن کسی نبود.و من واقعا این حسرت و آرزوی بزرگمه که مرکز خیریه داشته باشم .بخشش بی منت.بدون بوق و کرنا
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    1 0
    درود بر این عالم ربانی.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    نمی شناسم ایشونو ولی حرف حقی زده
  • موسوى IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    زندگى پس از مرگ مقوله اى ديگر و درست است. از زبان ميت سخن نگفتند از زبان افرادى سخن شنيدند و بازگويى كردند كه در حالت Coma يا اغماء بسر ميبرند. با پزشكان متدين مشورت كنيد تا بيشتر بدانيد.
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
      0 1
      حصرت ايت الله جاودان را هم فريب دادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس