کد خبر 1374295
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

شاید بسیاری از مسافران هنگام رزرو بلیط هواپیما با اصطلاحات نا آشنایی مانند بلیط سیستمی و یا بلیط چارتر رو به رو شده باشند. بطور کلی بلیط های هواپیما به دو صورت چارتر و سیستمی ارائه می شود که از نظر رزرو و قیمت تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. بلیط های چارتری در واقع همان بلیط سیستمی بوده که توسط شرکت های چارتر کننده و یا آژانس های مسافرتی خریداری شده و با قیمتی متفاوت ارائه می شود.

بلیط هواپیمای سیستمی چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتر دارد؟

بلیط هایی که معمولا با نام ارزان شناخته می شود، همان بلیط چارتری است که قیمت آن به زمان رزرو بستگی دارد. اگر با روش های رزرو ارزان بلیط هواپیما از سایت رسپینا آشنا باشید می توانید بلیط مورد نظر خود را با قیمتی پایین تر رزور کنید. همچنین یکی از بلیط های ارزانی که می توانید از این سایت رزرو کنید، بلیط لحظه آخری رسپینا می باشد. در ایام عادی سال اگر ظرفیت هواپیما تکمیل نشده باشد این بلیط ها در ساعاتی قبل از پرواز با قیمتی پایین تر ارائه شده که بلیط لحظه آخری نام دارد.

بلیط سیستمی چیست؟

بلیط های سیستمی مستقیما توسط ایرلاین ها و نمایندگان فروش عرضه شده که قیمت آن ها مصوب می باشد. معمولا قیمت این بلیط ها نسبت به بلیط های چارتری بیشتر بوده که البته به زمان رزرو شما بستگی دارد. اگر بلیط خود را در تعطیلات مانند عید نوروز رزرو کنید، هزینه بلیط های چارتری بیشتر می باشد. اما همین بلیط ها در روزهای عادی قیمت پایین تری دارند. این بلیط ها امکان خرید در بازه های زمانی طولانی را دارند و در همه مسیرهای پروازی مشخص، وجود دارند.

بلیط هواپیمای سیستمی چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتر دارد؟

 همچنین قیمت بلیط سیستمی برای بزرگسال و کودک متفاوت بوده و کلاس های نرخی متفاوتی ارائه می دهد. معمولا هزینه بلیط پروازهای داخلی برای افراد 2 تا 12 سال، حدود 50 تا 70 درصد قیمت بزرگسال می باشد. علاوه بر این برای نوزادان نیز حدود 10 درصد مبلغ بزرگسال دریافت می شود.

علاوه بر این در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید به پرواز خود برسید می توانید بلیط خود را کنسل کنید. اگر بلیط سیستمی رزرو کرده باشید، پس از کنسل کردن بلیط، با توجه به زمان کنسل، بخشی از هزینه بلیط به شما عودت داده می شود. مهلت و شرایط کنسل کردن بلیط به قوانین ایرلاین بستگی دارد و بهتر است قبل رزرو بلیط، نسبت به این شرایط آگاه باشید. همچنین می توانید زمان پرواز خود را نیز تغییر دهید و به زمان دیگری موکول کنید.  

بلیط هواپیمای سیستمی چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتر دارد؟

  تفاوت بلیط های سیستمی با چارتر چیست؟

قیمت بلیط های چارتری توسط شرکت های چارتر کننده تعیین می شود که همین موضوع باعث نوسان بیشتر در قیمت آن می شود. این شرکت ها، صندلی های یک هواپیما را اجاره کرده و بلیط های آن را تحت عنوان پرواز چارتر به فروش می رسانند. این بلیط ها معمولا در مسیرهای پرتردد مانند تهران به مشهد کیش ارائه می شود.

شرکت های چارتر کننده برای جلوگیری از ضرر و زیان، این بلیط ها را به قیمت کمتری به فروش می رسانند. البته در زمان هایی که تقاضا برای سفر زیاد است، قیمت این بلیط ها بیشتر از سیستمی باشد. به همین دلیل نوسان قیمت بیشتری را در این بلیط ها شاهد هستیم.

بلیط هواپیمای سیستمی چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتر دارد؟

علاوه بر نوسان قیمت، بلیط های سیستمی تفاوت های دیگری نیز با بلیط چارتر دارد. یکی از این تفاوت ها مربوط به قیمت بلیط برای بزرگسالان و کودکان می باشد. قیمت بلیط های سیستمی با توجه به سن افراد به سه دسته نوزاد، کودک و بزرگسال تقسیم بندی می شود. اگر این بلیط ها را انتخاب کنید، هزینه کمتری برای کودکان خود پرداخت می کنید. در صورتی که در بلیط های چارتری اینگونه نیست و هزینه بلیط برای بزرگسالان و کودکان یکسان می باشد. با این وجود در برخی از بلیط های چارتری، هزینه نوزاد کمتر است.

شرایط کنسلی در بلیط های چارتری متفاوت بوده و ممکن است پس از کنسل کردن بلیط هزینه ای به شما عودت داده نشود. علاوه بر موارد ذکر شده، بلیط های سیستمی معمولا در بازه زمانی طولانی تری قابل رزرو بوده اما بلیط های چارتری معمولا در بازه های زمانی کوتاه تر ارائه می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس