کد خبر 1374058
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
طالبان: پوشیدن برقع برای زنان اجباری نیست

رئیس دفتر سیاسی طالبان با اظهار اینکه برقع در فرمان جدید حجاب بر زنان تحمیل نشده است، گفت که دختران این کشور با رعایت حجاب حق دسترسی به آموزش را دارند.

به گزارش مشرق، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با اظهار اینکه در فرمان تازه هیئت حاکمه افغانستان درباره پوشش زنان، پوشیدن برقع و پوشاندن صورت برای زنان اجباری نیست، افزود که دختران نیز با رعایت حجاب حق دسترسی به آموزش را دارند.

شاهین به «تاک‌ تی‌وی» گفت که در حال حاضر 4 میلیون دختر در دوره ابتدایی مشغول تحصیل بوده و 124 هزار دختر و زن در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مشغول کار و تحصیل هستند.

وی درباره تعطیلی مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم افزود که طالبان بر روی سازوکاری برای فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دختران تلاش می‌کنند.

نماینده تعیین شده طالبان برای سازمان ملل با تشریح حجاب تعیین شده آن‌ها تصریح کرد: پوشش برقع و روبنده برای زنان اجباری نیست، در این فرمان گفته نشده که زنان فقط باید چادر بپوشند، بلکه هر نوع پوششی که تمام بدن زن را بپوشاند برای ما حجاب است.

شاهین همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار تایید کرد که دختران خود او نیز در قطر مشغول به تحصیل هستند.

گفتنی است که براساس وعده‌های سابق طالبان قرار بود تمام مدارس دخترانه افغانستان 3 فروردین پس از 7 ماه تعطیلی بازگشایی شود، اما طالبان با اعلام تصمیمی ناگهانی از بسته ماندن مدارس دخترانه در سطوح متوسطه و دبیرستان خبر داد.

«عزیز احمد ریان» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش طالبان در بیانیه‌ای مشکل بازگشایی مدارس را در عدم توافق بر سر پوشش مدارس دخترانه در این سطوح خوانده بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 3
    مساله این است که تا قبل از طالبان دبیرستانها مختلط بودند و حالا ایجاد دبیرستانهای جداگانه برای دختران عملا ناممکن است
  • نیما IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 5
    غرب دروغ می گوید که برقع در افعانستان اجباری شده است
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    11 9
    البته شرعا اگر صورت زن دارای آرایش و زینت باشد پوشاندن آن هم واجب است.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      10 8
      اقایون میخوان گناه نکنن از خودشون مایه بذارن رو چشماشون چشم بند بزارن نبینن یا سرشونو بندازن پایین.خانما واسه شماها نمیتونن تو گرمای تابستون فداکاری کنن به خودشونم مربوطه صورتشون زینت داشته باشه و بدون پوشش باشه. خودت یکماه تو گرما 40 درجه تابستون چادر بذار سرت برو خرید با یک دست چادرتو بپا سر نخوره روسریتو درست کن بپا چادرت رو زمین کشیده نشه با یک دست خریداتو نگه دار نیفتادی
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      3 10
      ۲۱:۱۰ قل نار جهنم اشد حرا. بگو که حرارت آتش دوزخ بسیار شدیدتر است. تو که طاقت چند وجب پارچه رو نداری چطور طاقت عذاب دوزخ را خواهی داشت؟!!!!!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      4 9
      به ۲۳:۳۲ خدا تو قران با همه اتمام حجت کرده در عین حال گفته اجباری در دین نیست هر کی خواست ایمان بیاره هر کی هم خواست نیاره. اون خداست اینو گفته تو کی هستی کاسه ی داغ تر از اش شدی؟ اصلا کی گفته مرد واسه چیزایی که ازش درکی نداره مثل زنانگی و حجاب واسه زن تعیین تکلف کنه اصلا مرد در جایگاهی نیست واسه زن تعیین تکلیف کنه شما چه میفهمید حجاب چیه سختیاش چیه برید به امور خودتون برسید
    • به 21.10 US ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      7 3
      این خانم های شما در گرمای تابستان نمی توانند روسری دوگرمی را تحمل کنند اما تنگ ترین لباسها و سنگین ترین آرایشها را تحمل می کنند! خودتی دشمن خدا. تو و آن زنان بی حیا . متدینان کور شوند که شما هر غلطی بکنید! کور خوانده اید.
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 1
      معمولا خانم های متدین موقع بیرون رفتن آرایش نمی کنن و بنابراین لازم نیست صورت خود را بپوشانند
    • US ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 5
      این احکام را از کجا می اوری ؟ واجب است !!!!!! بیچاره واجب
    • به ۰۰:۴۸ IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      4 3
      خدای تو چرا خودش وقتی به سلیمان نبی علیه السلام دستور می داد برود بزور جلوی بت پرستی ملکه سبا را بگیرد یاد این حرفهاهایش نبود؟ دروغ می گویی.اسلام قانون است. اطاعت از قانون هم واجب. نمی خواهی اطاعت کنی حق زندگی در جامعه اسلامی را نداری. نخواستی برو. کسی جلویت را نمی گیرد.. دستور خدا هم جهاد با کافران و منافقان است.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 8
    حجاب مانع فعالیت زنان نیست بلکه منع حجاب بیشتر مانع فعالیت زنان می شود که در هند و اروپا و دیکتاتوری های آتاترک و رضاخان صورت می گرفت
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    19 4
    لیبرالیسم میخواد با جنسیت زدگی دوقطبی سازی سازی جامعه عملا تمامی سیستم را در دست چند نفر قرار دهد و این وضعیت زندگی بین المللی هست. اگر کسی فقط از پشت تلویزیون و یا کامپیوتر غرب لیبرال رو دیده و زندگی اش را تجربه نکرده نمی‌داند که شاید ظاهر طالبان خوب نباشد ولی اطمینان میدهم زندگی در همین بدبختی افغانستان خیلی بهتر از زندگی در کشورهای لیبرال هست چه مرد باشه و چه زن. شما از کسانی که این تجربه رو دارند و صادقانه همه چیز را میگند جویا شوید. ظاهر لیبرالیسم از پشت تلویزیون خوب بنظر میاد ولی برید زندگی کنید و بعد از چند سال متوجه میشوید که شما رو دنبال نخود سیاه فرستادن!!!!! مرک بر لیبرالیسم
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    چقدر طالبان در ایران طرفدار دارد؟
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      6 8
      طالبان‌ تو ایران طرفدار نداره . فقط نهایتش یک صدم تو ایران‌ طالبان رو قبول داشته باشن ولی میان‌ نظراتشونو هزار بار منتشر میکنن که سیاهی لشگر بشه که مثلا طالبان هم حامی داره . مگر تو مریخ به سر میبری که این سوالو میپرسی؟
    • US ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      17 2
      مهم نیست که طالبان طرفدار دارد یا نه. مهم این است که خود امام حسین علیه السلام هم با منطق شما به دلیل طرفدار نداشتن محکوم است و یزید قهرمان دموکراسی.
  • سعید IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    سلام.دوستان بدون تعارف یکی جواب منو بده واقعا گیج شدم،،آیا در اسلام برقع اجباری هست؟یعنی آیه ای حدیثی و یا روایتی هست؟ثانیا برقع از چه زمانی طراحی شده چون هر لباسی نیاز به طراحی دارد،آیا در زمان پبامبر(ص)برقع به این شکل بوده و ایشان آن را اجباری کرده بودند؟ثالثا اگد جواب مستدل و منطقی وجود ندارد پس هدف طالبان از این اجبار چیست؟ آیا اسلام آنها با اسلام دیگران فرق دارد؟آیا برای بد نام کردن اسلام و فراری دادن مدرم و جوانان بدستورکافران از اسلام این کار را میکنند و یا بخاطر ترساندن مردم؟خواهشا یکی بی غرض جواب بده.ممنون
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      علت و فلسفه حجاب،عدم تحریک جنس مخالف است و برای سهولت در حفظ حیا عفت هم در مرد و هم در خانمهاست،رعایت آن برای زن و مرد بجهت تکامل و رشد معنوی و انسان شدن لازم است و الا مانند سایر موجودات الزامی در کار نبود. ،آتش یکی از عناصر اربعه است و در قرآن کریم هم اشاره شده تا قبل از قیامت کبری به معنی عذاب نیست و بمعنی رنجها و محنتهاست که سبب ساخته شدن انسان و برای رسیدن به منتهای ظرفیت عقلی و انسانی آماده میکند.بدیهیست نداشتن صبر و تحمل در برابر مصایب و رنجها و تن دادن به امور غیر مشروع آتش و رنج ابدی هم در پی دارد.
    • US ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      3 3
      بله در اسلام پوشاندن همه زینتهای زنان واجب است. اعم از مو یا آرایش. به شرط نداشتن آرایش، فقط صورت می تواند باز باشد. طبق دستور قرآن که ولایبدین زینتهن. دقیقا به همین دلیل بعد از آن زنان دیگر در مدینه شناخته نشدند. جز سوده همسر پیامبر که به دلیل آنکه چاق بود با وجود پوشیده بودن صورتش شناخته می شد.مضافا اینکه پوشش صورت قبل از اسلام در تورات هم بود و بنا به صریح آیات تورات رفقه (ربکا) همسر حضرت اسحاق نبی علیه السلام هم برقع داشت. بلکه در ایران باستان هم زنان برقع داشتند. شهرناز و ارنواز دختران جمشید هم طبق گفته فردوسی پوشیده روی بودند ( ز پوشيده‏رويان يكى شهرناز/ دگر ماهرويى به نام اَرنواز/). پس می بینید که مشکل از اسلام نیست. طالبان هم در این مورد اشتباهی نکرده است.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      برقع اجباری نیست ولی وجود داشته به عنوان مثال اسرای کربلا برقع داشتند.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 6
    اصلا این طالبان و حامیان بی سوادش هیچوقت نتونستن معنی حجاب و خاصیتش رو برای افراد به درستی توضیح بدن.
    • US ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      4 2
      کسی که دستور دکتر را اجرا کند شفا می یابد. مهم نیست که سواد پزشکی نداشته باشد.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 1
    یعنی الان طالبان با حرف زدن از حجاب دیگه نماینده اسلامه ؟ و خیلی مقدسه؟!
    • US ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      6 3
      هر کس در این عصر ظلمانی لیبرالیسم و حکومت شیطان بر جهان جرات کند مشعلی ولو کوچک از اجرای شریعت اسلامی را به دست گیرد، قطعا باید تقدیر شود.
    • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      2 8
      کجای کاری تازه مرزبان های ما رفتن با تروریست های اشغالگر طالبان نماز جماعت مشترک خوندند!!
    • محمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 1
      کسی که به نیروهای امارت اسلامی افغانستان میگه تروریست کسیه که از هواپیما آویزون شده بود
  • نیما IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    پاسخ به ۲۳۱۹ داره میگه برقع اجبار نیست اون وقت تو داره قصه حسین خان کرد شبستری را برای ما تعریف می کنی
  • US ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    اگر اسرای کربلا برقع داشتند ایا لازم بود که هنگام ورود به شام زینب به شمر بگوید نیزه های حامل سرها را به جلو ببرید تا مردم به نظاره انها مشغول شوند و کمتر ما را نظاره گر باشند ؟
  • نیما IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 2
    خداوند گفته است که در اصل دین اجباری نیست نه اینکه در فرح دین اجباری نباشه به طوری که دو نصرانی آمدند پیش پیامبر تا مسلمان بشوند اما گفته اند نماز نمی خوانیم پیامبر گفت نمیخواد در نتیجه هرچند در اصل دین اجباری نیست اما در بعضی از فرح های دین که جنبه اجتماعی دارد اجبار هست
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      3 2
      کلا قانون یعنی اجبار. کسی که می پذیرد در جامعه ای زندگی کند مجبور است قوانینش را بپذیرد.
  • شاهین ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    درود به لشکر اسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس