کد خبر 1373527
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۴
عادل تبریزی

نویسنده و کارگردان سینمای ایران معتقد است که در مقطع کنونی ضعف بزرگ و اساسی سینمای ایران در زمینه فیلم‌های بلند و کوتاه سینمایی، تهی‌شدن از ژانر است.

به گزارش مشرق، عادل تبریزی نویسنده و کارگردان جوان سینمای ایران ضمن تأکید بر ضرورت پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه، گفت: مسئله مهم این است که سینمای ایران از ژانر تهی شده است، این اتفاق چه در فیلم‌های کوتاه و چه در فیلم‌های بلند سینمایی دهه ۹۰ محسوس است.

کارگردان فیلم کوتاه «ضدضربه» ادامه داد: در زمینه فیلم کوتاه، به نگاه‌های بکر فیلم‌سازان جوان و سلیقه‌ها و نگاه‌های مختلف نیاز داریم؛ این نگاه‌هاست که ما را به تنوع آثار می‌رساند نه اینکه فیلم‌سازان جوان لزوماً فضایی را رصد کنند که از طریق آن بتوانند در جشنواره‌ها مطرح شوند؛ آنها باید دیدگاه خودشان را مطرح کنند. وقتی تنوع دیدگاه‌ها وجود داشته باشند و این دیدگاه‌ها در بسترهای مختلف به‌درستی ارائه شوند، این وضعیت در جذب مخاطب هم تأثیر خواهد گذاشت.

تبریزی در ادامه سخنان خود بیان کرد: پرداخت به ژانر مبحثی مجزاست، پرداخت به نگاه‌ها و هویت فردی هر شخص در جایگاه فیلم‌ساز مبحث مجزای دیگری است؛ بدین‌معنا اگر هر فیلم‌ساز ماهیت اصلی و درونی خود را کشف کند و تحت‌تأثیر جریان‌های روز سینما و فیلم‌هایی که در داخل یا خارج مطرح می‌شوند این هویت فردی را شفاف سازد، آنگاه می‌تواند نگاه خاص خود را وارد فیلم‌سازی کند و این امر منجر به خلق و تقویت ژانرهای متنوع خواهد شد.

وی افزود: اساساً ضعف بزرگ کنونی سیستم کلی سینمای ایران چه در حوزه فیلم کوتاه و چه در زمینه فیلم بلند، تهی‌شدن از ژانر است؛ این روزها این تصور وجود دارد که فیلم‌ساز فقط باید دغدغه‌مند اجتماعی باشد؛ درحالی که در همین زمینه هم ژانر کودک و ژانرهای متنوعی داریم که می‌توانند بستر دغدغه‌های اجتماعی قرار گیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «گیجگاه» ضمن ضعیف برشمردن حضور ژانر در برنامه‌های آموزشی سینما گفت: قطعاً پرداختن به ژانر در حوزه آموزش سینما چه در دانشگاه‌ها و چه در آموزش‌های انجمن سینمای جوانان ضعیف بوده است. به‌زعم من در انجمن سینمای جوانان باید تاریخ سینمای ایران به‌شکل اساسی تدریس شود نه‌فقط سرفصل‌ها و تعدادی فیلم‌ساز مهم؛ ما در دهه ۷۰ بهترین فیلم‌های سینمای کودک را داریم، بهترین حالت سینمای اکشن ما در این دوره است، باید در برنامه‌های آموزشی، تاریخ سینمای از قبل از انقلاب تاکنون بررسی و ارائه شود تا فیلم‌سازی که وارد این عرصه می‌شود، فکر نکند افق دیدش محدود به همین چند سال اخیر سینمای ایران است؛ اگر این فکر را بکند، یعنی شکست.

مدرس اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران که سابقه ساخت فیلم در ژانر «کمدی ـ فانتزی» دارد، درباره دیدگاه و برنامه خود برای هدایت فیلم‌سازان این اردوی فیلم‌سازی عنوان کرد: سعی من بر این است که هیجان فیلم‌سازی و لذت بردن فیلم‌سازان از فیلم‌ساختن را در وجودشان ایجاد کنم و سپس این حس لذت را افزایش دهم؛ چراکه اگر در فیلم‌سازی هیجان وجود داشته باشد و عشق و علاقه به کار به‌وجود بیاید در کیفیت  اثر هم تأثیر می‌گذارد. کنار هم به اشتراک گذاشتن آثار و شور و هیجان فیلم‌سازان برای من به‌عنوان مربی بسیار جذاب است، ضمن اینکه به‌زعم من هرچه فیلم‌سازان باتجربه و حرفه‌ای در بستر مناطق دور و محروم‌تر قرار گیرند، نتایج پربارتری برایشان به‌همراه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس