کد خبر 1302836
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
روزنامه ها کاغذی برای چاپ ندارند/ کمبود و گرانی دو مانع اصلی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ با بیان اینکه کاغذ روزنامه داخل کشور تولید نمی شود، گفت: افزایش قیمت و کمبود کاغذ روزنامه موجب شده، چاپ روزنامه به صرفه نباشد.

به گزارش مشرق، چند وقتی است که مدیران مسئول روزنامه‌ها و مطبوعات چاپی نسبت به کمبود و گرانی کاغذ گلایه دارند؛ به گونه‌ای که برخی از آنها اعلام کرده‌اند که با وضعیت موجود توان ادامه کار و چاپ ندارند.

این در حالیست که در هفته‌های اخیر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی وی فرشاد مهدی‌پور طی چند جلسه و در چند تریبون از حل مشکل کاغذ با رفع موانع واردات و تاکید بر تولید داخلی آن سخن گفته و وعده‌هایی مبنی‌بر مرتفع شدن این مورد داده بود.

روزنامه‌ها کاغذی برای چاپ ندارند

در این رابطه، ابوالفضل روغنی رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: کاغذ روزنامه داخل کشور تولید نمی‌شود؛ از سویی دیگر نیز حجم مصرف کاغذ روزنامه نسبت به ۳ تا ۴ سال پیش به شدت کاهش یافته و از آن طرف نرخ ارز صعودی شده است، از این رو واردات کاغذ روزنامه چندان مقرون به صرفه نیست.

روغنی افزود: یک شرکت داخلی قبلاً کاغذ روزنامه تولید می‌کرد به دلیل عدم استقبال فعالان مطبوعات دیگر تولید نکرد؛ با شرایط امروز امکان حمایت از تولید داخل وجود دارد و می‌توان با تولید داخل، تا حدودی مشکلات روزنامه‌ها را حل کرد.

وی یادآور شد: با توجه به نوسانات نرخ ارز و پروسه طولانی واردات کاغذ، واردات این محصول فاقد ارزش است.

روغنی گفت: در حال حاضر عرضه خاصی در حوزه واردات کاغذ روزنامه انجام نمی‌شود و آن مقدار عرضه‌ای هم که داریم بسیار گران است؛ در واقع کاغذ گران قیمتی به دست مطبوعات چاپی می‌رسد از این رو مسئولان روزنامه‌ها و مطبوعات اعلام کرده‌اند که چاپ به صرفه نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • تک سوار DE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    الان دیگه کسی روزنامه نمی خونه. همه دنبال رسانه های دیجیتال هستند.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      اون موقع که روزنامه و مجله و کتاب روی کاغذ چاپ می شد دلیلش این بود که راه دیگه ای نبود. ولی حالا که میشه کتاب و مجله رو به فرمت معرکه pdf منتشر کرد (نه فرمت مزخرف epub که نه شماره صفحه داره و نه میشه حاشیه نویسی کرد) چرا باید کاغذ بسیار گران رو مصرف کرد طوری که بخاطر گرونی بیش از حد مجله و کتاب دیگه کسی نتونه اونارو بخره. من خودم کتابهارو فقط به فرمت pdf می خونم. دیگه دوره نشر کاغذی گذشته. چه روزنامه کاغذی چه مجله و چه کتاب کاغذی. آموزش و پرورش هم باید از صرف صدها میلیارد تومن برای خرید سالی 45000 تن کاغذ دست برداره و بجاش یه دستگاه ارزون کتابخوان برای دانش آموزان تهیه کنه. هند این کار رو کرده. همون تبلت هندی رو بخرین. یه بار برای همیشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس