کد خبر 1373407
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
رسوایی پگاسوس در اسپانیا اولین قربانی سیاسی خود را گرفت/ رئیس سازمان اطلاعات برکنار شد

دولت اسپانیا بعد از افشای هک تلفن همراه تعداد زیادی از سیاستمداران این کشور از طریق بدافزار جاسوسی پگاسوس، رئیس سازمان اطلاعات خود را برکنار کرد تا شاید بتواند به یکی از بدترین بحران‌های دولتی در سال‌های اخیر پایان دهد.

به گزارش مشرق، رسوایی جاسوسی‌ها با بدافزار پگاسوس یکی از بدترین بحران‌های دولتی اسپانیا در سال‌های اخیر را ایجاد کرده است.

به‌نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، رسوایی پگاسوس اولین قربانی سیاسی خود را در مادرید گرفت. روز سه‌شنبه، دولت اسپانیا، "پاز استبان"، رئیس سازمان اطلاعاتی خود را پس از افشای دست داشتن در هک تلفن همراه سیاستمداران این کشور برکنار کرد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به این ترتیب در تلاش است به یکی از بدترین بحران‌های دولتی در چهار سال گذشته پایان دهد.

به‌نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، جاسوسی از حداقل ۱۸ جدایی‌طلب کاتالونیا با این نرم‌افزار جاسوسی رژیم صهیونیستی به‌شدت روابط با شرکای سیاسی نخست وزیر را تیره کرده است و دو هفته پیش دولت اقلیت او در تصویب بسته کمک اضطراری که برای کاهش پیامدهای جنگ اوکراین بود تقریباً شکست خورد، علاوه بر این حملات سایبری نیز علیه دولت خود او صورت گرفت.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" نوشت: البته این مانور امدادی نخست وزیر در این شرایط شاید آن‌طور که انتظار دارد به وی کمک نکند چرا که وی می‌خواهد با این کار "مارگاریتا روبلز"،  وزیر دفاع خود را از خط آتش سیاسی ایجادشده دور کند.

وزیر دفاع اسپانیا مسئول اقدامات سازمان اطلاعات هم هست و البته یکی از نزدیک‌ترین معتمدان سانچز است و در زمان حاضر در حال آماده‌سازی نشست سران ناتو در مادرید در پایان ژوئن است. هم شرکای ائتلافی نخست وزیر از حزب پودموس و هم جدایی‌طلبان کاتالونیا خواستار استعفای او هستند.

"پره آراگونز"، رهبر منطقه کاتالونیا که میان کسانی بود که در اوایل سال ۲۰۲۰ با این نرم‌افزار جاسوسی شد، برکناری رئیس سازمان اطلاعات را کافی ندانسته است. گابریل روفیان، سخنگوی گروه پارلمانی حزب ERC کاتالونیا هم گفت که وزیر دفاع هم در این شرایط دیگر نمی‌تواند در سمت خود باقی بماند. آلبرتو نونیز فییو، رهبر محافظه‌کار اپوزیسیون هم سانچز را متهم کرد که برای زنده ماندن، رئیس سازمان اطلاعات را به جدایی‌طلبان واگذار کرده است.

از همان ابتدا، اپوزیسیون دست‌راستی و سیاستمداران کاتالونیا، دولت را متهم کردند که می‌خواهد با اعلام حملات سایبری به نخست‌وزیر و اعضای کابینه، توجهات را از عملیات شنود بزرگ خود علیه جدایی‌طلبان منحرف کند.

در اوایل ماه جاری، مقام‌های اسپانیا تأیید کردند که تلفن همراه «پدرو سانچز»، نخست وزیر و «مارگاریتا روبلز»، وزیر دفاع اسپانیا، با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس هک شده است.

شرکت NSO، که یک شرکت متعلق به رژیم صهیونیستی است، مدعی است که نرم‌افزارهای جاسوسی پگاسوس را فقط به سازمان‌های دولتی می‌فروشد.

در ماه آوریل، «سیتیزن لب»، ناظر امنیت سایبری کانادا اعلام کرد که تلفن‌های بیش از ۶۰ نفر مرتبط با استقلال‌طلبان کاتالونیا با استفاده از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس هک شده است.

به‌گفته مقام‌های اسپانیایی، استبان هفته گذشته در یک جلسه پشت درهای بسته اعتراف کرد که آژانس او پس از دریافت مجوز قضایی، تلفن چند جدایی‌طلب کاتالونیا را هک کرده است.

پگاسوس یک نرم‌افزار جاسوسی قدرتمند است که توسط شرکت صهیونیستی NSO ساخته شده است. این نرم‌افزار امکان دسترسی و نفوذ کامل به تلفن همراه مورد هدف حتی اطلاعات رمزگذاری‌شده را فراهم می‌کند.

استبان اعتراف کرده است که دولت اسپانیا از تلفن همراه ۱۸ سیاستمدار ایالت کاتالونیا جاسوسی کرده است. دولت اسپانیا بلافاصله به اظهارات وی واکنش نشان داد و از عملیات جاسوسی مذکور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس