کد خبر 1373215
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۳
مستقل‌های پارلمان عراق پیشنهاد صدر را رد کردند

منابع نزدیک به صدر اعلام کردند، نمایندگان مستقل در پارلمان عراق به پیشنهاد مقتدا صدر برای پیوستن به ائتلاف سه جانبه(صدر،مسعود بارزانی و محمدالحلبوسی) و مشارکت در تشکیل دولت جدید این کشور پاسخ رد دادند

به گزارش مشرق، «حسن العذاری» رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق با انتشار توئیتی گفت: «با وجود فرصتی که در اختیار نمایندگان مستقل برای تشکیل دولت و نخست وزیری دادیم اما پاسخ برخی از آنها منفی بوده است.»

در همین راستا «مازن الزیدی» روزنامه‌نگار و صاحب نظر سیاسی عراق در توئیتی گفته است که نمایندگان مستقل از «ائتلاف امتداد و نسل جدید» و قبل از اینها، «اشراقه کانون» طرح مقتدا صدر را مبنی بر شکل گیری یک ائتلاف از مستقل‌ها با دستکم ۴۰ نماینده، ناکام گذاشتند تا ائتلاف سه جانبه همچنان در تنگنای خود سرگردان بماند.

به گفته او، مقتدا صدر و متحدان سیاسی جریان صدر برای سومین بار در پیشبرد طرح‌های سیاسی خود در عراق با شکست مواجه شدند.

در عین حال حسن العذاری از جریان صدر گفته است که ما به خط مشی اصلاحی خود ادامه می‌دهیم زیرا کشمکش ما نه برای تقسیم غنائم قدرت بلکه چیزی جز اصلاحات نیست.

العذاری، تشکیل دولت اکثریت ملی به دور از تقسیم قدرت و اجتناب از توافقات سیاسی را بارزترین نمود اصلاحات برشمرده است.

مقتدا صدر به دنبال طرح اخیر ائتلاف رقیب معروف به «چارچوب هماهنگی» (متشکل از احزاب شیعه و متحدان آن از جمله حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق و تعدادی از نمایندگان مستقل در پارلمان)، یک طرح جایگزین را مطرح کرد.

اساس طرح صدر مبتنی بر اعطای پست‌هایی به نمایندگان مستقل بود به شرطی که دستکم ۴۰ نماینده مستقل پیوستن خود را به ائتلاف سه جانبه اعلام کنند.

به اعتقاد ناظران، این پیشنهاد صدر برای شکستن مانع یک سوم تعیین کننده در پارلمان عراق بود تا بتواند به این ترتیب با الحاق مستقل‌ها به ائتلاف سه گانه، از سد قانونی چارچوب هماهنگی و همپیمانان در تشکیل دولت، عبور کند.

اعضای ائتلاف سه جانبه شامل اعضایی از جریان صدر به علاوه محمد الحلبوسی و «خمیس الخنجر» روز دوشنبه در اربیل با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل دولت جدید، گردهم آمدند.

گزارش‌های منابع مطلع عراقی حاکی است که این نشست نیز با شکست مواجه شد و نتوانست گره کور بحران سیاسی جاری را بگشاید.

«عزت الشابندر» سیاستمدار مستقل عراقی در این راستا در اظهاراتی گفته است که نشست ائتلاف سه جانبه در اربیل هیچ دستاوردی برای شکستن بن بست سیاسی و حل بحران تشکیل دولت نداشته است.

برخی ناظران همچنان معتقدند که طرح ائتلاف چارچوب هماهنگی به دلیل اینکه هیچ گروه سیاسی را از مشارکت در تشکیل دولت و روند سیاسی حذف نمی‌کند، بهترین گزینه موجود در وقت حاضر است.

مازن الزیدی در رشته توییتی بعد از پاسخ منفی نمایندگان مستقل به طرح مقتدا صدر گفته است که «طرح چارچوب هماهنگی همچنان واقع بینانه‌ترین و عملی‌ترین طرح ملی برای کسانی است که مدعی شکستن بن بست سیاسی و خروج از بحران هستند.»

مقتدا صدر با مشارکت اغلب گروه‌های سیاسی ائتلاف چارچوب هماهنگی در تشکیل دولت جدید موافقت، اما ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» را از این مشارکت مستثنا کرد؛ امری که باعث شده است که ائتلاف چارچوب هماهنگی با این خواست صدر مخالفت کنند.

گزارش‌ها حاکی است که مقتدا صدر به دلیل برخی اختلافات شخصی با نوری المالکی به ویژه در ارتباط با دوره نخست وزیری المالکی، همچنان با رئیس ائتلاف دولت قانون، اختلاف سیاسی دارد.

نوری المالکی به عنوان یکی از رهبران سیاسی ائتلاف چارچوب هماهنگی در آخرین مصاحبه تلویزیونی خود در روزهای آخر ماه مبارک رمضان گفت که ائتلاف چارچوب هماهنگی دیگر «یک سوم تعیین کننده» نیست بلکه درصدد تشکیل فراکسیونی متشکل از اکثریت نصف به علاوه یک نمایندگان پارلمان است تا دولت جدید را تشکیل دهد و کشور را از بن بست خارج کند.

این اظهارات المالکی در حالی عنوان شده است که بعضی گزارش‌ها از انشقاق در صفوف برخی از جریان‌های اصلی تشکیل دهنده ائتلاف سه جانبه «صدر، بارزانی، الحلبوسی» و پیوستن آنها به صفوف ائتلاف چارچوب هماهنگی خبر داده اند، امری که اگر صحت داشته باشد، ادعای المالکی در خصوص احتمال تشکیل دولت توسط ائتلاف چارچوب هماهنگی را نباید دور از انتظار دانست.

ائتلاف چارچوب هماهنگی، بارها تشکیل دولت جدید را مشروط به مشارکت جریان صدر و تاکید کرده است که بدون مشارکت جریان صدر (به عنوان بخشی از جریان های سیاسی شیعه) دولت آتی را تشکیل نخواهد داد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    زنده باد جبهه مقاومت مرگ بر مقتدی مزدور صهیونیست و دشمن ملت عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس