آیا راهبرد بازدارندگی آمریکا منسوخ شده است؟

روزنامه دیفنس نیوز در گزارشی به بررسی میزان تاثیر سیاست بازدارندگی آمریکا در مواجهه با تحولات جهانی پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه دیفنس نیوز در گزارشی نوشت: کتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا روز جمعه از راهبرد  بازدارندگی یکپارچه دولت بایدن در قبال دشمنان از جمله روسیه – علی‌رغم درگیری با اوکراین- دفاع کرد.

هیکس در سخنانی در رویداد موسسه ریگان درخصوص راهبرد امنیت ملی عنوان کرد که روسیه تاکنون تاثیر کامل تحریم‌های اقتصادی جهان پس از حمله به اوکراین را حس نکرده است. وی در ادامه عدم حمله روسیه به مواضع ناتو را نمونه‌ای از کارآمدی راهبرد بازدارندگی در اوکراین دانست.

بازدارندگی یکپارچه سنگ‌بنای راهبرد امنیت ملی است که دولت در ماه مارس به کنگره فرستاده بود. هدف از این بازدارندگی منصرف کردن دشمنان از ستیره‌جویی به وسیله ابزارهای متعدد تحت کنترل دولت است. این ابزارها شامل نیروهای نظامی مشترک در تمامی حوزه‌ها، بازدارندگی هسته‌ای، تحریم، دیپلماسی و شبکه‌ای از ائتلاف‌ها و شراکت‌ها می‌شود.

رئیس موسسه ریگان در پاسخ به هیکس بیان کرد زمانی که آمریکا و متحدانشان با صدای بلند و به طور مداوم به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار دادند که به اوکراین حمله نکند، این هشدارها باعث منصرف شدن پوتین نشدند.

وی در اینباره گفت: منطقی است که بگوییم این بازدارندگی جواب نداده است ما اقدام روسیه را پیش‌بینی کردیم و تلاش کردیم تا از ابزارهای بازدارندگی استفاده کنیم و هیچ‌کدام‌شان جلوی پوتین را نگرفت.

هیکس در پاسخ گفت که وزارت دفاع بر روی "اعتبار رزمی" برای بازدارندگی تمرکز می‌کند. وی اظهار کرد که ایالات متحده تعهدهای امنیتی که نسبت به ناتو دارد را نسبت به اوکراین ندارد. ایالات متحده از لحاظ تاریخی کمک‌های نظامی که به تایوان داشته را به اوکراین نداشته است.

هیکس افزود: آنچه که در وزارت دفاع بر روی آن تمرکز داریم که اعتبار رزمی را محسوس کنیم. به یاد داشته باشید که روس‌ها به خاک ناتو حمله نکرده‌اند. ما به بازدارندگی کاملا موثرمان ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه روسیه "به شدت قدرتمند" خواهد بود.

وی در ادامه گفت: می‌توانم به شما بگویم که آن‌ها کمرشان زیر این تحریم‌ها خم خواهد شد.

هیکس عنوان کرد که روسیه با کمبود استعداد و خروج افراد حاذق از کشور مواجه است. وی امیدوار است که این اشخاص به ایالات متحده و یا دیگر کشورهای غربی بیایند.

نماینده الین لوریا پس از سخنرانی هیکس اظهار کرد که واشنگتن باید تمرکز بازدارندگی خود را تغییر دهد تا بتواند از اقدام دشمنان در وهله اول جلوگیری کند. وی این راهبرد را "بازدارندگی به وسیله پس زدن" خطاب کرد و گفت که آمریکا باید از راهبرد "بازدارندگی به وسیله مجازات" فاصله بگیرد.

لوریا بیان کرد که واشنگتن برای اعتباربخشی به راهبرد "بازدارندگی به وسیله پس زدن" باید در آن سوی آب‌ها حضور و نیرو داشته باشد. وی در ادامه گفت که ایالات متحده احتمالا تا چند سال آینده نیرویی که قادر به انجام چنین کاری باشد را تشکیل ندهد.

مک تورنبری، رئیس سابق کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد که پوتین در زمان حمله به اوکراین مسائل دیگری جز قدرت نظامی خام را مدنظر قرار داده است.

وی گفت: شاید بتوان گفت که پوتین نگاهی به اختلافات بومی ما و دیگر عوامل انداخته و با خودش گفته که شاید این زمانی باشد که بتواند از عواقب کارش شانه خالی کند. به یاد داشته باشید که بازدارندگی در ذهن دشمن‌مان است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس