اولویت همسایگی راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه اولویت همسایگی و سیاست تعامل و همکاری منطقه‌ای راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی، گفت: دخالت بیگانگان و حضور نظامی آنان در خلیج فارس، ثبات‌آفرین نیست.

به گزارش مشرق، نخستین نشست کمیته سیاسی مشترک ایران و قطر به ریاست علی باقری و «احمد بن حسن الحمادی» دبیرکل وزارت خارجه قطر امروز (سه‌شنبه) ۲۰ اردیبهشت ماه و در آستانه سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به تهران برگزار شد.

حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه دیروز (دوشنبه) ۱۹ اردیبهشت ماه در توئیتی از برگزاری نخستین نشست کمیته سیاسی مشترک ایران و قطر سه‌شنبه در تهران خبر داد و در این باره نوشت: پس از امضای موافقتنامه همکاری‌های سیاسی مشترک بین وزارت امور خارجه دو کشور ایران و قطر در سفر اخیر رئیس جمهور به دوحه، فردا اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و دکتر احمدحسن الحمادی دبیرکل وزارت خارجه قطر در تهران برگزار می‌شود.

* اگر در پرداخت بهای تعامل و همگرایی منطقه‌ای تردید کنیم، بی‌تردید هزینه‌های اختلاف و واگرایی بر همه تحمیل خواهد شد

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امروز در دیدار با الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر، اولویت همسایگی را یک راهبرد اساسی و نه یک تاکتیک مقطعی از سوی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: اگر در پرداخت بهای تعامل و همگرایی منطقه‌ای تردید کنیم، بی‌تردید هزینه‌های اختلاف و واگرایی بر همه تحمیل خواهد شد و بهای تعامل و همگرایی منطقه‌ای، با ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و تحکیم پیوندهای اقتصادی ایجاد می‌شود.

اولویت همسایگی راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی

معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همپوشانی منافع ملی با منافع منطقه‌ای و عدم تعارض بین منافع ملی و منافع جمعی کشورهای منطقه تصریح کرد: نباید اجازه دهیم بیگانگان برای مشروع‌سازی سیاست‌های سلطه‌گرایانه خود در منطقه از پوشش اختلاف در منافع ملی کشورهای منطقه سوءاستفاده کنند.

* دخالت بیگانگان و حضور نظامی آنان در خلیج فارس، ثبات‌آفرین و امنیت‌ساز نیست

باقری یادآور شد: دخالت بیگانگان و حضور نظامی آنان در خلیج فارس، ثبات‌آفرین و امنیت‌ساز نیست و کشورهای منطقه با همکاری سیاسی و همگرایی اقتصادی می‌توانند ثبات و امنیت را در منطقه تامین کنند.

وی با تاکید بر سیاست تعامل و همکاری منطقه‌ای ایران، نه به عنوان یک ”تاکتیک مقطعی“، بلکه به عنوان یک ”سیاست راهبردی“ گفت: پایداری سیاست همسایگی در منطقه مبتنی بر همگرایی و نزدیکی کشورهای منطقه با یکدیگر و ایستادگی در برابر مداخلات بیگانگان است و این دو رکن به صورت هم‌افزا عمل کرده و موجب تولید قدرت درون‌زا در کشورهای منطقه خواهد شد.

باقری افزود: رابطه موجود بین دو کشور هنوز با آنچه باید باشد فاصله معناداری دارد، لذا باید برای ارتقای روابط از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.  

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان اظهار داشت: دولت سیزدهم با این اولویت در تعامل و گفت‌وگو با همسایگان در تلاش است با حداکثرسازی ظرفیت‌های موجود، به فعلیت رساندن ظرفیت‌های معطل مانده و بهینه سازی روابط دوجانبه با کشورهای همسایه را تا تحقق این هدف مجدانه پیگیری کند. سیاست همسایه محور و یا اولویت بخشی به همکاری با همسایگان طبعا دارای مفاهیم عام جغرافیایی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی است. در مفهوم عام و موسع حقوقی، همسایگی علاوه بر مولفه جغرافیا و مرز دارای گزینه‌های حقوقی و بین‌المللی است، از جمله حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی و عدم تعرض و احترام به تمامیت و یکپارچگی ارضی، عدم استفاده از زور در مناسبات و احترام به استقلال و حاکمیت کشورها.

امیرعبداللهیان ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود برای تصدی این وزارتخانه نیز با اشاره به اینکه سیاست همسایه محور و آسیا محور اولویت اساسی است، گفت: ارتباط با همسایگان امر راهبردی است نه استراتژیک؛ دست دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی دراز است.  

اولویت همسایگی راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی

* توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور ایران به دوحه با جدیت در دست پیگیری است

«احمد بن حسن الحمادی» دبیرکل وزارت امور خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره سفر موفقیت آمیز رئیسی رئیس جمهور کشورمان به دوحه و سفر آتی امیر قطر به ایران و تشکیل کمیته رایزنی‌های سیاسی، مناسبات دو کشور را گسترده و عمیق خواند و گفت: دولت قطر توسعه و گسترش همکاری دوجانبه و انجام رایزنی‌های سیاسی منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را ارزش افزوده‌ای برای تحقق صلح و ثبات در منطقه می‌داند.  

وی با اشاره به پیشینه روابط مستحکم ایران و قطر در سطوح مختلف مردمی و دولتی که به قبل از برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور نیز بازمی‌گردد، افزود: ریشه‌های پیوندهای دوستانه طرفین به حدی نیرومند است که هیچ حادثه‌ای در طول تاریخ روابط نتوانسته خللی به آن وارد کند و این الگوی رابطه می‌تواند در بین کشورهای منطقه و دیگر کشورها عرضه شود و چند سال قبل و در زمان تحریم قطر از سوی برخی کشورهای منطقه، این جمهوری اسلامی ایران بود که همکاری و کمک‌های صمیمانه‌ای به قطر داشت.  

اولویت همسایگی راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی

دبیرکل وزارت امور خارجه قطر بر تقویت عنصر گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای زدودن مشکلات و تسهیل همکاری‌های فیمابین تاکید و اعلام کرد توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه از سوی طرف قطری با جدیت در دست پیگیری است.

در پایان این دیدار صورت جلسه نخستین نشست کمیته رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و قطر به امضای معاونان وزیران امور خارجه دو کشور رسید.

* دیدار هیأت قطری با امیرعبداللهیان

 هیأت وزارت امور خارجه قطر به ریاست احمد بن حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه این کشور همچنین بعدازظهر امروز با حسین امیرعبدللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد. در این دیدار در مورد روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه مشترک بین دو کشور بحث و تبادل نظر شد.  

امیرعبداللهیان در این دیدار بر ضرورت اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور کشورمان به دوحه تأکید کرد.

اولویت همسایگی راهبرد اساسی ایران است، نه تاکتیک مقطعی

گفتنی است سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران سفر امیر قطر به تهران را تأیید کرد و درباره مباحث مطرح شده مبنی بر وساطت امیر قطر بین ایران و آمریکا گفت: این سفر در دستورکار است و بزودی انجام می‌شود و در پاسخ به سفر دکتر رئیسی انجام می‌شود و حاکی از روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگان است و این رفت و آمدها حاکی از سیاست حسن همسایگی ایران است.

وی همچنین گفت: دستورکار سفر امیر قطر قطعا دستورکار دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین‌المللی است. ایران و ۱+۴ در یک طرف جوی قرار دارند و آمریکا در طرف دیگر جوی و احتیاج به وساطت بین ایران و ۱+۴ نباشد. ضمن این‌که قطر همواره همراه جمهوری اسلامی ایران در راستای احقاق حقوقش بوده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اوایل اسفند ماه سال گذشته به دعوت امیر قطر به دوحه سفر کرد. وی ضمن دیدار با امیر قطر در نشست اوپک گازی در دوحه هم شرکت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    ما حداقل درآینده ۶جنگ اساسی داریم(با افعانستان بخاطر هیرمند-با ترکیه دعراق بخاطر ارس ودجله وفرات-با روسبه...بخاطر خزر-با چین بخاطرغارت خلیج فارس وبدهکار کردن ایران-با وهابیها گاوشیرده بخاطر ریزگردونفت مفت فروختن منطقه-با صهیونیستها بخاطر غارت ودسیسه وپیشرفتهای اتمی...)مگربمب اتم داشته باشیم استکبار را نابود کنیم یا بازهم قراردادها وتله های برجامی ببندیم یا قید مملکت ومردم ایران را بزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس