همتی نمایه

رئیس کل سابق بانک مرکزی در ادامه اشتباهات آماری‌اش رشد پایه پولی سال ۱۴۰۰ را ۴۱.۵ درصد عنوان کرد.

به گزارش مشرق، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در زمان دولت روحانی، بعد از شکست سنگین و البته قابل پیش‌بینی در انتخابات ریاست جمهوری، سعی می‌کند با پیام‌های متناقض و اشتباه، خود را در فضای مجازی فقط برای دیده شدن و به عنوان مخالف مطرح کند. 

روز گذشته وی در پیامی، دولت سیزدهم را فوق سلطان چاپ پول نامید که نه تنها در محافل و رسانه‌های داخلی مورد نقد علمی قرار گرفت و بی‌اعتبار تشخیص داده شد، بلکه رسانه‌های معاند نیز آن را بی‌پایه و مردود دانستند.

ببینید:

فیلم/ آقای همتی "فوق سلطان" رشد نرخ ارز کیست؟

همتی بار دیگر در سخنان دیشب خود در کلاب هاوس، مطالب سراسر اشتباهی را مطرح کرد و بر حجم اشتباهات خود افزود.

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در ادعای جدید خود در ابتدا گفت که «در سه سال گذشته مصرف مردم بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.» 

جدا از اشتباه بودن رقم منفی ذکر شده باید گفت که مطابق آمار بانک مرکزی، مصرف خصوصی که در سال ۱۳۹۹، منفی ۰.۵ درصد رشد داشت، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد مثبت ۳.۴ درصدی داشته است.

اشتباه همتی جایی بود که وی عنوان داشت که پایه پولی در سال گذشته، ۱۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ در حالی که این رقم نه تنها غلط است، بلکه با ادعاهای همان روز همتی در پست ویدیویی‌اش در تناقض است.

همتی با ادامه اشتباهات علمی و آماری‌اش، در ادامه رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۰ را ۴۱.۵ درصد عنوان کرده است، در حالی که طبق اعلام بانک مرکزی رشد پایه پولی که تا قبل از شروع فعالیت دولت سیزدهم رشد پایه پولی سالانه در مرداد ۱۴۰۰ در حدود ۴۲.۱ درصد تحقق یافته بود، در انتهای سال به رقم ۳۱.۴ درصد کاهش یافته است. 

همچنین همتی در ادعاهای بی‌اساس خود، اضافه برداشت بانک‌ها را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ عنوان کرده که آن هم از پایه و اساس غلط است.

به گزارش فارس نقدینگی یک متغیر اسمی است، وقتی اقتصاد بزرگ می‌شود یا وقتی تورم وجود دارد، نیاز اقتصاد به نقدینگی هم رشد می‌کند. بنابراین نقدینگی یا پایه پولی افزایش پیدا می‌کند یا اینکه بیشتر از قبل افزایش پیدا می‌کند، اما صفت سلطان چاپ پول برای همتی درست است، از این لحاظ که بالاترین رشد نقدینگی در دوره مدیریت وی ثبت شد که در سال ۹۹ معادل ۴۰.۶ درصد بود. 

البته همتی در ویدئو رو گذشته خود رشد پایه پولی رو ملاک قرار داد نه رشد نقدینگی؛ و نکته مهم‌تر اینکه نیمی از سال ۱۴۰۰، قدرت در دست دولت سیزدهم نبوده است و دولت دوازدهم در حال چاپ پول بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    نه عزیزم اینطوریها هم که میگی نیست شما امار درست بدهید
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    4 0
    مشکل دکتر همتی اینه که همان شش کلاس سواد درست درمان را هم نداره .... #دکتر بیسواد
  • جبار IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 0
    در هر جای دنیا هرکس جای ایشون بود دیگه میرفت جایی گم میشد که دیگه خبری ازش نباشه.منتها رو که رو نیست...
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    دکترای گوسفند چرانی داره!!!!!!!؟
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • شاهد IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    همتی با پررویی نجومی از رو نمیره .تو مناظره ها خوب دستش رو شد. .دست و پای بیخودی میزنه این جماعت دیگه آبرویی ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس