فیش حقوقی حقوق نجومی نجومی بگیران فیش های حقوقی نجومی

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبه هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی پایه حقوق‌های نجومی به مدیران و برخی اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود.

به گزارش مشرق، مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از موضوعاتی است که در راستای شفافیت، تنویر افکار عمومی و پیگیری مطالبات مردم در رادیو گفت‌وگو با حضور کارشناسان، تحلیگران، مسئولان و مدیران دستگاه‌های مختلف و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی و پیگیری می‌شود.  موضوع حقوق‌های نجومی از سال ۱۳۹۵ در کشور با جنجال انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران بیمه و روسای برخی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی رسانه‌ای و خبرساز شد و به رغم پیگیری‌ها، همچنان حقوق‌های نجومی در برخی دستگاه‌ها پرداخت می‌شود. موضوعی که نه فقط نظام پرداخت حقوق ودستمزد در کشور را به چالش کشیده، بلکه با ایجاد شکاف عمیق به بی‌عدالتی درآمدی و همچنین نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور دامن زده است.

*بودجه ۱۲۵ هزار میلیاردی بدون حساب و کتاب

در همین راستا با حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

شجاعی با اشاره به اینکه در قوانین دیده شده که بودجه دانشگاه‌ها باید بر اساس مصوبات هیات‌های امنای دانشگاه‌ها به مصرف برسد و از حسابرسی دیوان محسابات نیز معاف باشد، گفت: بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال جاری ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است؛ ۸۵ درصد از این بودجه سهم بهداشت و درمان است و عملاً ۱۵ درصد از این بودجه صرف آموزش پزشکی می شود.

وی ادامه داد: اگر این استدلال را بپذیریم که برای رشد علمی نیاز داریم دست مدیران علمی را در هزینه کرد بودجه باز بگذاریم، یک خطای فاحش رخ داده است به این صورت که ما برای هزینه‌کرد ۱۵ درصد از بودجه، دست دانشگاه‌های علوم پزشکی را در ۸۵ درصدی که مربوط به آموزش نیست و به بهداشت و درمان مرتبط است، باز گذاشته‌ایم.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مصوبات هیئت های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه مصرف می‌شود، بدون اینکه حسابرسی دیوان محاسبات در آنجا وجود داشته باشد.

*حقوق ۲۸۹ میلیون تومانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی

شجاعی مصوبات هیات‌های امنای دانشگاه‌ها را یکی از ریشه‌های پرداخت حقوق‌های نجومی برشمرد و تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی پایه حقوق‌های نجومی به مدیران و برخی اعضای هیئت علمی این دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود به عنوان نمونه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یکی از استان‌ها ماهیانه ۲۸۹ میلیون تومان حقوق دریافت کرده است که از این رقم حدود ۷۲ میلیون تومان مربوط به حق محرومیت از مطب بوده است.

وی با بیان اینکه پرداخت حقوق بر مبنای عناوینی صورت می‌گیرد که توسط هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی به وجود آمده و تصویب شده است، ادامه داد:  نظارت دیوان محاسبات بر این دانشگاه‌ها و این‌گونه مصوبات وجود ندارد. حسابرسی به دانشگاه‌های علوم پزشکی نه بر اساس قانون محاسبات عمومی کشور بلکه بر مبنای مصوبات خود هیئت‌های امنا صورت می‌پذیرد.

شجاعی تصریح کرد: از آنجا که مصوبات هیئت امنا، اعتبار قانونی دارد، بنابراین پرداخت نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان حقوق، قانونی تلقی می‌شود با این که حقوق نجومی است.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی شیوه مصرف بودجه در دانشگاه‌ها بر اساس مصوبات هیئت‌های امنا را  زمینه‌ای برای پرداخت حقوق‌های نجومی عنوان کرد و گفت: این ۱۲۵ هزار میلیارد تومان که مصرف می‌شود به تاریکخانه‌ای تبدیل شده است که بر اساس مصوبه هیئت‌های امنا مصرف می‌شود و یکی از ریشه‌های شکل گیری حقوق‌های نجومی در کشور است.

در ادامه گفت‌وگو موضوع حقوق‌های نجومی از سوی کمیسیون اصل نود را از شجاعی جویا شدیم و  این سوال را مطرح کردیم؛ «آیا تلاش‌هایی از سوی کمیسیون اصل نود برای اصلاح این بخش و جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی قانونی صورت گرفته است؟»

*بودجه دانشگاه‌ها باید حسابرسی شود

رییس کمیسیون اصل نود در پاسخ به سوال مذکور گفت: بر اساس قانون اساسی هر دستگاهی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کند باید ذیل دیوان محاسبات و بر اساس قانون محاسبات عمومی کشور حسابرسی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اصل ۵۵ قانون اساسی این موضوع مفروض  است و باید مدنظر قرار گیرد؛ همچنانکه مصرف ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه بر اساس مصوبات هیئت‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز محرز بوده و باعث سوء استفاده های فراوان شده است.

*یک میلیارد یورو بودجه کرونا شفاف نیست

شجاعی با اشاره به  شرایط کرونا و ضروت شفاف‌سازی بودجه اختصاصی  در این زمینه افزود: بودجه‌ای که با تصویب ستاد ملی کرونا و با موافقت رهبر معظم انقلاب نزدیک به یک میلیارد یورو برای موضوع کرونا هزینه شد به اندازه کافی شفاف نیست و باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: مشخص نیست که یک میلیارد یورو در چه بخش‌هایی هزینه شده است آیا واقعا این مبلغ در اختیار پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان قرار گرفته یا به عنوان حقوق‌های نجومی که بر اساس مصوبات هیئت‌های امنا  ایجاد شده، به مصرف رسیده است.

 رییس کمیسیون اصل نود بررسی و پیگیری این موضوع را بر مبنای منطق اقتصادی و شفافیت ضروری دانست و گفت: یکی از عوارض دیگر این موضوع این است که در یک بخش از کشور نظام حقوق و دستمزد رشد قارچ‌گونه پیدا می‌کند و حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شود؛ این امر تعادل و توازن نظام حقوق و دستمزد را در کشور به هم می‌زند.

*حقوق‌های نجومی زمینه ایجاد دومینو و ایجاد توقع پرداخت‌های نجومی

شجاعی با بیان اینکه موضوع حقوق‌های نجومی در دانشگاه‌های علوم پزشکی زمینه ایجاد دومینو و ایجاد توقع پرداخت‌های نجومی در دیگر دستگاه‌های اجرایی می‌شود، افزود: دستگاه‌های دیگری که در همین رده حقوق نجومی پرداخت می‌کند اگر در مقایسه با عضو هیئت علمی دانشگاه‌های عادی در وزارت علوم قرار گیرند، توقع پرداخت نجومی و رشد جهش‌گونه حقوق را خواهند داشت.

وی این شیوه پرداخت حقوق را اشتباه و ناشی از عدم تعادل و توازن در نظام پرداخت حقوق و دستمزد در نظام پزشکی کشور دانست و گفت: از نظر کمیسیون اصل ۹۰ این رویه باید اصلاح شود. در این زمینه هماهنگی‌هایی با دیوان محاسبات کشور صورت گرفته است.

رییس کمیسیون اصل نود افزود: مکاتباتی با دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است که وضعیت مصرف بودجه را به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش کنند. باید در زمینه کیفیت مصرف بودجه در دانشگاه علوم پزشکی برآورد و ارزیابی دقیق و درستی داشته باشیم اگر احیانا نیاز به اصلاح قانون وجود دارد ما پیگیر این موضوع هستیم که اصلاح قانونی صورت گیرد.

شجاعی تاکید کرد: باید صرف ۱۲۵ هزار میلیارد تومان دانشگاه های علوم پزشکی کشور به اتاق شیشه‌ای تبدیل شود و به صورت شفاف از سوی دیوان محاسبات و بر اساس قانون محاسبات عمومی کشور  قابلیت حسابرسی را داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 3
    این درحالی است که حقوق اعضای یات علمی معمولی دانشگاهها بین 10 تا حداکثر 20 میلیون تومان برای استاد تمام ها است. اما با این خبرها که مثلا برای رییس دانشگاه علموم پزشکی فلان درج می شود مردم خیال می کنند کل اساتید دارند حقوق نجومی می گیرند.
    • US ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      3 0
      10 تا 20 میلیون؟! ظاهرا قیمت ها دستت نیست...هیچ هیئت علمی دانشگاه دولتی یا آزاد هیچ کدوم در ماه کمتر از 50 تومن درآمد ندارند.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 9
    وقتی رییس دانشگاه یک جراح وپزشک فوق تخصص باشه به نظر شما چطوری باید این فرد رو تو سیستم نگه داشت .مثلا اگر جراح قلب باشن دستمزد روزانه طبابت ایششون میتونه روزانه بیش از 100میلیون تومن هم باشه .خیلی از این افراد تو بیمارستانهای دولتی دارن با تعرفه دولتی کار می کنند اگر 300میلیون هم پول می گیرن پول زحمت خودشون هست نه رانتی دارن نه زحمتی برای کسی دارن بابت پول دارن تو بیمارستانهای دولتی مردم رومداوا می کنند.فرضا اگر یک جراح تو بیمارستان دولتی هفته ای 10تا عمل داشته باشه داره پول طبابت خودش رو میگیره که بخشی از این پول هم بیمه ها وبخشی هم خود مردم دارن پرداخت می کنند .حالا مورد هست طرف سیکل هم نداره با رانت آقازادگی شده دکتر وعضو چند تا هیات مدیره شرکتهای دولتی وداره ماهانه میلیاردها تومن رانت میخوره کسی هم بهش گیر نمیده.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      8 1
      اصلا کی گفته که رییس دانشگاه حتما باید پزشک باشه؟ که اینجور تعارض منافع و بیت‌المال‌خوری پیش نیاد
    • محمد IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      10 1
      خوب اینجور آدمارو ریس دانشگاه نذارن. بره توی همون مطب پول دربیاره
    • علی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      1 0
      شما تصدیق می کنید که یک قشر به نام پزشکی که عادتا از مالیات هم طفره می‌روند، از هم تراز دکتری مهندسین دولتی خوانده چند ده برابر درآمد داشته باشند؟ آن هم به خاطر اینکه در کنکور اجازه افزایش تعداد پذیرش نمی دهند تا رانتشان حفظ شود...
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    9 1
    )درآمد۲۸۹نفربیکار وکم درامدرا به یکنفر میدهیدیعنی ۱میلیون ازاین نجومیلگیرها اندازه کل مردم میگیرند-یعنی کل بیت المال ومردم کارکنندفقط میتوانند این یک میلیون نفرمسئول ووابستگانشان را حیبشونو پرکنند)
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 1
    یک سمند LX ساده صفر کیلومتر فقط حقوق یکماه . ای جان برای این اوضاع
    • منصور IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      6 1
      بعید میدانم وزیر اراده ای برای اصلاح داشته باشد. چون هیات امنایی شدن دانشگاه های علوم پزشکی باعث گسترش شدید فسادها و نیز حقوق های نجومی شده است. این قانون را اصلاح کنید قطعا مفاسد دانشگاه های پزشکی کم میشود.
    • علی GB ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 0
      اینا سوناتا و بی ام و سوار میشن و مثل ما باید ماهها پول جمع کنند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 1
    حق نداشتن مطب؟!!! این دیگه چه سمی هست..د
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      3 1
      اونم فقط 72 میلیون تومن ناقابل. آدم دلش کباب میشه. چی کشیده این رییس مظلوم و خدوم دانشگاه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    12 2
    از گوشت سگ حروم تر درود به رییسی که داره نون این زالو ها رو میبره
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    6 1
    در مملکت ما عده ای محتاج نان شب هستند و عده ای پول پارو میکنند
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 1
    ۱۱ م اضافه کنید سر راست بشه ۳۰۰ م خیرشو ببری
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 1
    بهتره بگید بهش 289 میلیون پرداخت می کنیم نه این که حقوق می گرفت
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 1
    مشرق لطفا لطفا، کنار نشر این اخبار،پیگیری کنید تا حصول نتیجه تا اینکه اون شخص مثل بقیه حقوق متعارف بگیره یا برکنار بشه.
  • کارمند ساده IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 1
    اینها همه اش قانونی است نگاه کنید به افزایش ضریب ریالی 10 سال اخیر برای اعضای محترم هیات علمی با اعضای محترم غیر هیات علمی یا همان کارکنان ساده دولت متوجه می شوید که قانونی است یعنی اینکه ضریب ریالی هیات علمی های وزارت علوم در سال 1401 برابر با 48000 ریال است و کارکنان ساده دولت اعم از وزارت علوم و... 3300 ریال، از هم که کسر شود می بینید که قانونی است و حقوق شان با فوق العاده و ... همین مقدار که برخی موارد با فیش دوم و ... به بالای این رقم هم می رسد
  • شهاب سنگ IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 1
    این طیف مدیران باید حسابرسی و اخراج بشن در عوض نیروهای جهادی رو جایگزین کنن(الان مثل قدیم نیس ک بگن اگ این رفت کسی رو نداریم ن اقاجان صدهانیروی بهتر حضور دارن) خیلی از همین افرادی ک مثل فوق تخصص هستن و حقوق نجومی میگیرن جای افراد متخصصتر و با انصاف رو اشغال کردن رئیسی باید ی جراحی اساسی انجام بده
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 1
    ببخشید کار اصلی رو تو بیمارستان ها پرستار و بهیار انجام میدن کارانه و کوفت و زهرمار رو دکتر ها می برن، خدا را خوش نمیاد، بعد میرن تو دانشگاه علوم پزشکی پست میگیرن معلوم نیست کار اجرایی میکنن، کار طبابت میکنن، کار آموزشی میکنن، کلا برای رانت و فساد همه چی قاطیه، و هیچ وقت اصلاح نمیشه ایران بهشت پزشک ها می باشد.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    چرا مدیریت در نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی ، از پزشکان انتخاب می شود ؟؟؟؟؟ وقتی از پزشکان در مناسب مدیریتی انتخاب می شود ، علاوه بر تعارض منافع ، طلبکار بستن مطبشان هم می شوند ، پزشک فقط باید به طبابت برسد ، نه اینکه در همه امورات مدیریتی دخالت و اعمال نفوذ کنند .
  • EE ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    از مسئولین نظارتی درخواست دارم که این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی !!!!مورد تحقیق وتفحص بیشتر قرار گیرد . تعدادی از اساتید با سن بالا وبا حقوق بالا مشغول کارند که براحتی میتوان بجای آنها از نیروهای جوانتر وبا حقوق کمتراستفاده نمود . علاوه بر آن فرزندان آنها نیز مثل دوران ساسانیان که قبولی رشته پزشکی نیستند نیز میتوانند از رانت پدر استفاده نموده ودر این دانشگاه در کنار پدر باشند وشاید هم هیئت امنا تصویب کند که جانشین پدر در دانشگاه شوند!!!! حتما باید در دولت آقای رئیسی این قضیه هیئت امنایی دانشگاه برداشته شود تا جلوی سوئ استفاده ها وحقوق های نجومی ورانت خواری گرفته شده وعدالت برقرار گردد.ناز کردن اعضای هیئت علمی مربوط به اوایل انقلاب بوده والان کادرهای جوان بیکار دارای مدرک دکتری وارزشی بسیار زیاد هستند که میتوان از آنها با حقوق متعارف استفاده کرد .
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    این حقوقها اسمش اسلامی نیست بلکه سرمایه داری است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس