کد خبر 1371707
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۵
یک نوشیدنی جادویی برای کاهش سردردهای میگرنی | رابطه معده با سردرد را جدی بگیرید | نسخه طب سنتی برای درمان سردردهای میگرنی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید مشکلات مربوط به معده در تشدید سردردهای میگرنی تاثیرگذار است. می‌پرسید چطور؟ اصلا معده چه ربطی به سردرد دارد؟

به گزارش مشرق، همه ما بارها و بارها سردرد را تجربه کرده‌ایم. این روزها علاوه بر مبتلایان به میگرن؛ نوع شدید سردرد هم در حال افزایش است. سردردهایی که امان‌بر است، کارد را به استخوان می‌رساند و می‌تواند روال زندگی را بر هم بزند. راهکار ما برای درمان این سردردها چیست؟ سراغ ظرف قرص‌های شیمیایی رفتن و مثل نقل و نبات مسکن خوردن. بی‌خبر از اینکه اصلاً چرا سردرد گرفته‌ایم؟ سردرد ما از چه نوعی است؟ طب سنتی در مواجهه با سردردها و درمان آنها رویکرد متفاوتی دارد. دور و بر ما، در آشپزخانه تک‌تک ما مواد غذایی بسیاری وجود دارد که می‌تواند سردردهای ما را کاهش دهد و حالمان را بهتر کند.

سردرد سرد و سردرد گرم

دکتر «محمد ابراهیم ابراهیمی» از راهکارهای طب سنتی برای درمان سردردها می‌گوید و قبل از هر حرفی می‌گوید: «طب سنتی سردردها را به انواع مختلفی تقسیم می‌کند و این دسته‌بندی بسته به عامل به وجود آورنده آن متفاوت می‌شود. سر دردهای میگرنی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سردردهای گرم و سردردهای سرد. هر یک از آنها هم در دو دسته قرار می‌گیرند. سردردهای گرم دو نوع دموی و صفراوی دارند و سردردهای سرد دو نوع سوداوی و بلغمی و جالب آنکه نوع سردردها و علایم آن در هر نوع متفاوت از دیگری است و درمان آن هم متفاوت. در یک کلام بگوییم طب سنتی برای درمان سردرد  بعد از ریشه یابی، آن را درمان می‌کند.»

همیشه پای معده در میان است

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید مشکلات مربوط به معده در تشدید سردردهای میگرنی تاثیرگذار هستند. می‌پرسید چطور؟ اصلا معده چه ربطی به سردرد دارد؟ دکتر ابراهیمی می گوید: «مشکلات گوارشی به ویژه یبوست در به وجود آمدن و تشدید سردردها تاثیرگذار است. پر بیراه نیست که حکمای طب سنتی به یبوست «ام الامراض» می‌گفتند. یبوست و انباشته شدن مواد زائد در بدن باعث ایجاد یکسری سموم در بدن می‌شود. بخارات این سموم به مغز می‌رسد و سردردها را تشدید می‌کند.»

امیدوار به درمان باشید

طب نوین درمان قطعی برای سردردهای میگرنی ندارد و به جز تجویز مسکن‌ها تنها توصیه‌اش تغییر سبک زندگی و عادت‌های غلط غذایی است. اما دکتر ابراهیمی به مبتلایان میگرن خبر خوبی می‌دهد  و می‌گوید: «با اجرای دستورات طب سنتی در درمان میگرن معمولاً در ۱۵ روز اول سردرد به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و این روند ادامه دارد تا جایی که سردردها کاملا از بین می‌رود اما به شرطی که مبتلایان به تجویزهای طب سنتی عمل کنند.»

خوددرمانی نکنید 

حکمای طب سنتی برای درمان سردردهای میگرنی انواع مختلفی از دمنوش‌ها و بخورها را تجویز کرده‌اند. دکتر ابراهیمی چند توصیه به مبتلایان میگرن می‌کند و می‌گوید: «اول آنکه خوددرمانی نکنید. تشخیص نوع سردرد کار هر کسی نیست. فکر نکنید منظور از درمان با طب سنتی این است که شما به عطاری محلتان بروید، فروشنده را دکتر فرض کنید و از او بخواهید برایتان طبابت کند.»

ماساژ با روغن‌های گیاهی را فراموش نکنید

درست است که سردردها انواع مختلفی دارند و درمان‌ها هم به سرد و گرم بودن آن بستگی دارد، اما بعضی از تجویزهای طب سنتی در درمان سردرد یکسان است و شامل هر دو نوع آن می‌شود. پزشک طب سنتی می‌گوید: «اگر خدای نکرده  میگرن دارید سرتان را با روغن‌های گیاهی ماساژ دهید. روغن کرچک، زیتون، کنجد، بادام شیرین، گل سرخ برای ماساژ سر  مناسب هستند. این روغن‌مالی‌ها به بهبود جریان گردش خون در سر  کمک می‌کند.»

یک عرق جادویی برای کاهش سردردهای میگرنی

قابل توجه افرادی که میگرن دارند، به اعتقاد کارشناسان طب سنتی عرق اسطوخودوس تأثیر بسیاری بر کاهش سردردهای میگرنی دارد. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «یک فنجان عرق اسطوخودوس را با همان مقدار عرق سنبل‌الطیب و آب مخلوط کرده و روزی یک تا دو لیوان میل کنید. مصرف این عرق گیاهی به مرور زمان شدت دردهای میگرنی را کاهش می‌دهد.»

از ریحان سبزی خوردن غافل نشوید

الان فصل ریحان است. می‌دانستید ریحان موجود در سبزی خوردن می‌تواند به کاهش سردردهای میگرنی کمک کند؟ پزشک طب سنتی می‌گوید: «۵ تا ۱۰ گرم ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف کنید و با عسل یا شکر شیرین کرده  و بعد از غذا یک فنجان از آن را بنوشید. سعی کنید خوردن این دمنوش را هر روز در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. سهم ریحان را هم در سبزی خوردنتان بیشتر کنید و همراه غذا  این سبزی خوشمزه را بخورید.»

روغن زنبق یادتان نرود

اگر میگرن دارید روغن زنبق همیشه در خانه‌تان باشد و وقتی سردردتان شروع می‌شود کمی از این روغن را روی پیشانی بریزید و ماساژ دهید و یک قطره هم داخل بینی بریزید.»

این آویشن هزار چهره  

آویشن گیاه هزارچهره است. از درمان سرماخوردگی گرفته تا از بین بردن عفونت. اما یکی از مهمترین کاربردهای آن بهبود سردردهای میگرنی است. دکتر ابراهیمی می‌گوید: «۱۵ گرم آویشن تازه یا خشک را تهیه کنید. آن را در یک لیتر آب بریزید و بگذارید ده دقیقه دم بکشد.یک بار امتحان کنید تا متوجه تاثیر آن در کاهش سردردهایتان شوید.»

یک توصیه به کسانی که میگرن دارند

کارشناسان طب سنتی معتقدند بی‌خوابی، شب بیدار ماندن، گرسنگی زیاد، خستگی، استرس برای افراد مبتلا به میگرن و سردردهای شدید مضر است و دردهایشان را افزایش می‌دهد. دکتر ابراهیمی به عوامل دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «ریزگردها و آلودگی شیمیایی ناشی از دود ترافیک، غلظت خون، ناراحتی کبد، داشتن دندان خراب، ابتلا به ضعف چشم، سمومی که به طور کامل از بدن دفع نشده باشد (مثل اثرات داروی بیهوشی در زمان عمل جراحی) و عوامل دیگر در ایجاد سردردها تاثیرگذار هستند و به طور کلی مبتلایان به سردردهای میگرنی مطمئن باشند که با تغییر سبک زندگی و عادت‌های غلط حالشان بهتر می‌شود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهران IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    10 5
    واقعا کامل بود .بعد از ۲۶ سال فهمیدم دلیل سردرد ها از معده و خواب بوده .بخارات معده بعد از خوردن بعضی چیزا ، سر درد میاره
  • محمد رضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    2 2
    خدا خیرتون بده یک راهنمایی عالی و مفید.
    • خانم قاسمی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      خیلی ممنون از راهنماییتون بسیار مفید بود من خودم همین مشکل هضم غذا دارم نصف شب با سردرد بیدار میشم
  • جواد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    بسیار عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس