«باشگاه تحریم‌شکنان»؛ دیپلماسی نفتی دولت سیزدهم چطور در خدمت معیشت مردم قرار گرفت؟

تغییر ریل دیپلماسی ایران از «تمرکز بر توافق سیاسی با کشورهای غربی به منظور بهره‌مندی از مزایای فروش نفت بیشتر» به «تلاش برای تامین منافع ملی بدون توجه به نتیجه‌ی مذاکرات» از راهبردهای دولت سیزدهم است.

به گزارش مشرق، یکی از راهبردهای جدید در حوزه‌ی سیاست خارجی که توسط تیم اقتصادی و سیاسی دولت سیدابراهیم رئیسی طراحی شده، «هدفمند کردن اهداف در حوزه‌ی دیپلماسی» است؛ یعنی برخلاف رویکردی که دولت حسن روحانی در این زمینه داشت، در شرایط کنونی قرار است دیپلماسی در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم فعالیت کند که در این مسیر، تشکیل «باشگاه تحریم‌شکنان» یکی از محورهای اصلی است.

بر همین مبنا، جواد اوجی، وزیر نفت ایران در سفری رسمی به ونزوئلا، متحد کلیدی تهران در آمریکای لاتین، روز دوشنبه با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور و طارق الایسامی، همتای ونزوئلایی خود دیدار و مذاکره کرد. مادورو با انتشار پیامی توییتری نوشت: «پذیرای جناب جواد اوجی، وزیر نفت کشور خواهر جمهوری اسلامی ایران بودم. نشستی سازنده برای تعمیق پیوندهای برادری و همکاری در زمینه انرژی بود. همچنین بار دیگر بر قدردانی خود از مردم ایران و ابراز محبتم به آنها تاکید کردم.»

وزارت نفت ونزوئلا پس از انجام این دیدار با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر با هدف «تعمیق همکاری‌های دوجانبه» و «دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یکجانبه تحمیلی از سوی دولت ایالات متحده و متحدانش» انجام شده است.

این سفر که در راستای ایده‌ی «باشگاه تحریم‌شکنان» صورت گرفته و علاوه بر ونزوئلا، نیکاراگوئه را هم به عنوان یکی از مقاصد خود هدف گرفته، می‌تواند یکی از تابلوهای راهبردی در حوزه‌ی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی باشد. دیدار با وزیران وزارتخانه‌های انرژی و معادن، صنعت و تجارت، دارایی و اعتبارات عمومی و کشاورزی نیکاراگوئه از دیگر برنامه‌های اوجی بوده است که در زمینه‌های مشترک در حوزه‌های انرژی و کشاورزی مذاکره شد.

تغییر ریل دیپلماسی ایران از «تمرکز بر توافق سیاسی با کشورهای غربی به منظور بهره‌مندی از مزایای فروش نفت بیشتر» به «تلاش برای تامین منافع ملی بدون توجه به نتیجه‌ی مذاکرات هسته‌ای»، یکی از راهبردهای بسیار درست و دقیق دولت سیزدهم است که حالا عملیاتی شده است.

در واقع، مذاکرات وین به عنوان تنها یکی از ابزارهای دولت در حوزه‌ی دیپلماسی تعریف شده و نه تمام آن؛ رویکردی که در دولت یازدهم و دوازدهم با حضور دکتر محمدجواد ظریف در جایگاه وزیر امور خارجه به عنوان مانفیست اصلی کشور انتخاب شده بود و به گفته‌ی حسن روحانی، حتی مساله‌ی مشکلات آب خوردن مردم هم قرار بود از طریق مذاکرات هسته‌ای برطرف شود!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 2
    هزاران درود بر رییسی عزیز
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    در این نه ماه ریاست رییسی معیشت مردم بهتر ظده یا بدتر؟
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    درود
  • الان JP ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    1 0
    ديپلماسى نفتى ؟!
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    پاچه خواری الکی میکنی مشرق شیپیش تو جیب ملت داره نیم وارو میزنه از بی پولی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس