کد خبر 1370758
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
افزایش نرخ بهره بین‌بانکی در سایه رکود اقتصادی در انگلیس

هم زمان با افزایش پرشتاب هزینه های زندگی و نرخ تورم در انگلیس، بانک مرکزی این کشور روز پنجشنبه نرخ بهره‌بین بانکی را افزایش و درباره رکود کم سابقه اقتصادی در این کشور هشدار داد.

به گزارش مشرق، کمیته سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه برای چهارمین بار متوالی تصمیم گرفت تا نرخ بهره بین بانکی را که دوسال پیش برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش داده بود، افزایش و به یک درصد برساند.

گفته می شود که در رای گیری امروز ۳ تن از ۹ عضو کمیته خواستار افزایش بیشتر نرخ بهره بین بانکی به ۱.۲۵ درصد شده بودند که مورد موافقت واقع نشد. با این حال افزایش صورت گرفته، بالاترین میزان طی ۱۳ سال گذشته بشمار می‌رود و بانک مرکزی انگلیس هشدار داده که اقتصاد کشور در اواخر سال جاری وارد دوره رکود خواهد شد.

این درحالیست که شاخص تورم در انگلیس به دلیل شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین، همه‌گیری کرونا و برگزیت به سرعت در حال افزایش است و از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس می‌گوید که اقتصاد کشور در حال گذراندن یک "دوران سخت" است اما نسبت به زمانی که از رکودهای قبلی رنج می بُرد، انعطاف پذیرتر شده است. او با اشاره به اینکه انگلیس پنجمین کشور بزرگ اقتصادی جهان است افزود؛ ما اکنون شاهد تعداد زیادی اشتغال و افراد در مشاغل با دستمزد بالا و با مهارت هستیم. این موقعیت بسیار بهتری نسبت به شرایط ما در دهه ۸۰ یا ۹۰ (میلادی) است.

با این حال تحلیل‌گران اقتصادی معقدند که شرایط سختی در انتظار مردم انگلیس در اواخر سال جاری خواهد بود.  اسکای نیوز گزارش داد: اگر یک پیام از پیش‌بینی‌های بانک مرکزی انگلیس وجود دارد، این است که اگر شرایط امروز سخت است، پس فقط صبر کنید. تا پایان سال، مردم احساس بسیار سخت تری را تجربه کرد داشت.

این گزارش می‌افزاید: پیام بانک مرکزی عمیقاً ناخوشایند است. تورم در حال حاضر بسیار بالا است، صورت حساب ها در حال افزایش هستند و خانواده ها در حال حاضر تحت فشار هستند. این درحالیست که بانک مرکزی پیش‌بینی کرده که در ماه‌های آینده، بریتانیایی‌ها با شرایطی که یک نسل یا بیشتر احساس نکرده‌اند، درد عمیق اقتصادی ناشی از تورم بالاتر را حس خواهند کرد.

درد قبوض انرژی که نمی توانید از عهده آن برآیید، خرید هفتگی که دیگر مقرون به صرفه نیست، تحت فشار قرار گرفتن بین پرداخت‌های ثابت از یک سو و افزایش هزینه ها از سوی دیگر. همه این‌ فشارها به گفته بانک مرکزی، باعث رکود عمیق اقتصادی خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    0 0
    شما نگران انگلیس نباش چون نود درصد مردم بومیش از زندگی خودشون و شرایط رفاه و آسایش و اقتصادی خود رای هستند.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    0 0
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس