کد خبر 1369928
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
تحلیل فاکس اسپورتس از دیدار ایران –آمریکا در جام جهانی قطر

سایت شبکه فاکس اسپورتس آمریکا در گزارشی به بررسی بازی ایران و ایالات متحده آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پرداخت.

به گزارش مشرق، سایت فاکس اسپورتس در گزارشی که به تحلیل دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی قطر اختصاص داد نکته بارز در تیم ملی کشورمان را حضور سه مهره هجومی، آزمون، طارمی و جهانبخش دانست.

فاکس اسپورتس نوشت، تقریبا هفت ماه دیگر، ایالات متحده و ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در آخرین و به طوربالقوه مهم‌ترین دیدار هر ۲ تیم در مرحله گروهی با هم دیدار خواهند کرد.

پس از از دست دادن جام جهانی ۲۰۱۸، بازی اول آمریکایی‌ها در تاریخ ۲۱ نوامبر برابر اسکاتلند، اوکراین یا ولز (برنده پلی آف اروپا) و مسابقه چهار روز بعد مقابل انگلیس احتمالا دیدارهایی داغ پیش بینی می‌شود، اما به دلایل فوتبالی و به همان اندازه به دلایل سیاسی، دیدار ایران و آمریکا ممکن است جذاب‌ترین بازی آمریکای جوان در گروه B باشد و نتیجه می‌تواند هر چیزی باشد.

فاکس اسپورتس در تحلیل خود به سخنانی از افشین قطبی اشاره کرده است.

افشین قطبی، سرمربی پیشین تیم ملی ایران در گفتگو با فاکس اسپورتس گفت: این نسل از بازیکنان ایرانی احتمالا بهترین نسلی هستند که آن‌ها داشته اند.

قبل از هدایت تیم ملی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، این مربی ۵۸ ساله متولد تهران و بزرگ شده در کالیفرنیای جنوبی، در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در کادر مربیگری استیو سامپسون در تیم ملی آمریکا حضور داشت، جایی که آمریکایی‌ها با نتیجه ۲ بر ۱ مغلوب ایران شدند. (قطبی همچنین دستیار گاس هیدینک در تیم کره جنوبی بود که در سال ۲۰۰۲ به نیمه‌های جام جهانی رسید و هدایت باشگاه‌های برتر چین، ژاپن و ایران را بر عهده داشت.)

او گفت: بازی سال ۱۹۹۸ برای من بسیار خاص بود. بدیهی است که بعد سیاسی داشت. با ورود به بازی، اضطراب، فشار و استرس زیادی وجود داشت، فکر می‌کنم این فشار بیشتر از آمریکایی‌ها روی بازیکنان ایران بود.

"این یک باخت بسیار سخت برای ایالات متحده بود، نه فقط در بخش ورزشی. "

قطبی گفت: چیزی که این تیم ایران را به تیمی خاص تبدیل می‌کند، سه بازیکن هجومی آن هستند. سردار آزمون، مهاجم بایرن لورکوزن، ستاره است. این بازیکن ۲۷ ساله در ۱۴ بازی مقدماتی جام جهانی ۱۰ گل به ثمر رساند و در مجموع در ۶۲ بازی ملی ۴۰ گل به ثمر رسانده است. او تنومند است، قدرت بالایی دارد، با هر دو پا و روی هوا تمام کننده است.

مهدی طارمی از پورتو تقریبا به همان اندازه برجسته بوده است؛ و علیرضا جهانبخش، وینگر شیک پوش فاینورد، سه نفر جلویی تیم را تکمیل می‌کند. او بازیکنی است که مشاور تیم ملی آمریکا نیز او را به خوبی می‌شناسد. ارنی استوارت، مدیر ورزشی ایالات متحده، جهانبخش را زمانی به آلکمار آورد که همین سمت را در باشگاه هلندی داشت.

فاکس اسپورتس سپس به بخش‌های دیگری از سخنان قطبی که در تمجید از جهانبخش است، اشاره کرد و نوشت گفت: او پاس‌های پایانی فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند گل بزند. "

فاکس اسپورت در ادامه این گزارش به بررسی دیگر خطوط تیم ملی پرداخته و نوشت، خطوط هافبک و دفاع تنومند و سازمان یافته از مهاجمان پشتیبانی می‌کنند. ایران در ۱۰ بازی آخر مقدماتی خود فقط ۴ گل دریافت کرد. هنگامی که خط دفاعی ایران شکسته می‌شود، دروازه بان علیرضا بیرانوند - هم تیمی باشگاهی رجی کانن مدافع کناری تیم ملی آمریکا در بوآویستا پرتغال - اغلب می‌تواند آتش را خاموش کند.

قطبی در مورد بیرانوند که در جام جهانی قبلی ضربه پنالتی کریستیانو رونالدو را به یاد ماندنی مهار کرد، گفت: او با اختلاف بهترین دروازه بان آسیا است.

بیرانوند، آزمون، جهانبخش، طارمی و چند تن دیگر از ایرانیان با تجربه حضور در جام جهانی سال ۲۰۱۸ را دارند. ایالات متحده با توجه به ناکامی در دوره گذشته و فهرستی از بازیکنان جوان، احتمالا بیش از ۲  بازیکن دارای تجربه جام جهانی قبلی، در ترکیب نخواهد داشت.

با این حال، آمریکایی‌ها بخت پیروزی در این بازی خواهند بود. ایالات متحده در سه جام جهانی از چهار جام جهانی که در آن شرکت کرده‌اند به مرحله حذفی صعود کرده‌اند. در حالی که تیم ملی ایران در پنج دوره قبل هرگز از دور اول صعود نکرده است.

با این حال، حتی یک ایران از قبل حذف شده، در نوامبر آینده برای ایالات متحده خطری ایجاد خواهد کرد. ایران ممکن است ۲  بازی دیگر خود را ببازد و همچنان به عنوان قهرمان در خانه مورد استقبال قرار بگیرد به شرط آن که آمریکایی‌ها را شکست دهد. دفعه قبل همین اتفاق افتاد.

قطبی گفت: اضطراب و هیجان باورنکردنی در مورد این دیدار خاص وجود دارد. وقتی آن‌ها به بازی ایالات متحده بیایند، فکر می‌کنم هر چیزی را که دارند به زمین خواهند آورد. "

«ما ۲  نسل از بازیکنان فوتبال فوق‌العاده داریم که با هم ملاقات می‌کنند. این یک بازی عالی خواهد بود و امیدوارم همه در آمریکا و در سراسر جهان آن را تماشا کنند. "

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس