کد خبر 1368794
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
الکاظمی: انتفاضه شعبانیه قیام آزادگان علیه رژیم دیکتاتوری بود

«مصطفی الکاظمی» با اشاره به میانجیگری بغداد در روند گفت‌وگوی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، از حصول تفاهم قریب‌الوقوع میان دو طرف خبر داد.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه رسمی «الصباح» عراق، در خصوص مسائل مختلفی از جمله بن‌بست سیاسی جاری در این کشور، قیمت دلار، سلاح بی‌ضابطه، بودجه سال ۲۰۲۲، فعالیت‌های اجتماعی و نیز موضوع میانجیگری بغداد میان ایران و عربستان سعودی و میزان پیشرفت آن اظهار نظر کرد.

بخشهایی از این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

نخست‌وزیر عراق در خصوص میانجیگری بغداد میان تهران و ریاض و میزان پیشرفت مذاکرات میان دو طرف گفت: «عراق دارای منافع مستقیمی در حصول تفاهم بین کشورهای منطقه و دستیابی به ثبات منطقه ای دارد. از آنجا که ما روابط خوبی با هر دو طرف و  نیز با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین المللی داریم، توانستیم فضای گفت‌وگوی مثبتی را در خاک عراق ایجاد کنیم که بخش زیادی از آن علنی نشده است».

الکاظمی افزود: «برادران در پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی با مسئولیت بالایی به موضوع گفت‌وگو و مستلزمات شرایط کنونی منطقه می پردازند و ما اطمینان داریم که ان‌شاءالله به زودی تفاهم حاصل می‌شود. ضمن این‌که یک پیشرفت واقعی و گسترده در روابط بین همه کشورهای منطقه، به پشتوانه اعتقاد راسخ و حسن نیت مبنی بر این‌که، آینده منطقه در گرو شروع به نگریستن به آن به عنوان یک سیستم  دارای تلاقی منافع و همگرا و نه متقاطع  است.زیرا سیستم کنونی نمی‌تواند خود را وقف ساخت و ساز اقتصادی کند و بدون حل مشکلات و به صفر رساندن بحران های آن، خود را به توسعه جهانی برساند».

تاکنون پنج دور مذاکره میان ریاض و تهران برای حل‌وفصل اختلافات فیمابین و کاهش تنش در روابط دوجانبه برگزار شده است که آخرین آن، به اعلام رسانه‌ها، در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بغداد بود که به اعلام وزیر خارجه عراق و سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در  فضایی بسیار مثبت برگزار شد.

وبگاه «روسیا الیوم» نیز به نقل از یک منبع آگاه عراقی نوشت که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در دور پنجم این مذاکرات که چند ساعت طول کشید، حضور داشتند و تهران و ریاض درباره پایان مذاکرات امنیتی و انتقال به مذاکرات دیپلماتیک توافق کردند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود که انتظار می‌رود دور ششم دیدار بین دو طرف ایرانی و سعودی در عراق برگزار شود و نشست اخیر نیز مثبت بود و درباره مجموعه‌ای از موارد مربوط به آرام‌سازی بین تهران و ریاض توافق شد.

بن‌بست سیاسی عراق

وی در خصوص بن‌بست سیاسی  جاری در عراق نیز گفت که ریشه اصلی این بحران، مسئله «بی اعتمادی» میان نیروهای سیاسی است و راه آن نیز احیای این اعتماد است به این ترتیب که همه ثابت کنند  به قانون و اصول ملی و نهادهای حکومتی پایبندند.

سلاح بی‌ضابطه

نخست وزیر عراق در ادامه در این خصوص که گفته می‌شود، وی کار چندانی برای برچیدن سلاح‌های بی ضابطه نکرده، با اشاره به این‌که دولتش دستاوردهای مهمی در مبارزه با تروریسم و محاصره قانون‌شکنان و اجرای قانون داشته،گفت که این اظهار نظر غیردقیق و غیرمنصفانه است زیرا برچیدن سلاح بی‌ضابطه یک تصمیم آنی نیست، بلکه پرونده‌ای پیچیده و دشوار با ابعاد گوناگون سیاسی و اجتماعی دینی است و دولت باید در سطوح مختلف به آن رسیدگی کند.

سیاست خارجی و تقویت روابط عراق با سایر کشورها

الکاظمی درباره عملکرد موفقش در عرصه سیاست خارجی و تقویت روابط عراق با دیگر کشورها گفت که کلید موفقیتش در این عرصه «اعتماد و واقع‌بینی» بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 2
    خخخ عرازشه تهش مجبور شدن عذرخواهی کنن
  • ع IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 1
    خدا‌لعنت کند‌افرادی‌که‌به‌سفارت‌عربستان‌حمله‌کردند‌و‌باعث‌مرگ‌هزاران‌نفر‌در سوریه‌و‌یمن شدند‌و‌قانون‌عدالت‌ما‌هیچ‌برخوردی‌با‌اینها‌نکرد و‌دور‌ماندند آنهارا‌تشویق‌کردند
    • پژمان IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      0 0
      پرفسور جان! قبل از حمله به سفارت عربستان، سعودی ها به یمن حمله کرده بودند و از تروریست ها در سوریه حمایت می کردند
  • CH ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    آقای الکاظمی ،این همان عربستان است که داعش را به جان عراق انداخت حالا شدند برادران همان عربستان است که مردم یمن را قتل عام میکند و همان عربستان است که ریختن خون شیعیان را حلال میداند و واجب مسئولین عزیز جمهوری اسلامی : این همان عربستان است که میخواهد جنگ را به داخل ایران بکشاند ،از منافقین و براندازان حمایت مالی میکند و حجاب ما را قتل عام ، امیدوارم بدانید چه میکنید!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس