کد خبر 1368745
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
افول آمریکا نمایه پرچم آمریکا

نظم نوین جهانی که بوش پدر در سال ۱۹۹۰ اعلام کرد، در حال فروپاشی است. عصر هژمون آمریکا به پایان رسیده و جهان در آستانه‌ یک نظم جدید است.

به گزارش مشرق، روز سه‌ شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاهد یکی از مهمترین سخنرانی‌های رهبر انقلاب در ابتدای قرن جدید بودیم. رهبر انقلاب در جمع دانشجویان در رابطه با تحولات جهانی فرمودند: « جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است؛ یک نظم بین‌المللی جدید در پیش است ... در مقابل نظم تک‌قطبی‌ای که بوش پدر بیست و چند سال پیش اعلام کرد.»

۱۱ سپتامبر ۱۹۹۰| اعلام نظم نوین جهانی

چهل روز از اشغال ۶ ساعته کویت (۱۱مرداد ۱۳۶۹) توسط ارتش صدام گذشته است. بوش پدر روز ۱۱ سپتامبر ۱۹۹۰ در کنگره آمریکا حاضر شد و به عنوان رئیس جمهور تنها ابرقدرت جهان از عبارتی مهم برای دنیا سخن گفت: نظم نوین جهانی.

به این عبارات دقت کنید: «امروز در یک لحظه منحصر به فرد و خارق العاده ایستاده ایم. بحران خلیج فارس فرصتی نادر برای حرکت به سوی یک دوره تاریخی مشارکت فراهم کرده است. از میان این دوران پرآشوب هدف ما - نظم نوین جهانی - می‌تواند پدیدار شود.»

شناخت وضعیت دنیای آن روز مهم است. دیوار برلین به عنوان نماد جنگ سرد منهدم شده بود. شوروی آخرین نفس‌های خود را می‌کشید و بازی بزرگ جنگ سرد به سود واشنگتن تمام شده است. هیچ نیروی مادی در جهان برابر آمریکا وجود نداشت.

ایالات متحده آمریکا در این دروه زمانی توانست بزرگترین ائتلاف نظامی بعد از جنگ جهانی دوم را برای لشکرکشی به منطقه غرب آسیا ایجاد کند. ائتلافی شامل ارتش‌های ۲۸ کشور از ۵ قاره جهان. از سوریه «حافظ اسد» تا انگلیس «جان میجر» عضو این ائتلاف بودند.

بوش پدر در روز ۲۶ دی ۶۹ گفت:‌ «این یک لحظه تاریخی است. ما در سالی که گذشت، پیشرفت بزرگی در اتمام دوره طولانی درگیری و جنگ سرد داشته‌ایم. ما این فرصت را پیش رو داریم که برای خود و برای نسل‌های آینده نظم نوین جهانی ایجاد کنیم.» این سخنرانی ۲ ساعت پس از آغاز حمله ائتلاف به ارتش صدام ایراد شد.

فرمانده حمله ژنرال «شوارتسکف پسر» بود. شوارتسکف نامی آشنا در تاریخ ایران است. شوارتسکف پدر در زمان حیات خود به عنوان قدرتمندترین آمریکایی حاضر در ایرانِ قبل از انقلاب شناخته می‌شد. او از عوامل سقوط دولت مصدق، بازگرداندن محمدرضا به تخت سلطنت و یکی از پایه گذاران ساواک در رژیم پهلوی بود.

ماجرای «نظم نوین جهانی» مورد اشاره رهبر انقلاب چه بود؟
بوش پدر(رئیس جمهور آمریکا) | شوارتسکف پسر(فرمانده سنتکام) | باربارا(همسر بوش)

حال «شوارتسکف پسر» طراح و مجری عملیات موسوم به «طوفان صحرا» شده بود. 

امّا کویت بهانه بود. این نکته در سخنرانی ۲۹ ژانویه ۱۹۹۱ بوش پدر نیز وجود دارد. رئیس جمهور وقت آمریکا در کنگره گفت که موضوع فراتر از یک کشور کوچک (یعنی کویت) است. اصل موضوع اعلام موجودیت عصر هژمون آمریکاست.

عصری که «فوکویاما» نظریه‌پرداز و ایدئولوگ اهل آمریکا در سال ۱۹۹۲ آن را «پایان تاریخ» نامید. طبق این نظریه، یک جهان وجود دارد و یک نظام لیبرال دموکراسی که همه کشورها به سوی آن حرکت خواهند کرد.

از نتایج عصر هژمون برای واشنگتن تبدیل این کشور به یک قدرت بزرگ در تاریخ بشریت بود.

دوره هژمونی آمریکا قریب به ۲۰ سال طول کشید. واشنگتن در تمام حوزه های قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مسلط بود. اوج این نظم جهانی امّا دقیقاً نقطه افول آن شد!

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱| سقوط در اوج!

آمریکا با شروع هزاره سوم میلادی به غرب آسیا لشکر کشید. هدف بالکانیزاسیون منطقه تحت عنوان طرحی موسوم به «خاورمیانه جدید» بود. 

ژنرال «کلارک» فرمانده اسبق یوکام (نیروهای ارتش آمریکا در قاره اروپا) فاش کرد که آمریکا بعد از اشغال افغانستان برنامه‌ریزی کرد تا ۷ دولت در جهان اسلام را سرنگون کند. شروع این فرآیند با عراق  بود و بعد سومالی، لیبی، سودان، لبنان، سوریه و در نهایت ایران!

این طرح در راستای تشکیل اسرائیل بزرگ به وسعت رودخانه نیل تا خلیج فارس طراحی شد.

ماجرای «نظم نوین جهانی» مورد اشاره رهبر انقلاب چه بود؟
پروژه خاورمیانه جدید

امّا نیروی قدس سپاه موازی با پروژه آمریکا در غرب آسیا فعال شد. «پیتر گالبرایت» دیپلمات ارشد آمریکا در جنگ اول و دوم خلیج فارس در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «پایان عراق: چگونه بی‌کفایتی آمریکا جنگی نافرجام را رقم زد؟» نوشت: «جنگی که برای برای تضعیف جمهوری اسلامی به راه انداخته شد، تهران را به برترین موقعیت استراتژیک خود در طول ۴ قرن اخیر رساند.»

 نیروهای مقاومت حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با پشتیبانی ایران توانست اولین شکست ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را به ثبت برساند.

جنگی که به قصد فتح لبنان و در مرحله بالاتر قیچی کردن سوریه بود و «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا آن را «درد زایمان خاورمیانه جدید» نامید.

در عراق نیز همینگونه شد. نیروهای مقاومت عراق تحت حمایت نیروی قدس موفق شدند ارتش آمریکا را در سال ۲۰۱۱ از خاک عراق اخراج کنند.

تا به اینجای کار، بزرگترین لشکرکشی قرن ۲۱ روی دست شهروندان آمریکا ۷ تریلیون دلار هزینه گذاشت. هزینه‌ای که با وجود ده‌ها هزار نظامی معلول و مجروح از نبردهای غرب آسیا بیشتر نیز خواهد شد. 

نتیجه نیز چیزی جز سرنگونی دشمنان ایران و تبدیل تهران به قدرت اول غرب آسیا نبود. در همین احوال، چین از گیرکردن ماشین جنگی آمریکا در باتلاق خاورمیانه نهایت بهره را برد و با فراغ بال خود را به بالاترین سطح اقتصادی و تکنولوژیکی جهان رساند. 

اکنون چین بزرگترین نیروی دریایی جهان و قدرت اول هوش مصنوعی است. چین با در نظر گرفتن شاخص برابری قدرت خرید (PPP) قدرت اول اقتصاد جهان است. این یعنی قدرت در حال انتقال به نیمکره شرقی جهان است.

ماجرای «نظم نوین جهانی» مورد اشاره رهبر انقلاب چه بود؟
۱۰ قدرت برتر اقتصادی جهان در سال۲۰۵۰

 موسسه PWC (یکی از بزرگترین شرکت‌های حسابرسی جهان) برآورد کرده است که ۵ قدرت برتر اقتصاد جهان در سال ۲۰۵۰ میلادی به ترتیب چین، هندوستان، آمریکا، اندونزی و برزیل خواهند بود. یعنی سقوط آمریکا به رده سوم جهان!

برآوردها حاکی از آن است که مجموع سهم ۲ کشور چین و هندوستان از تولید ناخالص داخلی (GDP) کل دنیا ۳۵% خواهد شد. در مقابل، مجموع سهم آمریکا و ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به  ۲۱% سقوط خواهد کرد. 

ماجرای «نظم نوین جهانی» مورد اشاره رهبر انقلاب چه بود؟
شاخص تولید ناخالص داخلی(GDP) در سال ۲۰۵۰ جهان

در بعد سیاسی نیز جنگ اوکراین عیار اثرگذاری بلوک غرب به رهبری آمریکا بر کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ را مشخص کرد.

فقط ۴ کشور آنگلوساکسون (آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا)، اتحادیه اروپا و کشورهای ژاپن، کره جنوبی و رژیم صهیونیستی به کمپین تحریم روسیه پیوستند. حتی شیخ نشینان خلیج فارس نیز در این فهرست حضور ندارند.

ماجرای «نظم نوین جهانی» مورد اشاره رهبر انقلاب چه بود؟

کشورهای که روسیه را تحریم کردند | منبع عکس: BusinessToday

شاید فوکویاما بهترین قاضی برای اوضاع فعلی آمریکا باشد. او در مقاله‌ سال ۲۰۲۱  خود از ادعای «پایان تاریخ» عقب نشینی کرد و این بار از «پایان دوران آمریکا» سخن گفت. این نظریه‌پرداز مشهور جهان غرب اکنون معتقد است: «آمریکا موقعیت هژمونیک قبلی خود را باز نمی‌یابد و همچنین نباید آرزوی آن را داشته باشد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    12 8
    چون بتدریج قدرت اقتصادی و نظامی دنیا بیشتر شرقی می شود. لزوم انتخاب یک پایه پولی جدید جهانی و سیستم مبادلات ارزی حتمی و واجب است
  • نیما IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    46 7
    نظم نوین جهانی صهیونیست امروز فروپاشید نظم فرانوین جهانی جدیدی در حال شکل گیری است و آن ظهور امام زمان تشکیل حکومت عدل جهانی است
    • جهودشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      3 4
      کاملاً در توهم هستی و مغزشویی شدی.
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      3 0
      خودتی جواب دهنده
  • GB ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    13 4
    در دهه نود میلادی و ابتدای ۲۰۰۰ پیشبینی میشد ژاپن اقتصاد اول دنیا بشه اما نشد الانم پیشبینی میشه که چین اول بشه اما نمیشه چرا نمیشه به همون دلیل که ژاپن نشد چون ثروت ثروتمندان در آمریکاست و سیاست واقعی دنیا تو بانک مدیریت میشه نه توسط مردم نه ریس کشورها و نه ارتش ها
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 0
    احسنت
  • US ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    از منطقه ای کشیدید کنار رفتید قدرت بین‌الملل ؟
  • ج IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 0
    اصن یکی از دلایلی که نباید جمهوری اسلامی بره اینه که با سقوط نظام ، ایران در معرض تجزیه و خاورمیانه جدید قرار میگیره ( تجزیه توسط گروهک های تروریستی انجام میشه که یک کشتار فاجعه آمیز خواهد بود ولی جیک کسی در نخواهد آمد ! ) و حتی بعد تجزیه هم برنامه اینه که این کشور های جدید برای سال ها با هم بجنگند . برا همینه که اگه دقت کنید میتونین بفهمین که عمدا اون اقوامی که با هم مشکل دارند رو کنار هم گذاشتن تا اختلاف و جنگ داشته باشند
  • Alirashidi IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    0 0
    فقط‌عدالت‌‌جهانی.باظهورحضرت‌مهدی‌میسر‌خواهد‌شد‌..
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    0 0
    ظهور نزدیک است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس