همان طور که برنامه بازاریابی دیجیتال خود را شکل میدهید، راههای مختلفی از تبلیغات را بررسی میکنید که برای کسبوکار شما در دسترس باشد. یکی از روشهای کاربردی تبلیغات، PPC Marketing (پرداخت بهازای کلیک) است. گوگل ادز یکی از معتبرترین کانالها در این زمینه محسوب میشود.
گوگل ادز چیست و چرا اهمیت دارد؟
گوگل ادز (Google Ads) پلتفرم تبلیغاتی گوگل است؛ در آن شما به عنوان تبلیغکننده بهازای هر کلیک یا بهازای هر نمایش برای تبلیغ خود، مبلغی را به گوگل پرداخت میکنید. تبلیغات گوگل راهی مؤثر برای هدایت ترافیک یا مشتریان مناسب به سمت کسبوکار شما است.
گوگل ادز به شما امکان میدهد تا وقتی مشتری کلمه یا عبارت کلیدی شما را جستجو میکند، کسبوکارتان در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نشان داده شود. با گذشت زمان، میتوانید تبلیغات خود را تجزیهوتحلیل کرده و حتی آن را بهبود ببخشید. در این صورت، به افراد بیشتری دسترسی پیدا میکنید و هزینه کمتری پرداخت مینمایید.
اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا تبلیغات گوگل واقعا مؤثر است و چرا اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال، چند آمار را در نظر میگیریم:
- تبلیغات نمایشی هر ماه 180 میلیون بار در گوگل و پارتنرهای آن نمایش ایجاد میکنند؛
- برای کاربرانی که آماده خرید هستند، تبلیغات پولی در گوگل 65 درصد از کلیکها را دریافت میکنند؛
- گوگل پراستفادهترین موتور جستجو است که روزانه بیش از 5 میلیارد جستجو دریافت میکند. همچنین منبعی است که توسط مردم در سراسر جهان برای پرسیدن سوالات استفاده میشود.
معیارهای اندازهگیری موفقیت یک کمپین تبلیغات گوگل ادز
پس از انتخاب نوع کمپین در تبلیغات گوگل، مهم است بدانید که آیا کمپین گوگل ادز شما واقعا از پتانسیل خود استفاده میکند یا خیر. این نکته به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها پرداختهایم. اصطلاحات و معیارهایی وجود دارد که هنگام ارزیابی کمپینها بهتر است با آنها آشنا باشید.
کیفیت آگهیهای ایجاد شده
تبلیغات متنی گوگل از سه بخش اصلی تشکیل شدهاند: هدلاین (عنوان تبلیغ)، آدرس صفحه فرود (Final Url) و دیسکریپشن (متن تبلیغ). اگرچه این عناصر هر کدام فقط بین 30 تا 90 کاراکتر دارند؛ اما انتخاب کلمات کلیدی که استفاده میکنید برای دریافت کلیک بسیار مهم است.
اندازهگیری نرخ کلیک
راه اصلی برای اندازهگیری کیفیت تبلیغات، نرخ کلیک (CTR) است. فراموش نکنید که CTR در صنایع مختلف متفاوت است و برای آن استاندارد خاصی وجود ندارد؛ همچنین برای بهبود نرخ کلیک خود، باید امتیاز کیفیت (Quality Score) و قدرت تبلیغات خود را بررسی کنید و در صورت لزوم تغییراتی را انجام دهید. از طرفی، میتوانید نرخ کلیک خود را با استفاده از افزونههای گوگل ادز و اشغال فضای بیشتری در صفحه نتایج جستوجو افزایش دهید. از طرفی، میتوانید نرخ کلیک خود را با استفاده از افزونههای گوگل ادز و اشغال فضای بیشتری در صفحه نتایج جستوجو افزایش دهید.
کیفیت صفحه فرود
اندازهگیری موفقیت کمپین فراتر از ارزیابی تبلیغ است. پس از جذب مشتریان بالقوه برای کلیک بر روی تبلیغ، میخواهید آنها قدم بعدی را در صفحه فرود شما بردارند. این بهعنوان نرخ تبدیل (CR) شناخته میشود و درصد افرادی را نشان میدهد که در صفحه فرود قرار گرفتهاند. برای کسب امتیاز بالاتر در این مورد، اطمینان حاصل کنید صفحهٔ شما سریع بارگذاری شود، کلمات کلیدی استفادهشده در لندینگ با تبلیغات و سرچ ترم (عبارت جستوجو) کاربر مرتبط باشند و همچنین طراحی صفحه فرود با رابط کاربری آسان انجام گرفته باشد.
مدیریت و بهینهسازی مداوم
هنگامی که کمپین خود را راهاندازی کردید، تبلیغات خود را بهطور منظم زیر نظر بگیرید تا عملکرد آنها را مشاهده کنید. همان طور که تبلیغات شما اجرا میشود، گوگل ادز دادهها را جمعآوری میکند و نموداری از اطلاعات کمپین (نمایشها، کلیکها و تبدیلها) را در طول زمان نشان میدهد. اگر متوجه شدید که معیارهای شما رو به کاهش است، باید تغییراتی را انجام دهید.
تبدیلها
از آنجایی که تبدیلها به نمایشها و کلیکها بستگی دارد، ارزیابی هر سه کنار هم مهم است. نمایش کمتر به کلیک کمتر و در نتیجه تبدیل کمتر منجر خواهد شد. در اینجا سه موقعیت ممکن برای توصیف کاهش در تبدیلها و نحوه رسیدگی به آنها وجود دارد:
اگر تبدیل کاهش یابد، اما کلیکها ثابت بمانند، ممکن است که صفحه فرود شما دارای خطا باشد. این مشکل زمانی اتفاق میافتد که ارائهدهندهٔ هاست برنامههای شما را به روز میکند، یا تغییراتی در کد رهگیری خود ایجاد کردهاید. شما باید هم عملکرد صفحه فرود و هم اجرای کد رهگیری را آزمایش کنید تا مطمئن شوید همه چیز در بهترین حالت خود است.
اگر تبدیل و کلیکها کاهش یابد، اما میزان نمایشها ثابت بماند، بهتر است دوباره کلیکهای خود را مرور کرده و سعی کنید تبلیغ خود را با ایجاد محتوای جذابتر اصلاح کنید.
اگر تبدیل، کلیکها و بازدیدها همگی کاهش مییابند، باید برداشتهای خود را دوباره بررسی کنید و ببینید که آیا مشکل در کلمات کلیدی یا بودجه شما است که در بالا توضیح داده شد.
پارتنر گوگل کیست؟
به زبان ساده پارتنر گوگل ادز بودن به این معنی است که یک شرکت چندین کارمند دارد که دارای گواهینامه گوگل ادوردز (Google AdWords) هستند. همچنین به طور مداوم استانداردهای عملکرد گوگل را رعایت کرده و در آموزشهای مداوم شرکت میکنند.
در اصل این افراد شرکای گوگل هستند و با کسبوکارها و سازمانها به روشهای مختلفی کار میکنند. بهعنوان یک پارتنر گوگل، شرکتها میتوانند از تخصص و دانش گوگل ادز برای ایجاد مشتریان بیشتر استفاده کنند. آنها به مشتریان بالقوه نشان خواهند داد که میتوانند بازدهی کمپین را به حداکثر برسانند و باعث رشد کسبوکار شوند.
کار کردن با آژانسهای پارتنر گوگل چه مزیتی دارد؟
وقتی به آژانسهای دیجیتال مارکتینگ نگاه میکنید، بسیاری از آنها گواهیهای مختلف خود را به اشتراک میگذارند تا کارشان را تایید کنند. یکی از مواردی که باید به دنبال آن باشید، نشان Google Partner است. این شرکتها ملزم به گذراندن دورههای آموزشی و قبولی در آزمونهای گواهینامه گوگل ادز هستند.
پارتنر گوگل ادز متخصص است
هنگامی که پول خود را در تبلیغات PPC سرمایهگذاری میکنید، مطمئنا میخواهید با شرکتی کار کنید که بهترین نتایج را برای شما به ارمغان آورد؛ همچنین تمایل دارید که از پول خود بیشترین بهره را ببرید و بهترین کمپین گوگل ادز را داشته باشید.
آنها در تبلیغات گوگل باتجربه هستند و کارکنانی دارند که برای کار در این نوع تبلیغ بسیار حرفهای عمل میکنند.
به معنای سادهتر شما در حال همکاری با آژانسی هستید که از جزئیات تبلیغات گوگل آگاه است. شرکتهایی که Google Partners هستند Google Ads را به خوبی میشناسند و میتوانند کمپینی را تولید کنند که برای کسبوکار شما مفید باشد.
پارتنر گوگل از آخرین اطلاعات تبلیغات گوگل آگاه است
دنیای دیجیتال دائما در حال تغییر و تحول است؛ بنابراین مهم است که در بالای این تغییرات بمانید تا از برنامه بازاریابی دیجیتال خود نهایت استفاده را ببرید. وقتی که از جدیدترین روشها استفاده کنید، میتوانید بیشترین بهره را از کمپین خود بگیرید. با انتخاب این آژانسها، شما با کسانی کار میکنید که بروزترین تغییرات را در تبلیغات گوگل دارد.
ارتباط مستقیم پارتنر گوگل با گوگل
بهترین نکته در مورد Google Partner این است که آنها مستقیما با Google کار میکنند. تبلیغات شما از طریق پلتفرم Google انجام میشود. گوگل یکی از برترین پلتفرمهای موتور جستوجو است که کاربران برای انجام جستجو از آنها استفاده میکنند. میتوانید در مورد بهینهسازی حسابتان یا اطلاعات آماری مرتبط با Google Partner تماس بگیرید.