کد خبر 1367432
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲
توئیتر جدید محافظه‌کار خواهد بود؟/‌آمدن ماسک و تسلط جمهوری‌خواهان

ایلان ماسک، درحالی با شرکت توئیتر بر سر خرید کل سهام ۴۴میلیارددلاری آن به توافق رسیده که جمهوری‌خواهان آمریکایی از این معامله استقبال کرده‌اند. آیا عصر جدید توئیتر، عصر محافظه‌کاری خواهدبود؟

به گزارش مشرق، معامله روز دوشنبه خرید توئیتر در حالی انجام شد که توئیتر از سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شرکت سهامی وارد بورس شده بود. بدین ترتیب این معامله حضور توئیتر در بورس خاتمه خواهد داد.

خریدار توئیتر در بیانیه‌ای که پس از این توافق منتشر کرد، گفت: «آزادی بیان بستر یک دمکراسی کارآمد است و توئیتر میدان دیجیتال شهر به‌شمار می‌رود که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت به بحث گذاشته می‌شود».

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش امروز خود تصریح کرد: «توئیتر بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی نیست چرا که ۲۱۷ میلیون کاربر روزانه دارد. درحالی که اینستاگرام و فیس‌بوک با تعداد میلیاردی کاربران، بسیار از توئیتر جلوتر است. اما توئیتر، نقش بسیار موثرتری در شکل دادن به روایت‌های ما در جهان پیرامون بازی می‌کند».

بیشتر بخوانید:

حمله تند موسس توئیتر به اعضای هیات مدیره

به گزارش این رسانه توئیتر همچنین در سال‌های اخیر تبدیل به شبکه‌ای بحران‌ساز شده که داده‌های انحرافی و محتوای گمراه‌کننده زیادی را وارد روایت‌های روزمره کرده است. چنان که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مستمرا به این پلتفرم وارد درگیری شد تا آن را مجبور به اتخاذ سیاست‌های برای کنترل بیشتر محتوای منتشرشده در خود کرد. درگیری که به محدود کردن صفحه ترامپ در توئیتر منجر شد.

بیشتر بخوانید:

تهدید هیئت مدیره توئیتر از سوی ایلان ماسک

گاردین هم در گزارشی در این رابطه نوشت: «پاراگ آگراوال، مدیرعامل توئیتر ضمن تأیید این معامله در توئیتی نوشت: «توئیتر، هدف و وسیله‌ای دارد که بر تمام جهان تأثیر گذاشته است. ما عمیقاً به تیم‌مان افتخار می‌کنیم و بسیار تحت تأثیر کاری هستیم که هیچ وقت تا این اندازه مهم نبوده است».

به نظر می‌رسد آن‌ها درباره اهمیت توئیتر، آن قدرها هم اغراق نکرده باشند. توئیتر خصوصاً در سال‌های اخیر چه در صحنه جهانی و چه در صحنه داخلی کشورهای مختلف نقش بسیار مهمی در انتشار اخبار، روایت‌ها و حتی شکل جدیدی از مذاکرات و دیپلماسی داشته است.

شبکه اجتماعی برپایه متن که کاربران خود را محدود به انتشار ۲۸۰ کاراکتر می‌کند و با افزایش سرعت تولید محتوا، اهمیت گردش تحلیل و خبر در فضای جامعه را به شکلی بی‌سابقه حتی نسبت به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بالا می‌برد.

توئیتر به علاوه به علت همین وجوه ممیزه خود توانسته است توجه چهره‌های شاخص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در جهان به خود جلب کند و از عضویت و تولید محتوای آنان برای خود اعتباری غیر قابل مقایسه با سایر شبکه‌های اجتماعی بسازد.

نکته جالب اینکه وجه روایت‌ساز توئیتر تا اندازه‌ای برای خریدار توئیتر مهم است که تصریح کرده اهمیتی به ضرردهی مالی آن به عنوان یک شرکت اقتصادی نمی‌دهد.

نیویورک‌تایمز با انتشار سود سالانه توئیتر در فاصله ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ می‌نویسد: «به عنوان یک کسب‌وکار، این شرکت به طور پراکنده سودآور بوده و جریان نقدی آن غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین احتمالاً افق اقتصادی توئیتر، آن وجهی نبوده که ایلان ماسک را جذب کرده است».

توئیتر جدید محافظه‌کار خواهد بود؟/تسلط جمهوری‌خواهان در دوره جدید

ماسک در سخنرانی‌اش تاکید می‌کند: «من به منافع اقتصادی آن هیچ اهمیتی نمی‌دهم». بلکه او از آزادی بیان، الگوریتم اوپن‌سورس (متن‌باز) و سایر ویژگی‌های غیر مالی آن به عنوان وجوه ممیزه توئیتر تحت عنوان «ظرفیت بی‌نظیر» یاد می‌کند.

هنوز معلوم نیست جهت‌گیری توئیتر پس از فروش این شرکت به ماسک به کدام سمت‌وسو خواهد رفت. جهت‌گیری که تا پیش از این در مقابل شرکت فیسبوک به عنوان نهادی نزدیک به دموکرات‌ها شناخته می‌شد و با مقاومت‌هایش در جدال با ترامپ، چهره هوادار آزادی بیان در برابر سایر شرکت‌های سرسپرده از خود ساخته بود.

با این‌همه جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز دوشنبه از انتشار اخبار فروش این شبکه اجتماعی به ایلان ماسک استقبال کرد و گفت این معامله هم به نفع سهامداران و هم به نفع آزادی بیان است.

این سناتور در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «به نظرم، در درجه اول این معامله به نفع سهامداران است و در درجه دوم برای آزادی بیان نیز خوب است. برای متمم اول قانون اساسی آمریکا هم خوب است».

اگر به یاد بیاوریم که جردن مانند سایر جمهوری‌خواهان آمریکا با سیاست توئیتر در زمینه ممنوع کردن فعالیت دونالد ترامپ مخالف بودند و از طرح ترامپ برای کنترل بیشتر این شبکه در سنا، حمایت کردند، متوجه خواهیم شد که استقبال جردن از فروش توئیتر به ایلان ماسک به چه معناست: جذب شدن توئیتر در سیاست‌های جریان مسلط ایلات متحده.

رویترز اما گزارش کرده که با این وجود ترامپ گفته حتی اگر توئیتر به ماسک واگذار شود به آن بازنخواهد گشت. ترامپ در سال اخیر و پس از جدال با توئیتر، در حال ساخت شبکه اجتماعی خود به نام «تروث» (به معنی حقیقت) بوده و با فاکس نیوز گفته است که قصد بازگشت به توئیتر را ندارد.

کاخ سفید نیز با اینکه از اظهار نظر درباره معامله روز دوشنبه اجتناب کرده اما گفته است که جو بایدن مدت‌هاست که قدرت پلتفرم‌های شبکه اجتماعی را با نگرانی دنبال می‌کند که شامل توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌شود که احتمال انتشار اخبار انحرافی را بالا می‌برند.

از آنجا که خریدار توئیتر ۴۴ میلیارد دلار برای شبکه‌ای هزینه کرده که انتظار مالی از آن ندارد، به نظر می‌رسد اهمیت محتوایی این شبکه برای صاحبان ثروت و قدرت آمریکا جدی باشد. این اظهارات و براوردها نشان می‌دهد که توئیتر قرار است در دوران جدید خود عصری محافظه‌کارانه‌تر را در پیش بگیرد و احتمالاً به گعده جمهوری‌خواهان آمریکا نزدیک‌تر شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس