محسن پرویز

به عنوان یک "فیزیولوژیست" که کار تخصصی‌اش در حوزه علوم اعصاب است و خودم دست کم دوبار تجربه مشابه داشته‌ام، عرض می‌کنم که آنچه در آن لحظات دیده می‌شود، چیزی فراتر از ماده و فعل و انفعالات سیستم عصبی‌ است.

به گزارش مشرق، مجموعه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون یکی از ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در لحظات ملکوتی نزدیک به افطار از تلویزیون پخش می‌شود.

تجربه‌گران در این ویژه برنامه به بیان تجربیات خودشان از لحظاتی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند، می‌پردازند.

پخش این تجربیات منحصر به فرد که توجه طیف وسیعی از مخاطبان را برانگیخته است، به ایجاد بحث‌های دامنه‌داری در بین صاحب‌نظران منجر شده است که غالبا از منظری فلسفی-الهیاتی به ماجرا و روا یا ناروا بودن نشر این قبیل تجربیات پرداخته‌اند.

محسن پرویز اما از منظری فیزیولوژیکی به بحث ورود کرده و از تجربه مشابه خودش در این زمینه حرف زده است.

پرویز در صفحه شخصی‌اش درخصوص ویژه برنامه رمضانی "زندگی پس از زندگی" نوشت: باید به سازندگان این برنامه خوب تبریک گفت و البته مثل هر برنامه دیگری نقایصی هم دارد. همه آن‌ها که تجربه‌های مشابه (نزدیک به مرگ) داشته‌اند، می‌دانند که بیشتر آنچه در برنامه "زندگی پس از زندگی" گفته می‌شود، رخ نموده و حاصل توهمات تجربه‌گران نیست. (و البته این به معنای حجیّت داشتن فرمایشات تجربه‌گران نیست؛ چه بسا برخی برداشت‌ها و گفته‌ها قابل تشکیک باشد ولی اصل موضوع خدشه‌ناپذیر است.)

به عنوان یک "فیزیولوژیست" که کار تخصصی‌اش در حوزه علوم اعصاب است و خودم دست کم دوبار تجربه مشابه داشته‌ام، عرض می‌کنم که آنچه در آن لحظات دیده می‌شود، توهمات ذهنی نیست و چیزی فراتر از ماده و فعل و انفعالات سیستم عصبی‌ است.

دانش بشری هنوز در توجیه ارتباط روح و دستگاه عصبی ناتوان است و روانپزشکان یا نورولوژیست‌ها یا نوروفیزیولوژیست‌هایی که ادعای دیگری دارند (غیر آنچه در این برنامه مطرح می‌شود) باید دلایل علمی مدعایشان را عرضه کنند.

دکتر محسن پرویز (متولد ۱۳۴۲) از نوزده‌سالگی و زمانی که به عنوان یک رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشت، داستان‌نویسی را شروع کرد. او بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

«با پرستوهای مهاجر»، «عکسی در آیینه دلم»، «زائران دیار زخم»، «قاب عکس‌های روی دیوار»، «معلم خودمانی»، «بوی گل، بوی او»، «عبدالله»، «دیگر از پرستوها خبری نیست»، «یک روز در باغ زندگی» و «آن روز در کنار تو» از جمله آثار او هستند.

"زندگی پس از زندگی" ایام ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه چهار پخش می شود و تکرار آن نیز ساعت ۲۳:۴۰ همان روز و ۱۲ روز بعد پخش خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    7 1
    آنچه که در برنامه خوب زندگی پس از زندگی نمایش داده می شود کاملا منطبق با تجربیات اکثر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس است. بنده به مدت حداقل 6 سال در دوران جنگ تحمیلی شاهد آن مسائل بودم.
  • مهدی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    6 1
    خدا قوت آقای موزون... دست مریزاد... اجرتان ان شاءالله با ائمه اطهار (ع)... شما را به همان سلام همیشگی آخر برنامه قسمتان می دهیم که به هیچ عنوان دلسرد نشوید... نقش به سزایی در احیای بسیاری از باورهای قرآنی داشته اید و به شخصه شاهد تغییر رویکرد بسیاری از انسان های دور و بر خودم بوده ام.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    لطفا هر می توانید به برنامه ها حساسیت نشان دهید.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    7 1
    انسان روح است نه جسد،عالم غیب حقیقت غیرقابل انکاریست!!!
  • مهدی اسماعیل پور IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    5 0
    اگر این برنامه توسط یک کشور خارجی ساخته می شد همه ی ایرادگیران ذوق می کردند و همه مطالب آن را بی چون و چرا می پذیرفتن اما امان از خودباختگی!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 1
    اقای پرویز حتما اون تونل هم توهمات مشابه همه اس، اقای موزون اجرتون با اباعبدلله راهتون پایدار عمرتون جاودان
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    1 0
    سلام لطفا نظر قبلی منو نشر ندید
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    من خودم حدود سال 76 یک بار تجربه دیدن عالم برزخ را داشتم. اون زمان فکر می کردم خواب دیدم
    • امیرحسین IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      0 0
      سلام علیکم لطفا بفرمایید که چی دیدید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس