کد خبر 1367062
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
افزایش بودجه نظامی دولت‌ها به روایت موسسه صلح سوئدی

طبق گزارش یک موسسه تحقیقاتی معتبر در کشور سوئد، ‌ بودجه نظامی کشورهای مختلف جهان در سال گذشته با ثبت رکوردی جدید از دو تریلیون دلار فراتر رفت.

به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در گزارشی از افزایش قابل ملاحظه بودجه‌ نظامی کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۱ خبر داد و نوشت: بودجه‌های نظامی در اکثر کشورهای جهان با رد شدن از مرز ۲ تریلیون دلار رکورد جدیدی ثبت کرده است.

به نوشته این موسسه تحقیقاتی سوئدی، در سال گذشته در مجموع ۲.۱۱۳ تریلیون دلار برای خرید و واردات سلاح توسط کشورهای مختلف جهان هزینه شده است که در راس لیست بودجه‌های نظامی کشورهای آمریکا، چین، هند، بریتانیا و روسیه قرار دارند.

به گفته محققان سیپری، سال ۲۰۲۱ هفتمین سال متوالی بود که در آن هزینه‌های نظامی جهانی علیرغم فشارهای ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت.

در حالی که هزینه‌های دفاعی ایالات متحده ۱.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است، ولی همچنان واشنگتن با ۸۰۱ میلیارد دلار بودجه نظامی در سال ۲۰۲۱ مقام اول را در لیست کشورهای علاقمند به جنگ کسب کرد.

در گزارش سیپری همچنین به این نکته نیز اشاره شده است که بودجه آمریکا در حوزه تحقیق و ساخت جنگ‌افزارهای جدید در طول سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ افزایش ۲۴ درصدی داشته است.

چین با ۲۹۳ میلیارد دلار رتبه دوم را در فهرست سیپری به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش این موسسه سوئدی هزینه‌های نظامی پکن برای ۲۷ سال متوالی افزایش یافته است و در سال ۲۰۲۱ افزایش ۴.۷ درصدی داشته است.

هند ۷۶.۶ و بریتانیا ۶۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برای خرید و تجهیز جنگ‌افزارهای خود هزینه کردند.

بنابراین مسکو ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کرد.

بر اساس برآوردهای سیپری هزینه‌های نظامی روسیه با ۲.۹ درصد افزایش به ۶۵.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسید. هزینه‌های نظامی این کشور در سه سال گذشته افزایش یافته است. البته طبق گزارش‌ها هزینه‌های نظامی روسیه بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در نتیجه قیمت‌های پایین انرژی همراه با تحریم‌ها کاهش یافته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس