کد خبر 1366086
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: دو فرشته، در شکل و شمایل دو برادر، بر حضرت داود پیامبر (ع) وارد شدند و  گفتند "ما دو شاکی هستیم که یکی از ما بر دیگری ستم کرده، اکنون در میان ما به حق داوری کن و ستم روا مدار و ما را به راه راست هدایت کن".

یکی از آن دو گفت "این، برادر من است و او نود و نُه میش دارد و من یکی بیش ندارم، اما او اصرار می‌کند که این یکی را هم به من واگذار و در سخن، بر من غلبه کرده است".

همه ظواهر نشان می داد که حق با اوست؛ بنابراین حضرت داود بی درنگ و معطلی گفت "مسلما او با درخواست یک میش تو برای افزودن آن به میش‌هایش، بر تو ستم روا داشته و همان بسیاری از هم نشینان بر بعضی دیگر ست می کنند".

اما خداوند در قران حکیم می فرماید: "داود دانست که ما او را (با این ماجرا) آزموده ایم، بنابراین در صدد انابه برآمد".  اما چرا؟ حضرت داود که ظاهرا درست داوری کرده بود؟ اشکال کار این بود که او بدون شنیدن پاسخ طرف مقابل این دعوا و صرفا بر اساس شنیدن یک ادعا، قضاوت کرده بود.

براستی هر کدام ماها چقدر در قضاوت های متعدد روزانه، همه جوانب یک موضوع را می سنجیم، می کاویم و مراعات دقت و انصاف را می کنیم؟ فضای مجازی، در این مسیر، چقدر یاریگر ما، یا قتلگاه ایمان و انصاف است؟!

 "وهل‌اتـیک نبؤا الخصم اذ تسوروا المحراب• اذ دخلوا علی داود ففزع منهم قالوا لاتخف خصمان بغی بعضنا علی بعض فاحکم بیننا بالحق... • ان هـذا اخی له تسع وتسعون نعجة ولی نعجة وحدة فقال اکفلنیها وعزنی فی الخطاب• قال لقد ظـلمک بسؤال نعجتک الی نعاجه وان کثیرا من الخلطـاء لیبغی بعضهم علی بعض الا الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت وقلیل ما هم...". (سوره صاد)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رشا IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 5
    تا از اين نوشته چى اراده كرده باشى ، فقط خدا كند مصداق فرمايش مولاى متقيان نباشد آنجا كه فرموده : كلمة الحق يُرادُ بِهالباطل !
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 4
    خدا خیرت دهد چه داستان زیبایی یک سئوال وجدا نا خودت اول به خود رجوع کن چقدر در این فضای مجازی به دیگران تا خته ای خودت و خدایت بینی و بین الله مرگ بر امریکا به خود ای ای مرد اگر مردی
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 2
    یه صدا از اونوریها در نمیاد.
  • رحیم IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    3 10
    آقای ایمانی مگر شما مفسر قرآن هستید که آیه شریفه را اینگونه تفسیر کردید؟ پناه بر خدا که پیامبر معصوم، در قضاوت اشتباه و عجله کند.
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      10 0
      این گفته ایشون نیست تفاسیر همین رو میگن
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      3 0
      عزیز من برای مردم قضاوت نکرده خداوند متعال طبق اینطوری که گفتند دو تا فرشته رو فدستادند و فرشته اصلا ربطی به انسان ها ندارند
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    6 1
    تا دلت بخواد از این قضاوت ها در محاکم ما رایج هست
  • ناصر IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 1
    شما خودتان در مقام قضاوت حضرت داود هستید. حضرت اشتباهی نداشت. مقاله بررسی علت استغفار حضرت داوود(ع) در آیه «وَ ظَنَّ داوود أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ...»را بخوانید
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    6 0
    کسانی که برایشان ابهام بوجود آمده به سوره ص و تفسیر آن مراجعه نمایند
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    جالب است که یکی از عقلا آنهم از اهل قلم،به قرآن کریم مراجعه و طلب رشد و هدایت میکند،اما چرا قضاوت نه! قرآن کریم به تمامی،انسان را به تدبر در تاریخ فرا میخواند تا انسان را برای یک قضاوت خاص آماده سازد! در دعوی که ذکر شده یکی از مدعیان قابیل و دیگری هابیل است که در طول تاریخ یکی ظالم و دیگری تحت ستم بوده است، در ۴ سوره از قرآن واژه ”رجلین“ آمده که یکی خودخواه،قبیله پرست و فرقه گرا بوده و از نعمتهای الهی برای آزار دیگران استفاده کرده ،دیگران را میفریبد و اموالشان را به یغما میبرد، قتل و جنایت میکند( شکارچیان شنبه)،اما دیگری از نعمتهای خدا برای آزار دیگران استفاده نکرده،دیگران را مستعمره و برده خودش نمیکند و راضی به قضای الهیست(نمازگزاران جمعه)! در مطالعه دقیقتر،نعمت خداوند شامل دو باغ از نخل و انگور است که نماد بهرمندی از عقلانیتست که به هر دو گروه داده شد،نخلستان نماد احساسات انسانی و باغ انگور نماد منطق،قیاس و تحلیل انسانیست، دو باغ یکی از آنها با سیل شهواتشان از بین رفت! اما دو باغ دیگر(بقره۲۶۶) که ثمره عملشان حفاظت از آن بود آتش گرفت و مورد قبول حقتعالی واقع گردید. پس از انقلاب اسلامی ایران نیز این دعوی، امتحان و فتنه تکرار شد، طبق معمول دیدیم که شکارچیان شنبه اینبار نیز،با ترور،قتل و ارعاب مصلحان جامعه را به حاشیه رانده،همایشها برگزار نموده،عقاید شیطانی خود را برتر از وحی قلمداد و اجرا کردند،با فریب ملت اموال عمومی و شخصی آنها را دزدیدند،در چند روز قبل بود که استر و مردخای امروزی هزینه کردن اموال خدیجه(س) توسط رسول اکرم(ص) را حیف و میل و بی عقلی اما غارت بیت المال و سرمایه گذاری در فرقه خود را عاقلانه دانست!مغروقین کما فی السابق گمان میکنند که آیات قرآن افسانه است و کاربرد امروزی ندارد! معنی ”فار التنور“ چیست؟ آب احساسات و عواطف است و زمین در ملکوت به معنی منطق است،آب از تنور جوشید یعنی احساسات از میان منطق جوشید،بعبارتی ۲×۲برای بعضی دوازده هزار میلیارد اما برای دیگران منفی هزاران میلیارد است،لذا آقای جمهوری اسلامی باید از شکارچیان شنبه ابراز برائت کند و فاصله بگیرد. کوهی که پناهگاه آنها بود حالا تپه هم نیست! جناب نوح (ع)هم حوصله حیوانات را ندارد و میخواهد بحال خودشان واگذارد،بقول حسن فریدون «و ما انت علیهم بوکیل!»
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    منظور عامیانه ی ایشان این است آی قلم به مزدها واجاره ای ها تا صحت موضوعی تایید نشود قضاوت نکنید.مطلب را در فضای مجازی بازنشر ندهید.آبروی فردی که جرم ویا...مرتکب نشده را نبرید و.... حالا افتاد.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    یعنی اینقدر سطحی قضاوت می کرده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس