کد خبر 1365601
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸

با افزایش استقبال از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، افراد بیش از پیش نیاز به کسب اطلاعات در این حوزه دارند. پیچیدگی بازار سرمایه به حدی است که برای ورود و فعالیت در بستر آن نیز نیاز به آگاهی و طی‌کردن مراحل خاصی است. دریافت کد بورسی لازمه و پیش‌نیاز ورود شما به این بازار است. مورد دیگری که با دریافت کد بورسی ارتباط مستقیم دارد و باید با آن آشنا شوید، دریافت کد معاملاتی است.

https://file.tesmino.ir/images/2022/04/image_1650355072.jpg

در این مقاله به بررسی این دو کد و نحوه اخذ آن‌ها خواهیم پرداخت.

کد بورسی چیست؟

کد بورسی شناسه‌ای ۸ کاراکتری است، که از ۳ حرف و ۵ عدد تشکیل شده است. این شناسه یکتا است و یک بار برای هر فرد صادر می‌شود. ملاک شناخت اهالی بازار سرمایه، کد بورسی است. کد بورسی از سمت سازمان بورس ایجاد می‌شود. در واقع هویت شما در بازار سرمایه، با کد بورسی شما قابل شناسایی است.

لازم است بدانید که شماره تلفن همراه باید به اسم شخص درخواست کننده باشد.

برای فرزندان که به سن قانونی نرسیده باشند قیم پدر است و باید با شماره‌ای به نام خود و مغایر با شماره سجام، برای فرزندان اقدام کند.

دریافت کد بورسی

برای دریافت کد بورسی به چند طریق می‌توان اقدام کرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

دریافت کد بورسی به روش آنلاین و غیر حضوری

برای دریافت آنلاین کد بورسی به دو روش می‌توان اقدام کرد:

ثبت نام در سامانه سجام و احراز سجام از اپ‌های موجود

در این روش شما در سامانه سجام ثبت نام خواهید کرد. پس از آن کد ۱۰ رقمی برای شما ارسال می‌شود، که با استفاده از آن می‌توانید احراز هویت سجام را از طریق اپ‌های موجود انجام دهید. پس از ثبت نام و احراز هویت، کد بورسی ۸ رقمی که متشکل از سه حرف و پنج عدد است برای شما ارسال می‌شود و شما گام ضروری اول را برداشته‌اید.

ثبت نام سجام و احراز آن از طریق کارگزاری‌ها

در این روش می‌توانید از پنل ثبت نام کارگزاری مورد نظر خود اقدام کنید. با تکمیل اطلاعات هویتی خود و اطلاعات مورد نیاز دیگر، ثبت نام شما انجام می‌شود و کد ۱۰ رقمی دریافت می‌کنید. پس از آن اگر کارگزاری شما امکان احراز هویت سجام داشته باشد، می‌توانید استفاده کنید در غیر این صورت باید از طریق اپ‌های موجود اقدام به احراز هویت سجام کنید. بعد از احراز هویت کد بورسی برای شما ارسال شده و می‌توانید به مرحله بعد یعنی دریافت کد معاملاتی بروید.

برای دریافت حضوری کد بورسی می‌توانید به روش های زیر اقدام کنید:

مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان

در این روش با مراجعه به دفاتر پیشخوان و با در دست داشتن مدارک هویتی می‌توانید ثبت نام و احراز هویت سجام انجام دهید. در این روش ممکن است کمی زمان بیشتری صرف شود.

مراجعه حضوری به شعب کارگزاری

با مراجعه به شعب کارگزاری مورد نظر خود و به دلیل نبودن واسطه برای انجام فرآیند مورد نظر، در زمان سریع تری تمام مراحل برای شما انجام می‌شوند. مدارک هویتی باید همراه شما باشند.

کد معاملاتی

پس از دریافت کد بورسی و به نوعی مشخص شدن ماهیت سرمایه‌گذار در سازمان بورس، نیاز است تا از طریق فعالیت در بستر آنلاین کارگزاری مورد نظر خود اقدام به انجام معاملات کنید.

کد معاملاتی، ماهیت تعریف شده شما در کارگزاری است. با داشتن این کد می‌توانید از خدمات سامانه آنلاین کارگزاری خود استفاده کنید و در برخی از کارگزاری‌ها مانند کارگزاری آگاه تسهیلاتی نیز دریافت کنید.

کد معاملاتی نیز نیاز به ثبت نام و احراز هویت دارد.

نحوه دریافت کد معاملاتی

برای دریافت کد معاملاتی به دو روش حضوری و غیر حضوری می‌توان اقدام کرد.

حضوری

در روش حضوری از دو طریق می‌توان کد معاملاتی دریافت کرد:

مراجعه حضوری به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان

در هر دو سبک از مراجعه حضوری با در دست داشتن مدارک هویتی و احراز در مراکزی که به آن مراجعه کردید، می‌توانید کد معاملاتی خود را دریافت کنید. اگر نیاز به سرعت بالا برای دریافت کد معاملاتی خود دارید، می‌توانید از شعب کارگزاری مورد نظر خود اقدام کنید تا با بالاترین سرعت ممکن برای شما کد معاملاتی صادر شود و دسترسی آنلاین شما به سامانه معاملاتی فعال شود.

غیر حضوری

در روش غیر حضوری شما می‌توانید از سامانه ثبت نام کارگزاری مورد نظر خود اقدام کنید و با تکمیل اطلاعات هویتی، تحصیلی‌، شغلی و ... ثبت نام را انجام دهید. در مرحله بعد نیاز به احراز هویت کارگزاری دارید که می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی خود و امضای الکترونیک قرار داد، احراز هویت را انجام دهید. پس از دریافت کد معاملاتی منتظر باشید تا سامانه آنلاین معاملاتی فعال شود.

کلام آخر

لازمه ورود به بازار سرمایه و استفاده از سامانه‌های معاملاتی، اخذ کد بورسی و معاملاتی است.

افراد باید تلفن همراه با نام خود داشته باشند. برای اخذ کد معاملاتی و بورسی، مراحل و سبک های مختلفی موجود است که بهترین آن استفاده از خدمات غیر حضوری کارگزاری مورد نظر شماست.

کارگزاری آگاه با فراهم کردن تمام زیرساخت‌های لازم برای شما عزیزان، شرایطی را فراهم کرده است تا به راحتی بتوانید از سامانه ثبت نام این کارگزاری اقدام به اخذ کد بورسی و معاملاتی کنید. در واقع امکان ثبت نام و احراز هویت سجام نیز برای شما وجود دارد و در سریع‌ترین زمان می‌توانید معاملاتی امن و با آرامش را تجربه کنید.

لازم است بدانید در صورت استفاده از سامانه ثبت نام کارگزاری آگاه، نیاز به هیچ مراجعه‌ای ندارید و در سریع‌ترین زمان و با سهولت تمام می‌توانید تمام کارهای لازم را انجام دهید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس