کد خبر 1365578
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
تهمت زدن

یکی از بدترین گناهان که حتی شیطان هم از مرتکب ان گناه بیزار است، تهمت زدن و بهتان بستن است.

به گزارش مشرق، یکی از بدترین گناهان که حتی شیطان هم از مرتکب ان گناه بیزار است، تهمت زدن و بهتان بستن است. گناهانی که سرمنشاء بسیاری از اختلافات میشوند و تاثیرات شومی بر زندگی دنیا و آخرت مرتکب ان و کسی که مورد ظلم و تهمت واقع شده است به سختی قابل جبران است.

تهمت و بهتان به اندازه ای زشت و زننده است که حتی شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزاری می جوید. شیطان از رفتارهای زشت و اعمال خلاف استقبال می کند؛ ولی برخی از رفتارهای ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن ها را تاءیید نمی کند. یکی از این اعمال ، نابود کردن وجهه افراد در جامعه ، و ریختن آبروی آن ها به وسیله بهتان یا تهمت است.

تهمت آثار شومی هم برای تهمت زننده و هم برای تهمت زده شده به بار می آورد که می توان آن ها را در دو عنوان ذیل جای داد:

۱ – پیامد تهمت بر بعد معنوی انسان

در روایتی از امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این باره آمده است :

اذا اتهم المومن اخاه انماث الایمان من قلبه کما ینماث الملح فی الماء

آن گاه که مومن به برادر مومنش تهمت زند، ایمان در دل او ذوب می شود؛ همان گونه که نمک در آب ذوب می شود.

همان طور که از این روایت بر می آید، تهمت موجب از بین رفتن ایمان مومن می شود.

در توضیح این مطلب باید گفت که بسیاری از اعمال انسان بر ایمان او تاثیر می گذارد. همچنین درباره این اعمال ، دو حالت “انجام ” و “ترک” وجود دارد که هر دو حالت ، در بعد ایمانی او موثر است . ترک واجبات از سویی و انجام گناهان از سوی دیگر، ایمان انسان را ضعیف می کند. “ترک واجب”و “انجام حرام ” را می توان دو گونه از کفر عملی به شمار آورد که “انجام حرام ” شامل “تهمت ” هم می شود و ضعف و نابودی ایمان را در پی دارد.

۲ – پیامد تهمت بر روابط انسانی

تهمت مایه نابودی حریم برادری و روابط انسانی میان افراد جامعه بشری است و جو عدم اعتماد و ترس از اطمینان را فراهم می سازد:

امام جعفر صادق (علیه السلام ) فرمود:

من اتهم اخاه فی دینه فلا حرمه بینهما

کسی که برادر دینی اش را متهم کند [= به او تهمت بزند]، بینشان حرمتی وجود ندارد.

دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مومن را بزرگ تر از کعبه و حتی قرآن دانسته است و با آگاهی از چنین ارزشی ، هیچ کس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروی دیگران تجاوز کند

منظور از کلمه “فی دینه ” در جمله من اتهم اخاه فی دینه چه تهمت زدن به”برادر ایمانی” باشد، به این صورت که کلمه “فی دینه”را صفتی برای کلمه “اخاه” بدانیم و چه متهم کردن او در امور دینی باشد، تفاوتی در ثمره زشت تهمت پدید نمی آید؛ چرا که دین الاهی مانند ریسمانی است که همه به آن چنگ می زنند و در اثر توسل به آن با هم رابطه برادری ایمانی برقرار می کنند که این پیوند از پیوند نسبی و سببی بسیار محکم تر است . با تهمت زدن به برادر یا خواهر دینی ، این رابطه محکم قطع می شود.

انسان عاقل و متدینی که به مبدا و معاد اعتقاد دارد، هیچ گاه به دیگری تهمت نمی زند. حتی اگر انسانی دین نداشته باشد، سرشت انسانی اش به او اجازه این کار را نمی دهد، مگر آن که از فطرت پاک انسانی به خوی حیوانی گرویده باشد.

با بررسی این مساءله در جامعه ، مشاهده می شود که افرادی برای رسیدن به اهدافی شیطانی می کوشند دیگران را مورد “تهمت” و “بهتان”قرار دهند؛ ولی در نهایت امر، به ذلت و بیچارگی کشیده خواهند شد.

موضع ابلیس در برابر تهمت و بهتان

تهمت و بهتان به اندازه ای زشت و زننده است که حتی شیطان هم از انجام دهنده آن دو بیزاری می جوید. شیطان از رفتارهای زشت و اعمال خلاف استقبال می کند؛ ولی برخی از رفتارهای ناروا آن قدر زشت و پلیدند که شیطان هم آن ها را تاءیید نمی کند. یکی از این اعمال ، نابود کردن وجهه افراد در جامعه ، و ریختن آبروی آن ها به وسیله بهتان یا نعمت است .

امام جعفر صادق (علیه السلام ) در این زمینه می فرماید:

من روی علی مؤمن روایه یرید بها شینه و هدم مروءته لیسقط من اعین الناس اخرجه الله من ولایته الی ولایه الشیطان ، فلا یقبله الشیطان

اگر کسی سخنی را بر ضد مومنی نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعی اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از محور دوستی خود خارج می کند و تحت سرپرستی شیطان قرار می دهد؛ (ولی) شیطان هم او را نمی پذیرد.

انسان عاقل و متدینی که به مبدا و معاد اعتقاد دارد، هیچ گاه به دیگری تهمت نمی زند. حتی اگر انسانی دین نداشته باشد، سرشت انسانی اش به او اجازه این کار را نمی دهد، مگر آن که از فطرت پاک انسانی به خوی حیوانی گرویده باشد.

راه های درمان تهمت

پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با کوششی مداوم میسر خواهد بود.درمان این بیماری را باید با اندیشه و دقت در پیامدهای زشت و نازیبای آن آغاز کرد؛ سپس به یادآوری مستمر آن ها پرداخت که : «فان الذکری تنفع المومنین»

یادآوری پیامدهای تهمت ، تنفر و انزجار قلبی انسان از این رفتار زشت و پلید را در پی خواهد داشت و بدیهی است که تمام حرکات درونی و برونی انسان ، بر پایه “دوست داشتن ” و “نفرت ورزیدن” انجام می گیرد؛ از این رو می باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوی ترک آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروی دیگران اندیشید تا به سادگی به سمت تخریب آن گام برداشت.

دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مۆ من را بزرگ تر از کعبه و حتی قرآن دانسته است و با آگاهی از چنین ارزشی ، هیچ کس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروی دیگران تجاوز کند. تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیکو، راه دیگری برای درمان این بیماری نابود کننده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    5 69
    شما چرا؟! شما که فتوای بهتان دارید!!!
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 10
    قابل توجه ان شریعتمداری کیهان نشین نه ببخشید ان بد از شیطان در کیهان مرگ بر امریکا اقای کیهان دیکه به چه کسانی باید تهمت بزنی ها مرگ بر امریکا مرگ بر شیطان
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 1
    یه خانواده به ظاهر مذهبی براحتی به خودشون اجازه دادن به ما تهمت بزنن قضاوت کنن و رفتارهای زشت و زننده ای کردن .....خدا ازشون نگذره
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 0
      چی گفتن اونوقت؟؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      8 0
      از کجا بدونیم راست میگی ؟
  • نیما IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    2 0
    مرگ بر صهیونیست
  • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    6 0
    در زمان تبدیل وضعیت ما از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی متولی تکمیل پرونده ما در اداره برای هر کدام از ما کلی گزارش کذب روی پرونده الصاق کرد و به سازمان فرستاد، از لامذهب بودن گرفته تا ضد انقلاب و نیامدن به مراسمات و نماز نخواندن و شرب خمر و فساد و ... و این یعنی بهتان و تهمت . جدای از اینکه در روز قیامت به انتظار تسویه حساب این خیانت خواهم بود امیدوارم خداوند به حق این ماه رمضان و شبهای قدر در همین دنیا مجازات سختی برایش منظور کند چون برای همکاران بسیار مایه ناراحتی و مشکلات شد .
    • رحیمی اردکانی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      1 0
      از این که طرف شما خیانت کرده هیچ شکی نیست ولی بهت اطمینان میدم که فرد دیگه ای پشت اون در اومده و اینکار پست رو بهش دیکته کرده . فرد خائن وسیله بوده . شما بگرد ببین توی ادارتون چه کسی به شیطنت و بدکاری و کارخراب کنی مشهوره اگر دیدی در اون فاصله زمانی تغییر حکم با هم جفت و جور بودن اطمینان داشته باش این آتیش از گور همون بلند میشه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    3 0
    یک نفر به من بهتانی زد و نزد همه هم آبروی منو برد البته همه میدونستند اون آدم پلیدی هست هیچکسی باور نمیکرد خلاصه اون آدم دو ساله مرده و در خواب بهم گفت عذاب وجدان دارم ولی من حلال نخواهم کرد
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      7 1
      حالا که هیچ کس باور نکرده و ضرری هم به شما نرسیده، شما به خدا بگو می بخشمش در عوض گناهان بزرگم را ببخش.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
      2 1
      اگه این دنیا ببخشی پاداشش بخشش چندین برابر هست که خدا میده اما اگه نبخشی و بگذاری به برزخ برسه و لحظه حساب و کتاب خودت بشه دقیقا به اندازه ای که گناه کرده از کارهای خوب اون به تو می دن ! دیگه انتخاب با خودته
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    5 1
    حاج قاسم میگفت حتی اگه یه درصد هم احتمال بدی طرف توبه کنه حق نداری قضاوتش کنی و دربارش نظر بدی شاید یرگشت و از بنده های خوب خداشد
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    ابا دارد اما حسابی به اتهام تشویق می کند که ظاهرا از برخی کامنتها هم معلومه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس