در گیری معترضان و پلیس در سریلانکا / یک تن کشته و ۲۴ نفر زخمی شدند

در پی تیراندازی پلیس سریلانکا به سوی مردم معترضان به افزایش قیمت سوخت، یک نفر کشته و حداقل ۲۴ نفر مجروح شدند.

به گزارش مشرق از اسکای نیوز، سریلانکا با افزایش بدهی خارجی دست و پنجه نرم می کند که منجر به کمبود غذا، سوخت و دارو در زمین شده است. این کشور جنوب شرقی آسیا شاهد هفته‌ها تظاهرات بوده است زیرا بدترین بحران اقتصادی خود را در دهه‌های اخیر تجربه کرده است.

گزارش‌ها حاکیست ، حادثه تیراندازی پلیس به سوی مردم معترض به افزایش قیمت سوخت در شهر رامبوکانا رخ داده است.

این کشور جزیره ای با بدترین بحران اقتصادی در دهه های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند و طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات گسنرده بوده و هزاران معترض برای یازدهمین روز سه شنبه ورودی دفتر رئیس جمهوری را اشغال کردند و او را مسئول بحران اقتصادی دانستند.

سخنگوی پلیس این کشور اذعان کرد که به معترضان در رامبوکانا، در ۸۸ کیلومتری  شمال شرقی کلمبو پایتخت این کشور تیراندازی کرده است.

نیهال تالدووا گفت که تظاهرکنندگان خطوط راه آهن و جاده ها را مسدود کرده بودند و هشدارهای پلیس برای متفرق شدن را نادیده گرفته اند.

او مدعی شد که معترضان نیز به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.

به گزارش اسکای نیوز، در همین حال، جولی چانگ، سفیر آمریکا و هانا سینگر حمدی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد، از همه طرف ها خواستار خویشتن داری شدند و از مقامات خواستند تا از حق مردم برای تظاهرات مسالمت آمیز اطمینان حاصل کنند.

کشور سریلانکا در آستانه ورشکستگی قرار دارد و مردم آن ماه هاست کمبود اقلام ضروری مانند غذا، گاز پخت و پز، سوخت و دارو را تحمل می کنند و ساعت ها برای خرید مایحتاج خود به میزان بسیار محدود در صف می ایستند.

نخست‌وزیر این کشور، ماهیندا راجاپاکسا - برادر رئیس‌جمهور - گفت که قانون اساسی به منظور کاهش اختیارات ریاست‌جمهوری و قدرت بخشیدن به پارلمان تغییر خواهد کرد، زیرا معترضان همچنان خواستار استعفای رئیس‌جمهور گوتابایا راجاپاکسا و خانواده قدرتمندش هستند.

با این حال، گمانه زنی می شود حتی در صورت اصلاح قانون اساسی برادران راجاپاکسا احتمالاً قدرت خود را حفظ خواهند کرد. شود زیرا آنها هر دو سمت رایست جمهوری و نخست وزیری را بر عهده دارند.

بنا به گزارش اسکای نیوز، طی اعتراضات اخیر، هر دوی آنها از کناره گیری خودداری کردند، که در نهایت منجر به یک بن بست سیاسی در سریلانکا شد؛ زیرا احزاب مخالف پیشنهاد رئیس جمهور برای تشکیل دولت وحدت ملی را رد کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس