درآمد نمایه مشاغل نمایه شغل نمایه تورم نمایه شغل نمایه

‏هیچ کس منکر اثر نقدینگی روی تورم نیست. مسئله ما اولا اغراق درباره اثر نقدینگی و انکار اثر متغیرهای دیگر است؛ ثانیا نتایجی است که از این اغراق گرفته می‌شود.

به گزارش مشرق، سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: پیرو انتشار آماری از نسبت بالای نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در جهان (‏ژاپن: ۲۸۰٪؛ کانادا: ۱۲۲٪؛ انگلیس: ۱۶۰٪؛ کره جنوبی: ۱۶۵٪؛ سوئیس: ۱۸۲٪؛ استرالیا: ۱۳۷٪؛ چین: ۲۱۱٪؛ مالزی: ۱۳۷٪؛ میانگین جهانی: ۱۴۳٪)، و اشاره به پایین بودن نسبی این نرخ در ایران (۹۵ درصد) نئولیبرال‌های کراواتی و ریش‌دار هجمه سنگینی علیه حقیر شروع کرده‌اند که عمدتا فحاشی است و استدلال و استنادی در میان ناسزاهایشان دیده نمی‌شود. هدف از انتشار این آمار، به چالش کشیدن تلاش‌های بی‌وقفه و ایدئولوژیک این جریان برای تقلیل دادن مسئله تورم به نقدینگی و در نتیجه تجویز سیاست‌های خسارت‌بار و تورم‌زایی چون افزایش نرخ ارز و قیمت سوخت بود.

‏هیچ کس منکر اثر نقدینگی روی تورم نیست. مسئله ما اولا اغراق درباره اثر نقدینگی و انکار اثر متغیرهای دیگر است؛ ثانیا نتایجی است که از این اغراق گرفته می‌شود و سیاست‌های ویرانگری که در پی آن تجویز می‌شود.

آقایان مدعی هستند که نقدینگی در ایران تورم ایجاد می‌کند - و در جاهای دیگر خیر- چون رشد نقدینگی در ایران بیش از رشد تولید است. دوباره و پیش از ادامه تذکر دهم که خلق نقدینگی توسط شبکه بانکی خصوصی برای فعالیت‌های سوداگرانه حتما باید متوقف شده و خلق پول صرفا باید توسط حاکمیت و صرفا برای تولید باشد. اما توجه بفرمایید؛

‏در سال ۹۲ نقدینگی حدود ۶۴۰ همت و تولید ناخالص داخلی ۱۰۵۵ همت بوده است. یعنی نسبت نقدینگی به تولید حدود ۶۱٪ بوده است. در سال ۹۶ این نسبت به حدود ۹۵ درصد می‌رسد (نقدینگی= ۱۵۳۰ همت و تولید ناخالص داخلی= ۱۶۲۰ همت). به عبارت دیگر، در این دوره نقدینگی نسبت به تولید، نجومی بالا رفت اما تورم پائین بود!

‏برعکس، طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، ما شاهد کاهش نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی هستیم. در ۱۴۰۰ نقدینگی حدود ۴۹۰۰ همت برآورد می‌شود و تولید ناخالص ۵۷۰۰ همت؛ یعنی نسبت فوق با ۱۰ واحد درصد کاهش، به ۸۵٪ رسیده است. اما در همین دوره، تورم وحشتناکی را تجربه کردیم.

‏نئولیبرال‌های تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و مجری رخنه کرده در دولت آقای رئیسی توضیح دهند که چگونه در دوره‌ای که نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی فزاینده بوده، تورم پائین بوده، اما در دوره‌ای که این نسبت کاهشی بوده، تورم نجومی داشتیم و اینک نیز داریم؟!

‏آقایان جوابی ندارند چون با چهار عمل اصلی نه می‌توان اقتصاد را فهمید و نه می‌توان مدیریتش کرد. پاسخ این معما را در ادامه بخوانید.

ساختار تولید در ایران مع‌الاسف یک ساختاری است که حقیر آن را ساختار تولید استعماری می‌نامم. یعنی ساختار تولیدی است که تا حد زیادی وابسته به واردات است(مونتاژ خودرو تا مرغ و برّه). نتیجه این وابستگی آن است که اقتصاد به شدت از تلاطم نرخ ارز و قیمت جهانی اقلام وارداتی متاثر می‌شود.

‏علت اینکه در دوره ۹۲ (۲۰۱۳) تا ۹۵(۲۰۱۶) با وجود رشد وحشتناک نسبت نقدینگی به تولید، تورم بالا نداشتیم، تورم منفی در جهان و عدم افزایش نرخ ارز بود(بماند که از محل حراج ذخایر ارز و طلای کشور، نرخ ارز ثابت نگه داشته شد). در این دوره، قیمت جهانی مواد اولیه مرتبط با انرژی ۵۷٪، گندم حدود ۴۰٪، ذرت ۳۹٪، ماده اولیه لاستیک ۴۳٪، دانه سویا ۲۶٪، جو ۴۹٪ ‎کاهش یافت.

‏بنابراین، علت تورم پائین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ نه هنرمندی آقای روحانی بود، نه اینکه نرخ رشد نقدینگی به تولید کم بود! مسئله، تورم منفی در جهان بود. با معکوس شدن این روند و افزایش وحشتناک قیمت مواد اولیه تولید و اقلام کشاورزی، قیمت‌ها در ایران نیز سر به فلک کشید.

شاید برایتان جالب باشد که ما چون وارد کننده محصولات نفتی هستیم، با افزایش قیمت نفت، قیمت این محصولات نیز افزایش می‌یابد، لذا افزایش قیمت نفت اثر تورمی روی اقتصاد ما دارد.

نئولیبرال‌ها - چه با محاسن و چه بی‌محاسن- با چشم بستن بر اینهمه واقعیت، می‌خواهند با تقلیل همه ماجرا به ‎نقدینگی، سیاست‌های معیشت‌سوز خود را که عبارتست از بی‌تفاوتی نسبت به تولید داخلی، بی‌تفاوتی به مسئله هدایت نقدینگی، تجویز افزایش نرخ ارز و قیمت سوخت و... به دولت تحمیل کنند.

‏من واقعا برای آقای رئیسی نگرانم. البته هیچ کس جز خود ایشان نخواهد توانست آقای رئیسی را از دست نئولیبرال‌ها نجات دهد. دعا کنیم بتواند. حرف آخر اینکه راهکار، تولید دانش‌بنیان است و آنچه من از تولید دانش بنیان می‌فهمم، رفع وابستگی تولید و مصرف کشور به اقلام وارداتی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    5 0
    نو ولنگاران !!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    7 6
    موافقم! وابسته کردن اقتصاد کشور به نظام سرمایه سالاری صهیونیستی از برنامه های نفوذیها در داخل هست!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    6 8
    احسنت بر سید یاسر جبرائیلی. جای ایشون و سایر جوانان خوشفکر و دلسوز انقلابی در کابینه اقای رییسی خالی است. افسوس و صد افسوس...
  • سارا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    7 4
    چه نفت بفروشیم چه نفت نفروشیم چه قیمت نفت بره بالا چه قیمت نفت پائین بیاد دولت حقوق کارمندهاشو پرداخت میکنه با قیمت بالای نفت بیماری هلندی ایجاد میشه با قیمت پائین نفت دست میکنه تو جیب ملت و مستقیم از بانک مرکزی برمیداره بدبختی یک ملت رو یک دولت متورم با یک عالمه کارمند پر ادعا که نصف سال رو میرن تعطیلات ایجاد میکنه این دولت برای ورشکسته کردن صدتا ژاپون کافیه
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      3 1
      اگر چرخه گردش پول در ایران واقعا وجود داشت و پولی که - ولو با نقدینه پرقدرت- دولت به بازار تزریق می کرد دست به دست می گشت و صرف تولید و خدمات می شد و سپس دوباره در قالب مالیات به دولت باز می گشت و یا دوباره در بین مردم دست به دست می شد، نه تنها با کاهش ارز پول مواجه نبودیم بلکه همان در ازای تولید و خدمات و ثروت تولید شده بر ارزش پول اضافه می شد. اما مشکل ما این است که ما در کشورمان شاهد وجود چاهک های اقتصادی بزرگی داریم و مسیر پول به جای اینکه چرخه باشد تنها یک مسیر یک طرفه است. بانک مرکزی به عنوان چشمه تولید پول عمل می کند اما عواملی در بازار این پول را راکد می کنند و از چرخه خارج می کنند. در نتیجه دولت مجبور می شود مجددا به جای پول راکد شده مجددا اسکناس در بازار بریزد. که همین پول هم مجددا راکد می شود.اما چه کسانی پول را راکد می کنند؟ پولی است که می توانست صرف کار مفید شود اما به صورت لوکس از گردش خارج می شود و ارزش اقتصادی ندارد. در اینجا باید اشاره کرد که آنچه اسلام با آن مخالف است اسراف است و اسراف هم در مصرف است نه تولید. اسلام کجا با سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و ثروت مخالف است؟ اسلام با ثروت اندوزی مخالف است نه تولید ثروت. راکد نگاهداشتن ثروت و روی آوردن به تجملات و لوکس گرایی و دنیاپرستی است ممنوع است. مگر همین حضرت علی علیه السلام که تجسم زهد و زندگی بسیار فقیرانه بود که بود؟ یکی از ثروتمندترین مردان عرب در زمان خودش . اما این ثروت را صرف کمک به مردم و یا تولید بیشتر می نمود نه اینکه برای خودش قصر بسازد. آن کسی که می تواند کار خود را با سمند راه بیندازد اما می رود پورشه می خرد، به اندازه اختلاف قیمت این دو ، ثروت را راکد کرده است. این فرد میتوانست سوار سمند شود و بقیه پول خود را را صرف سرمایه گذاری مفید بنماید. همینطور است در مورد سایر قصرهای اشرافی و زندگی های آنچنانی. اصلا دلیل این همه علاقه به ثروت اندوزی هم فقط همین تفاخر های دنیایی است و همین که از یکسو عامل رکود می شود- چون این پول از چرخه اقتصادی مفید خارج می شود و صرف تولید نمی شود- و هم عامل تورم - چون دولت ناچار است برای پر کردن جای این پول راکد شد مجددا پول به بازار تزریق کند بلکه چیزی به دست تولید کننده برسد - و این می شود مایه تورم و رکود همزمان. نه آن افسانه بیماری هلندی
  • RO ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 3
    ما دروغگو شما راستگو. قیمت اجناسم دروغ میگن؟؟؟!!
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      1 0
      البته که دروغ می گویند. چون هشت ماه است که تقریبا نقدینگی زیاد نشده اما قیمتها خیلی زیادتر شده است
  • GB ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 3
    اگه کسی ذره ای با علم اقتصاد و مدیریت بازار آشنا بشه می‌فهمه که استدلال یادداشت مقوا هم نیست
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 2
    خوبه حالا خودتون هم ميگيد كارشناس سياسى ! اين بابا اصلاً صلاحيت نداره راجع به مسائل اقتصادى نظر بده ، بنابراين لازمه براى دانش احترام قائل شيد ، اين بينوا تا اونجائى كه ما مطلعيم يه گزارش نويس دسته دوم امنيتيه كه حق دخالت در ساير رشته ها رو نداره ، شماها هم خوبه اندكى شرم و حيا داشته باشيد و فضاى سايت را به هر چیزی آلوده نكنيد .
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      2 0
      اقتصاد علم نیست. بلکه یک ایدئولوژی است
  • محمود IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    1 1
    با سلام و تحیت، بنده برای جناب آقای جبرائیلی به عنوان جوانی مومن و دغدغه‌مند احترام قائلم، اما به عنوان کارشناس کوچکی که عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته اقتصاد است باید عرض کنم تحلیل ایشان دارای خطاهای متعدد و بعضا مسئله‌آفرین برای کشور است اگر مورد عمل مسئولان قرار گیرد که البته چنین نخواهد شد. نکات زیادی باید توضیح داده شود اما از حوصله این فضا خارج است. امید آنکه زمینه‌ای برای تبیین فراهم شود. باسپاس
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      1 1
      به جای فحاشی تو کلمه استدلال در ردش می‌آوردی!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    2 0
    چاپ پول شریک شدن حاکمیت و دولت در ثروت مردم بدون زحمت. تورم یعنی چاپ پولی که ریشه در خلق ارزش در اقتصاد نداره و فقط چاپ شده. پیشنهاد می کنم دوستان محترم به کتاب دید اقتصادی: داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد مراجعه کنند. کتاب خوش خوانی است و توضیح شفافی در مورد تورم و تولید در قالب یک داستان ارایه کرده است. چاپ پول دست در جیب مردم کردن و شریک شدن در دارایی مردم است. در متن مقاله گفته شده است که تورم تک عاملی نیست. این حرف درست است به خصوص برای کشوری که نفت می فروشد و می تواند با آن قیمت را کنترل کند.
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
    3 0
    صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس