کد خبر 1363088
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
موشک جاولین - اوکراین

یک روزنامه آمریکایی نوشت، روسیه در یادداشتی رسمی درباره «عواقب بی‌سابقه» ارسال محموله تسلیحاتی آمریکا برای اوکراین هشدار داده است.

به گزارش مشرق، «واشنگتن پست» روز جمعه مدعی شد به یادداشت هشدارآمیز روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است.

این روزنامه نوشت، روسیه این هفته یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین و «عواقب بی‌سابقه» چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده است.

ادعای واشنگتن پست هم‌زمان با اعلام دولت «جو بایدن» برای ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار مطرح شده که راکت‌های دوربرد «هویتزر»، پهپادهای ساحلی، خودروهای زرهی، تسلیحات قابل حمل ضدخوایی و ضد تانک را شامل می‌شود.

آمریکا همچنین ارسال سامانه‌های ضدهوایی از اسلواکی به اوکراین را تسهیل کرده و در ازای آن، سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در اسلواکی مستقر کرده است.

تصمیم آمریکا برای ارسال محموله جدید تسلیحاتی به اوکراین که به گفته واشنگتن پست ظرف چند روز آینده به این کشور می‌رسد، پس از آن گرفته شد که «ولودیمیر زلنسکی» درخواست‌ها برای دریافت کمک نظامی از متحدان غربی را تشدید کرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت:‌ «آنچه روس‌ها به طور خصوصی به ما می‌گویند دقیقاً همان چیزی است که ما به‌صورت علنی به جهان می‌گوییم، اینکه حجم کمک‌هایی برای شرکای اوکراینی می‌فرستیم به شکل خارق‌العاده‌ای موثر واقع شده‌اند».

این روزنامه آمریکایی نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این یادداشت دو صفحه‌ای روسیه به آمریکا یا پاسخ احتمالی واشنگتن، خودداری کرد.

«جورج بیبی» تحلیل‌گر سابق مسائل روسیه در آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) و مشاور وقت «دیک چنی» معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا به واشنگتن پست گفت:‌ «آن‌ها تا کنون انبارهای واقع در خود اوکراین را هدف قرار داده‌اند».

این مقام سابق آمریکایی افزود: «سوال اینجا است که آیا آن‌ها از هدف قرار دادن محل ذخیره تسلیحات در داخل قلمرو اوکراین فراتر خواهند رفت و تلاش خواهند کرد کاروان‌های حامل محموله‌ها را در کشورهای عضو ناتو در همسایگی اوکراین هدف قرار دهند؟»

بیبی مدعی شد اگر روس‌ها در مرحله بعدی جنگ در اوکراین با مانع مواجه شوند «فکر می‌کنم احتمال اینکه آن‌ها محموله‌های ناتو را در قلمرو ناتو هدف قرار دهند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالا خواهد رفت».

این تحلیل‌گر آمریکایی افزود: «در میان بخش عمده غرب، فرض بر این بوده که می‌توانیم بدون محدودیت و مواجه با خطر تلافی روسیه، به اوکراین تدارکات برسانیم. فکر می‌کنم روس‌ها می‌خواهند این پیام را به ما بفرستند که این فرض درست نیست».

واشنگتن پست نوشت، این یادداشت که تاریخ آن به سه‌شنبه هفته ثبت شده است، از طریق سفارت روسیه در واشنگتن به دست وزارت امور خارجه آمریکا رسیده است. در این یادداشت از «سامانه‌های پرتاب راکت چندگانه» به‌عنوان یکی از این «حساس‌ترین» تسلیحات یاد شده است.

روسیه در یادداشت دیپلماتیک خود آمریکا و متحدانش را به نقض اصول مدیریت انتقال تسلیحات به مناطق جنگی متهم کرده و در خصوص خطر افتادن تسلیحات دارای دقت بالا به دست ملی‌گرایان افراطی و نیروهای یاغی هشدار داده است.

در این یادداشت آمده است: «از ایالات متحده و متحدانش می‌خواهیم مسلح‌سازی غیرمسئولانه اوکراین را که عواقبی غیر قابل پیش‌بینی برای امنیت منطقه و جهان به‌دنبال دارد متوقف کنند».

«اندرو ویس» مدیر بخش سورای امنیت ملی آمریکا در بخش روسیه، اوکراین و اوراسیا و معاون ریاست اندیشکنده «کارنگی» به واشنگتن پست گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز آغاز حمله به اوکراین در یک سخنرانی به غربی‌ها هشدار داد در صورتی که در این درگیری مداخله کنند «با عواقبی بزرگ‌تر از آنچه تا کنون در تاریخ دیده‌اید» مواجه خواهند شد.

ویس هشدار داد، ناتوانی غربی‌ها در تأمین تسلیحات برای اوکراین تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود زیرا می‌تواند تا حد زیادی «ظرفیت دفاعی اوکراین» را تنزل دهد و نباید این خطر را دستکم گرفت.

هشدار روسیه به آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفته است، پس از آنکه ایالات متحده کمک‌های نظامی را به منطقه منتقل کرد، نیروهای اوکراینی آن‌ها را به داخل کشورشان خواهند برد و «هرچه کمتر در این‌باره صحبت شود، بهتر است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    11 5
    روسیه میتونه تسلیحات غنیمت گرفته شده در اکراین رو که ساخت غربی هاست رو در کشورهای دارای ثبات کمتر بر علیه اهداف ومنافع آمریکا ومتحدانش به کار بگیره و پیام غیر مستقیم بهشون بده که اینکار رو نکنن، یا در روند انتقال انرژی به غرب از طریق شرکا شون در جاهای مختلف دنیا اختلال ایجاد کنه
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      4 21
      روسیه می تونه سوریه بشه و مثل آدم زندگی کنه.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      12 1
      اگر روسیه به طور رسمی اعلام کند که تسلیحات غنیمتی را به ایران خواهد فرستاد بدترین خبر برای امریکا خواهد بود وبه پایان جنگ کمک خواهد کرد هرچند ایران ازنظر تسلیحات توانمند است
    • TR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 0
      فعلا تسلیحات روسیه به غنیمت اوکراین دراومده سربازان روسی تانک خودرو های زرهی رو رها کرده و فرار می کنند ارباب تان تو اوکراین رسوا شده یه ارباب جدید پیدا کنید
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      0 0
      آمریکا بر تنورجنگ می دمد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    10 4
    این یعنی روسها به شکل تحقیر آمیزی نامه میزنن که جون مادرت بهشون سلاح نده
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 0
      یکی به روسیه بگه تو رو خدا تهدید نکن خخخخخخخخخخ. از اوکراین بدون ارتش شکست خوردی چه برسه به یه کشور با ارتش قوی
  • الف IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    10 9
    زنده باد اکراین
    • AT ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      11 6
      روت نمیشه بگی زنده باد امریکا؟ چون جنگ در واقع بین روسیه و آمریکاست و اوکراین صرفا الت دست آمریکاست!
    • DE ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 1
      دیگه اصلاح طلبها، تجزیه طلبها، فرقه ی رجوی چی ها، غربگدا ها روشون نمیشه بکن قربون آمریکا و اسرائیل و اروپا می‌گن درود بر اوکراین. واقعا این دلقک ها مانند زلنسکی هستند بلکه بدتر هم یهودی هم نازی و جانی.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    9 6
    روسیه دیگه بشه خوابیده باید بره گواتمالا رو تهدید کنه خخخ
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    18 7
    غرق شدن مسکوا رو بر نوکران و شوتین تسلیت عرض می نماییم غم اولتون باشه
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      3 3
      شما بااربابتان آمریکا انشالله به زودی زود غرق می شوید
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    6 7
    به فرمانده نیروی هوایی ارتش ترکیه در سال 1368 امریکایی ها گفتند که بیا و به ایران حمله کن ما مقدمات ریاست جمهوری تو را فراهم می کنیم او برعکس زلنسکی می گوید من صدام نیستم و تمام ارتش ترکیه را بگردید یک صدام پیدا نمی کنید من نیز استعفا می کنم حالا قضاوت کنید جرم مردم اوکراین در رای دادن به یک دیوانه خیلی زیاد است
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    4 2
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی شهرهای محاصره شده در شرق و جنوب اوکراین را دور زده و خود را به روخانه دنیپر برساند
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 3
    نحوه ازادسازی اوکراین از دست نئونازی ها همان نحوه ازادسازی گروگان های مدرسه روسلان استیای شمالی و همچنین ازادسازی گروگان ها ی سینمای مسکو از دست چچن هاست همیشه تروریستها مردم عادی را به گروگان می گیرند راه ازادی مردم عادی جز کشتن بخشی از این مردم عادی نیست که سکوت هم کرده اند
    • S IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 0
      کچل اگر طبیب بود، چاره سر خود میکردی ،،خخخخ
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 4
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 3
    روسیه باید از موشک باران گراد و بمباران فرشی برای تسلیم تروریست های اوکراینی داعشی و جبهه النصره استفاده کند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 2
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 17 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 2
    پوتین اصلا به مناطق اوکراینی نشین حمله نکرده بلکه هدف وی مناطق فرهنگی روس زبان است و مثل دونباس دنبال افزایش حس قومیت گرایی در سایر استان های اوکراین در میان روس زبان هاست حتی ناتو در اوکراین غافلگیر شده است
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    2 3
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به 4 بخش غربی و مرکزی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی و مرکزی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 1
    تاکتیک امریکا در تمام دنیا علیه ایران و روسیه همان تاکتیک داعش است یعنی سنگر گیری در شهر و گروگان گیری مردم و ایجاد جنگ درون شهری است روسیه باید بمانند سوریه ارایش نظامی پیدا کند نه ستون کشی تانک
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 3
    روسیه باید سریع فراخوان نیروهای احتیاط را اجرا نموده و فقط نیروهای پیاده را برای تصرف میکولایف و اودسا استفاده نماید و برای مقابله با تروریست ها باید از نیروهای داوطلب روسی بومی استفاده نامید
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 3
    متاسفانه نیمی از جمعیت اوکراین را روسها تشکیل می دهند و روسیه نمی توانند از بمباران فرشی که لازمه پیشروی نیروی زمینی است بمانند امریکا استفاده کند اما اگر ارتش اوکراین به گروگان گرفتن مردم ادامه دهد شاید روسیه حتی از بمب اتمی نیز استفاده نماید روسیه به لتونی و استونی ولیتوانی 3 کشور همسایه برای پیوستن به ناتو ایراد نگرفت اما مشکل روسیه نسل کشی روسها و وقوع جنگ قومی در اوکراین نه صرف پیوستن به ناتو
    • TR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 0
      بیست در صد اوکراین روس هستنند مزخرف نگو در ضمن روسیه مثل وحشی ها داره بمباران می کنه تمام مناطق مسکونی رو زده نزدیک به هزار و پانصد موشک بالستیک و کروز به اوکراین شلیک کرده این خودش یه رکورد محسوب میشه دیگه از این بدتر وجود نداره
  • محمد IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 3
    درود بر پوتین عزیز وروسیه
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 1
    روسیه ظاهرا تصمیم بر استقرار سلاح های هسته ای حداقل در مرزهای غربی دارد ، اخطار به اروپائی ها ، تسهیل کنندگان ارسال انواع سلاح های اهدائی خود و آمریکا به اکراین
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    اروپائی های غافل تصور میکنند اکراین همانند سوریه و عراق است . تا فقط هر چه بتوانند با انواع سلاح روسیه را تضعیف کنند ، اما هشدار پوتین بجاست . اینحا حنب ممالک شماست . هر کدام میتونه براحتی علیه خودتان استفاده بشه . و آنوقت است از خواب بیدار میشوید . توجه کرده اید زلنسکی دائم از اروپائیان گله گذاری میکند . و آنها در مجامع خودشان او را دعوت میکنند و کف میزنند . آتش زیر خاکستر . یا مار در آستین
  • ارتشی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    من از همون اول گفتم اوکراین لقمه بزرگی برای روسیه بود و روسها نبرد با اوکراین را با نبرد گرجستان مقایسه کردند بعد از فروپاشی شوروی ارتش روسیه بشدت تضعیف شد همچنین صنعت شوروی در همه زمینه ها بسیار از روسیه برتر بود در زمینه نیروی هوایی و زمینی واقعا غولی بود نیروی زمینی پرتعداد و فرماندهان کارامدی داشت روسیه در بهترین حالت بتونه با کمک تجزیه طلبهای دونتسک و شرق اوکراین اونجا رو حفظ کنه و شمال کریمه و خط ساحلی دریای ازوف رو در کنترل نگه داره که البته اینبار اوکراین ول کن نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس