کد خبر 1362942
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
افزایش ۲۸ درصدی نرخ اجاره‌بها در زمستان ۱۴۰۰/ رشد ۵۱ درصد اجاره‌بهای قراردادهای تمدیدی

بر اساس آمار مرکز آمار ایران طی زمستان ۱۴۰۰ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی نسبت به فصل مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۲۸.۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، در زمستان سال گذشته شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۷۹.۷ رسید که نسبت به فصل قبل  ۶.۴ درصد افزایش داشته است.

در این فصل استان یزد با ۸.۶درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱.۵ درصد، کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته اند. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها مسکن در زمستان گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۲۸.۱درصد بوده که نسبت به فصل پاییز  سال ۱۴۰۰ با ۲۵.۷ درصد ۲.۴ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۴۰درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ۱۱.۸ درصد، مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به عبارتی در فصل زمستان ۱۴۰۰، خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ۱۱.۹ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان، به‌طور متوسط ۱۶.۳ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل زمستان١٤، برابر ۲۶.۹  درصد است، که استان لرستان با ۳۷.۴ درصد، بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲.۸ درصد، کمترین نرخ تورم اجاره بها را داشته اند. همچنین در فصل مورد اشاره متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ۵۰.۹ درصد بوده است.

 اوایل سال گذشته علی قائدی، معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با استناد به مصوبه‌های ستاد ملی کرونا در حمایت از مستأجران گفته بود:‌ مالکان به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرند و بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نخواهد شد.

وی با بیان این‌که  امسال میزان افزایش اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است، ‌ افزود: در شرایطی که موجر قصد ساخت یا فروش واحد مسکونی خود را داشته باشند یا واحد مسکونی را برای فرزند خود که تشکیل خانواده داده است بخواهد، همچنین اگر مستاجر برای چند ماه اجاره‌بها را پرداخت نکرده باشد، امکان صدور حکم تخلیه وجود دارد.

مرکز آمار ایران، مرکز آمار ایران،

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • CA ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    نه بابا اشتباهی رخ داده الان دولت تو جلسه مطبوعاتی برگزار میکنه و دستور میده نرخ اجاره بیاد پایین . همانطور که قیمت بقیه چیزها به این شکل اومد پایین قیمت اجاره میاد پایین
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    وقتی سیمان ، آهن و دستمزدهای و..... ساختمان هم چنان با سرعت افزایش می یابد خیال دارید قیمت اجاره بها و خرید وفروش بالا نرود به عمل براید کار به سخنرانی نیست
  • مسلم IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    تا وقتی ارزش پول ملی کشور تقویت‌نشود، چاپ پول متوقف نشود و صندوق های سرمایه گذاری خصوصی تأسیس و حمایت نشود، سیاستهای کلی پولی و بانکی از طرف مقام معظم رهبری در تحریم ربا و هدایت سرمایه مردم به سمت تولید و بورس و صندوق های سرمایه گذاری سوق داده نشود تورم و ربا برداشته نمی شود و این مشکل گرانی اجاره و مسکن رفع نمی گردد.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    تا وقتی این جوری نشود. تا وقتی اون جوری نشود. نه خیر باید این جوری و آن جوری شود و گرنه درست نمی شود.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    1 0
    بدبختی این است که کار هم نیست. مردیم از بیکاری با اون مزدهای برده داری شون. از این سر شهر برویم ان سر شهر مزدمون کفاف پول کرایه ماشین و نهارمون نمی شه./ گرفتاری شدیم، خدایا چی کار کنیم
  • یارانه پنهان نخاستیم IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    0 0
    اگر این دولت، اقایی کند و تکلیف ارز دولتی و بنزین دولتی و ارد دولتی را این هفته روشن کند و دق مرگ مان نکند واقعا ایوالله دارد. دست از لاک پشت بازی و حلزون صفتی بردارید. اگر می خواهید ازاد کنید بکنید اگر می خواهید نکنید تا چهار سال دیگر که هستید نکنید./ اما خبری مانند: "به زودی تکلیف ارز دولتی روشن می شود"؛ یعنی بازار مُرد، بازار سکته کرد. بازار دستش را گذاشت زیر چانه اش و نشسته ببیند چه می شود. خدا میداند این طور خبر دادن ستم است. تکلیف مردم را روشن کنید
    • رکود بازار IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      0 0
      عقل سلیم میگه که؛ وقتی همچین خبرهایی رو دولت از روی هر غرضی منتشر می کند: بازار سرمایه می ایستد تا ببیند، چه اتفاقی قرار است بیاید. حالا شما میگی سکته بازار بعضی ها میگن رکود بازار/ دولت اقای رئیسی شجاعت چنین تصمیم گیری های بُرنده ای را ندارد زمان این موضوع را ثابت خواهد کرد. کارهای دولت ایشان بیشتر شبیه خاله بازی است
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. به یاد شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی سردار دل‌ها، این واحد جدید را سلیمانی می‌نامیم و آن را معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف می‌کنیم. در این لحظه یک سلیمانی معادل ۱۷۱۷ تومان (۱۷۱۷۰ ریال)، و یک دلار آمریکا معادل ۱۶٫۱ سلیمانی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره برابر تعریف قانونی، هزار سلیمانی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل سلیمانی تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های سلیمانی، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به پول سلیمانی همیشه ثابت است، و قیمت ارز به سلیمانی نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس