کارشناس مسائل بین‌الملل: هدف برجام بهانه‌ای برای کنترل قدرت ایران بود

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که توافق برجام قرار نبود صرفا هسته‌ای باشد بلکه سنگ مسیر کنترل قدرت ایران را بردارد، گفت: پس هدف برجام بهانه‌ای برای کنترل قدرت ایران بود.

به گزارش مشرق، مهدی خانعلی‌زاده روز چهارشنبه در نشست بررسی تخصصی نتایج مذاکرات ایران و ۱+۴ در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: یکی از ایرادات جدی که نگاه سیاست خارجی دولت قبل آن را بر هم زد، نگاه به مذاکره بود. مذاکره به طور کلی به مفهوم ارزش است که این اشتباه بود و دوم اینکه عنوان کرد مذاکره بد است پس هر دوی این نگاه بد است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ابزارهای مختلفی در دیپلماسی‌ وجود دارد که یکی از آنها مذاکره است در آن زمان دوقطبی ایجاد شد که یا موافق مذاکره هستید یا مخالف آن.  شهادت سردار سلیمانی نیز فضای آن زمان را احساسی کرد.

وی تصریح کرد: توافق برجام قرار نبود صرفا هسته‌ای باشد، قرار بود سنگ مسیر کنترل قدرت ایران را بردارد که اوباما نیز در کتاب سرزمین موعود آن را مطرح کند. پس هدف برجام بهانه‌ای برای کنترل قدرت ایران بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: برجامی که دولت قبل و تیم مذاکره کننده سابق اجرایی ‌کردند، صرفا هسته‌ای نبود زیرا توان دفاع و قدرت‌های منطقه‌ای ایران آن را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

خانعلی‌زاده گفت: یک سال معطل اینستکس شدیم، تحریم‌های آسیا و کاستا مطرح شد و سپاه در لیست تروریستی و تحریمی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: قانون لغو تحریم‌ها که اجرایی شد، باعث شد دولت بایدن از نگاه هدفمندانه‌ای که داشت برگردد. دولت قبل اشتباهی در حوزه دیپلماسی انجام داد که وارد فرآیند مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: از نمایندگان مجلس بخواهید که به شما بگویند در وین ۶ آیا بندی وجود دارد که نشان بدهد ایران قصد واگذاری قدرت منطقه‌ای خود را دارد یا خیر در واقع تعهد فرابرجامی دادند.

خانعلی‌زاده بیان کرد: گزارش آخر وزیر امور خارجه قبلی به مجلس شورای اسلامی که خلاف واقع است، نمی‌تواند سند درستی برای استناد باشد باید حتما به متن پیش‌نویس وین ۶ استناد شود.

وی با بیان اینکه علی باقری طراحی کردند که ما یک محصول حداقلی به نام برجام داریم، افزود: اگر بتوانیم از این حداقل، بهره‌مندی حداکثری داشته باشیم و طرف مقابل بتواند این را هضم کند، ما می‌توانیم مذاکره کنیم و بپذیریم که آمریکا به برجام برگردد. در شهریورماه ۱۴۰۰ جلسه‌ای با اعضای شورای عالی امنیت ملی برگزار شد و مقرر شد تیم ایرانی اگر می‌تواند انتفاع حداکثری در چارچوب برجام برای ایران فراهم کند، برود مذاکره کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بنابراین از شهریور ۱۴۰۰ تصمیم نظام این شد که برجام احیا شود و از آذر ۱۴۰۰ تیم راهی مذاکرات شد و از آن زمان دستاوردهای روشنی داشته باشد از شهریور ۱۴۰۰ تا اواخر آبان، حدود دو ماه طول کشید روسیه و چین گفتند اگر شما به مذاکرات برنگردید ما به سمت آمریکا می‌رویم و اروپا هم عنوان کرد که مکانیزم ماشه را فعال خواهد کرد. بنابراین ایران مجبور به از سرگیری مذاکرات وین شد.

خانعلی‌زاده گفت: اکنون هم همه مذاکرات در قالب non-paper است و چیزی تحت عنوان پیش‌نویس وجود ندارد. PMD (ابعاد احتمالی نظامی) بسته شد. ایران سوالات آژانس را پاسخ داد و پرونده PMD ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر نگهداری سانتریفیوژها بود. ایران گفت آنها را از بین نمی‌برم و در سایت نگهداری می‌کنم. در صورت عمل نکردن به تعهدات توسط طرف مقابل، ظرف ۲۴ ساعت، سانتریفیوژها را فعال می‌کنیم که در NON-PAPER پذیرفته شد. این‌ها تعهدات ذاتی است که طرف مقابل حاضر به پذیرش آنها شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس