صادق قطب زاده در آخرین سخنرانی خود پیش از اعدام چه گفت؟

واقعه‌ای که من در آن شرکت داشته‌ام در حقیقت براندازی حکومت بود، حکومت جمهوری اسلامی؛ من مخالف یک عده‌ای بودم که اعتقاد داشتم نباید در رأس کارها باشند.

به گزارش مشرق به نقل از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، روزهای پایانی فروردین ۱۳۶۱ کشور در شوک کشف توطئه‌ای امنیتی علیه انقلاب بود. دادگاه انقلاب ارتش اعلام کرده بود صادق قطب‌زاده از مبارزان پیش از انقلاب در خارج از کشور و رئیس سازمان صداوسیما و وزیر امورخارجه پس از انقلاب به اتهام تلاش برای براندازی و کودتا دستگیر شده است. مدتی بعد مصاحبه تلویزیونی او پخش شد و مشخص شد او تلاش داشته با تهیه امکانات و سازماندهی برخی نیروهای همسو با خود، امام و سران نظام را از طریق بمباران جماران کشته و کودتا کند.

بیشتر بخوانید:

مردی که خود را سخنگوی امام جا زده بود

قطب‌زاده پس از برگزاری دادگاه اتهاماتش، شهریورماه اعدام شد.

آنچه در ادامه می‌آید، متن سخنرانی کوتاه قطب‌زاده در حسینیه زندان اوین پیش از اعدامش است:

«خواهران و برادران عزیز غرض از این بحث و گردهمایی که به طور مختصر و فشرده عرض می‌کنم، جریان واقعه‌ای است که اتفاق افتاده و من در آن جریان بوده‌ام و به یک سلسله جمع‌بندی‌هایی رسیده‌ام. محاکمه من پایان پذیرفته و آنچه که من می‌گویم برای امر خاصی نیست، فقط چیزی است که در دادگاه هم گفته‌ام و برای روشن شدن اذهان شماست.

واقعه‌ای که من در آن شرکت داشته‌ام در حقیقت براندازی حکومت بود، حکومت جمهوری اسلامی؛ من مخالف یک عده‌ای بودم که اعتقاد داشتم نباید در رأس کارها باشند. در این رابطه با دو محور همکاری کردم: یک محور نظامی بود و دوم محور روحانیت که آقای شریعتمداری بود.

همان‌طور که گفتم قرار هم بر این بود که سران دستگیر شوند، و حکومت و نه نظام عوض شود. بعد از دستگیری و بعد از کسب اطلاع که این عده اشخاص و گروه نظامی روابط با خارج از کشور داشتند_ بدون اطلاع من با ساواکی‌ها و عمدتاً سلطنت‌طلب‌ها و دیگران که من اطلاع نداشتم_ بر من این دو مسئله روشن شد: یکی این اشتباه که با عده‌ای که انسان نمی‌شناسد و تحقیق نکرده، تمام عیار وارد هیچ همکاری نشود؛ چه درست و چه نادرست. و یکی که اصولاً این نحوه برخورد و تغییر وضع که به صورت نظامی و با زور بدون قانون اساسی انجام شود، این عمل «من حیث هو» غلط است و باید اگر مخالفتی داشتم از طریق قانونی اعلام می‌کردم و می‌رفتم جلو و عواقب کار را هم می‌پذیرفتم. اما اینکه آدم کسی را که نمی‌شناسد با آن همکاری می‌کند، نتیجه همین است که می‌بیند. شاید بعضی‌ها بگویند اگر می‌شناختی باز می‌رفتی؟ که جوابش همین نکته دوم است که گفتم، کار «من حیث هو» غلط است.

و اما برای اینکه چرا بد است که آدم با کسی که نمی‌شناسد وارد ماجرا شود؛ وقتی آدم می‌بیند که اینها رابطه داشتند با خارج، مثلاً با آریانا و احیاناً سیاستمدارهای خارجی، آدم متوجه می‌شود که بدون اینکه بخواهد وارد ماجرایی شده که سیاست آن در دست آمریکا و دیگران است. وقتی ما وارد کار می‌شدیم که چاره‌ای برای چاره کردنش نبود. آن وقت این شرمندگی برای اینکه کسی که عمرش را برای جمهوری اسلامی گذاشته، باید در کنار کسانی قرار بگیرد که با جمهوری اسلامی مخالف هستند و با خارج ارتباط دارند.

صادق قطب‌زاده در آخرین سخنرانی خود پیش از اعدام چه گفت؟

دوم شکرگزاری از اینکه این ماجرا موفق نشد، ولو اینکه در این کار آدم جانش را بگذارد. چون این طور که اطلاعات رسید موقعی که من در زندان بودم، برای من مسلّم است که اگر ما موفق می‌شدیم قسمت اعظم کار روی دوش من بود. البته قسمت سیاسی آن، ولی کسانی که در طول همکاری حاضر شدند واقعیت‌های خود را عرض کنند و بگویند که به کجا و به کی وابسته هستند؛ یعنی خلاصه دروغ گفتند. دیگر نمی‌شد بهشان اعتماد کرد و بعد از این پیروزی چون یک عده‌ای هم کشته می‌شدند و از بین می‌رفتند و ما را از بین نمی‌بردند؛ چون عناصر تشکیل دهنده بودیم و مخالف جمهوری اسلامی هم بودیم، می‌شدیم دلال منطقه و دستمان خدای ناکرده به خون یک عده‌ای آغشته می‌شد. که این مسئله هم جنبه شکرگزاری است که من شکر کرده‌ام به درگاه خداوند که عامل این جنایت نشدم و دلال یک جنایت نبوده‌ام. این واقعیت است، بلکه دلال پیرو سیاست‌های آمریکا هم نشده‌ام و من هیچ وابستگی نداشتم و یک سری اعتقادات مذهبی هم داشتم؛ اما در هر صورت به آن جهت سوق داده می‌شد، چه می‌خواستم و چه نمی‌خواستم. حالا هر آدم عاقل شرافتمندی به این نتیجه می‌رسد که خدایا شکر که این جریان موفق نشد و ما در یک هَچَلِ جنایت‌بارِ خارجی قرار نگیریم و شرمندگی از این بابت است که یک مقدار نیرو و وقت خود و دوستانمان را از دست دادیم.

صادق قطب‌زاده در آخرین سخنرانی خود پیش از اعدام چه گفت؟

این حرف‌ها را هم از این جهت گفتم که به طور مختصر در دادگاه گفتم، به طور گسترده با شما دوستان و دیگرانی که می‌خواهند بدانند بگویم. این حرف‌هایی را هم که من زده‌ام، در دادگاه هم گفته‌ام بدون اینکه تقاضایی داشته باشم و یا مسئله‌ای باشد.

از خداوند متعال شکرگزارم، واقعاً هم شرمنده‌ام که در این وضع قرار گرفته‌ام و امیدوارم که خداوند همه ما را هدایت کند و عاقبت ما هم ختم به خیر شود. و مهم است که آدم عاقبتش ختم به خیر شود که عاقبت بنده هم ختم به خیر شد؛ البته تا این لحظه، چرا؟ چون از این بابت که وارد یک جنایت و یک وابستگی نشده‌ام. حالا بعد از این هم خدا به ما رحم کند و من می‌خواهم صادقانه بگویم این نظر من بوده و خدا هر طور بخواهد همان طور می‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • seyyed IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    29 19
    حالا ک اینطور توبه کرده بود پس چرا اعدام شد میشه بیشتر توضیح بدین راجع به شخصیت و کارهایی که کرد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      23 8
      بنظرم خطای ایشان از خطای بسیاری از مسئولان فعلی کشور کمتر و قابل چشم پوشی و بخشش بوده است. میشد از توانمندی ایشان در بسیاری از حوزه ها استفاده کرد اگر سخت گیری اوایل انقلاب هنوز هم ادامه داشت ما هیچ مسئول خائنی نداشتیم
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      18 7
      توبه کرده یا نه ربطی به مجازاتش نداره. توبه و مجازاتش از گناهش کم میکنه در درگاه الهی. اگه اونطوری باشه یه نفر آدم میکشه و بعد میگه توبه کردم. آیا نباید مجازات بشه؟!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      22 1
      توبه مسئله ای خدایی و قلبی است و فقط خداوند از اصلش باخبر است و میپذیرد و ربطی به ارتکاب جرم و مجازات قانونی ان ندارد مثلا دزدی توبه میکند که تکرار نکند اما حبس ان را هم میکشد
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      16 3
      بایت درس عبرت میشد برای نیروهایی انقلابی که علیه مردمی که بهشون اعتماد کرده بودند کودتا نکنند.
    • DE ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      4 0
      منافقین خونخوار و پدران معنوی تروریست های داعش و نوادگان ابن ملجم مرادی هم دقیقا همینکار را کردند و نه تنها توبه نکردند بلکه نوکر صدام بودند و هزاران هموطن ما را ترور کردند. و هنوز ادامه دارد. این طرف هم اگر لو نرفته بود اکنون با مریم قجر رجوی داشت خون مردم را میریخت .
  • محمدی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    6 4
    چی بگم
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      30 7
      فکر میکنم قضیه عادی نیست و انشا ءالله به ظهور ختم میشه : یک روحانی سالخورده کنج حجره 63 ساله ( سن بازنشستگی ) سال 42 قیام میکنه با دست خالی و بدون رسانه 15 سال میره تبعید و بعد نابودی سلطنت 2500 ساله !!!!!!!!! تاااااااااااااااااااااااااا امروز از چه کورانهایی میگذره ترورسران نظام خیانت برخی دیگر از سران نظام تجزیه طلبی و قومیت گرایی خلق عرب و کرد و ترک و بلوچ و ترکمن کودتای سخت کودتای نرم و رنگین جنگ نظامی 8 ساله حمله یانکیها به طبس و ان واقعه عجیب جنگ داخلی منافقین و رجوی فتنه گران 78 و 88 و خیانت بزرگ بنزینی تحریم فلج کننده وجود منافقین غربگرا در بدنه کشور عبور سالم از منتظری ها و رفسنجانی ها ، دزدان دوست نمای اختلاسگر رای های کنسرتی و قرکمری به دستور بیبیسی تهاجم و شبیخون گسترده فرهنگی ... هجمه عجیب و غریب ده ها ساله رسانه ای و ده ها مورد دیگر که هر کدامش یک نظام را کله پا میکرد
    • پرویز IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 1
      ایشان همانندبنی صدر همراه امام خمینی کبیر در هواپیما و نفوذیهای دیگری که در داخل کشور وجود داشتند تماما در مسیر اهداف استراتیزیک امریکا عمل میکردند
  • جواد AE ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    21 24
    اون موقع من بخاطر ندارم چون 8ساله بودم ولی بنظر میاد که ایشون پشیمان شده بودند و اگه اعدام نمی شد شاید میشد بهتر از آن مرحوم استفاده برد
    • تبریزی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 0
      بله حتما میشد استفاده کرد, یعنی مثل آقایان ابراهیم یزدی و بهزاد نبوی و حجاریان و .... که کاملا دارن و داشتن خدمت صادقانه میکردن البته به ارباب امریکاشون!!!
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    33 5
    خدایا همه ی ما را به راه خودت رهنمون باش و لحظه ای مارا به خودمان واگذار نکن
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      20 1
      احسنت ، دقيقأ همینطوره!
  • دانا IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    42 8
    آدم یخرده فکر کنه میبینه که کشورهای غربی خیرخواه نیستن. پس همکاری با اونها علیه امنیت کشور یا از روی جهل عمیقه یا حس قدرت طلبی
  • فرید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    8 7
    ممنون از روشنگری های مشرق
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    40 2
    در بهترین حالت این دقيقأ شرح حال عسلاحاتچی های این دوره هست!!!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    5 11
    حقش بود
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    4 3
    جالب بود. ممنون
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    7 0
    خداوند همه ما را هدایت کند و عاقبت همه مان ختم به خیر شود.
  • فرشید IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    25 0
    مشرق بیشتر از تاریخ اوایل انقلاب بنویس برای نسل جوان. سپاس بی حد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    4 3
    بدبخت ....
  • تیمور IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    10 0
    ان شالله خدا از سر تقصیراتش بگذره
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    جرمش بررسی شده و حکمش باید اجرا بشه. توبه ش سرجاش اگه واقعا توبه کرده باشه. ربطی به اجرای مجازاتش نداره
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    14 1
    زمان توبه وی مثل زمان توبه فرعون بود،که وقت توبه گذَشته بود
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    2 0
    نامزد ریاست جمهوری هم شده بوده با مسعود رجوی... یاخدا...
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      7 1
      یا خدا؟؟؟؟ یعنی از حسن فریدون که ۴۰ سال سمت داره و ۸ سال رییس جمهور شد بدتر بود!؟؟؟
  • DE ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    37 3
    اونموقع بطور مخفیانه کودتا و براندازی میکردند ولی امروز اصلاحطلبان بطور علنی و آشکار.
  • مقدس IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    45 1
    بقیه ی منافقین عبرت بگيريد تا دير نشده توبه كنيد خجالت بكشيد از نوكرى براى صهيونيست جهانى .
    • تبریزی IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
      0 0
      توبه گرگ مرگه پس نمیتونن
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 1
    فکر کردند کهانقلاب به انها وابسطه است
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    55 0
    منافق از کافر بدتره
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 2
    قبل ازاعدام یک شبه سرش سفید شده بود
  • داود IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    بله بله بله
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 3
    گور به گور شده خوب کاری کردین اعدامش کردین
  • یک مسلمان ایرانی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    تشکر میکنم از عوامل مشرق که تبیین میکنه و جلوی تحریف تاریخ رو میگیره. مرسی
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    شخصیتش احتیاج به واکاوی داره نزدیکترین فرد به امام درفرانسه که همه جوره مورد اعتمادامام بود بعد انقلاب هم پستهای بسیار مهمی داشت یکی ازمبارزین اصلی انقلاب بود امام هم قلبا دوستش داشت بعد ازشکست درانتخابات ازبنی صدر دچار یاس سرخوردگی ونوعی حس اینکه حقش بیشتر ازاین چیزهاست شد ماههای اخرعمرش باور شرایط برایش سخت شده بود دست به این کارزد والبته پشیمان شد خیلی ازافراد قدرت طلب امروز عبرت بگیرند
    • نیما IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
      0 0
      بیشتر به نظر میاد صادق قطب زاده یک انسان ندونم کار بوده خودش هم از عاقبت کارهاش اطلاعی نداشته
  • مهماندار هواپیما IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 0
    قطب زاده باخت ولی خاتمی و هاشمی و دارودسته شان در سال 78 که کشور را به بحران رسانده بودن و با امریکا و ناتو .... و الان هم طلبکار هستن فقط بیچره قطب زاده که اعدام شد
  • مشنگ IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 1
    اقلیت مشرقی چه کارایی که نمیکنه تبلیغ مبلیع دیگه جوابگو نیست .مردم هوشیار شدن
  • رضا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    1 1
    یک کاربدکرد وخواست جبران کنه ولی دیگردیرشدوکلاه تابیخ گوشش فرورفته بود.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
    3 0
    خود نظام قبول کرده که این بیچاره قربانی سیاستهای شوروی شد. بعد چطور خودش همچین حرفایی زده؟
  • Tina US ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    صادق قطب زاده نمک خورد و نمکدان شکست یک خائن و شبطاان به تمام معنا خدا رو شکر که به خفت و خواری از بین رفتند
  • سوهر GB ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    1 0
    کامنارو میخونم میبینم هنوز بعد از ۴۰-۵۰ سال مردم ما تو باغ نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس