روس‌ها برای دورزدن تحریم‌ها، در آسیای مرکزی حساب بانکی باز می‌کنند

پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در گزارشی نوشت که شهروندان روسیه بعد از حمله این کشور به اوکراین، برای افتتاح حساب بانکی به جمهوری‌های آسیای مرکزی به ویژه قزاقستان و ازبکستان سفر می‌کنند.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای نوشت: حمله روسیه به اوکراین باعث ایجاد رونق اندکی در صنعت بانکداری قزاقستان شده زیرا روس‌ها و بلاروس‌ها برای دور زدن تحریم‌های مالی اعمال شده توسط کشورهای غربی به جمهوری‌های آسیای مرکزی سفر می‌کنند.

براساس نهاد ناظر مالی قزاقستان، شهروندان روسیه و بلاروس که درهای سیستم بانکداری بین‌المللی بر روی آنها قفل شده، از روز پنجم اسفندماه تاکنون حدود ۱۲ هزار حساب بانکی در بانک‌های قزاقی باز کرده‌اند.

با این حساب، شمار حساب‌های بانکی شهروندان این دو کشور در قزاقستان به ۱۶۲ هزار حساب بانکی رسیده که از این تعداد ۱۱هزار و ۹۴۰ حساب بانکی از پنجم اسفندماه به بعد افتتاح شده است. بیشتر این حساب‌های بانکی متعلق به افراد حقیقی است. اما تنها ۸۰۵ فرد حقوقی روسی و بلاروسی در بانک‌های قزاقستان حساب بانکی دارند و از زمان حمله روسیه به اوکراین نیز تنها هفت شرکت در قزاقستان حساب باز کرده‌اند.

شهروندان روسی و بلاروسی که از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند، از تسهیل قوانین اقامتی و اشتغال در قزاقستان سود می‌برند. آنها به راحتی اجازه کار دریافت می‌کنند و می‌توانند برای ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند.

با این حال، این مسائل مزیت خاصی برای آنها در به دست آوردن شماره شناسایی شخصی یا افتتاح حساب های بانکی، که همه خارجی ها می توانند با سهولت نسبی آن را انجام دهند، ندارد.

روس‌ها همچنین توسط آژانس‌های مسافرتی روسی که بسته‌های ویژه‌ای را صرفاً برای افتتاح حساب‌های بانکی به جای انجام تورهای معمولی در اطراف سایت‌های جاده ابریشم ارائه می‌دهند، به ازبکستان سفر می‌کنند.

براین اساس هزینه سفر به ازبکستان برای افتتاح حساب بانکی برای شهروندان روسی حدود ۲۷۰ دلار است که البته معمولا این سفرها زمینی انجام می‌شود. مدیران این تورها، از قبل مدارک لازم جهت افتتاح حساب را آماده کرده و تنها شهروندان روسی برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کرده و به طور شخصی آنها را امضا کرده و یک کارت بانکی دریافت می‌کنند.

با این حال هیچ آمار دقیقی از اینکه از اسفندماه سال گذشته تا به امروز چه تعداد از شهروندان روسی و بلاروسی نزد بانک‌های ازبک حساب افتتاح کرده‌اند، در دسترس نیست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس