عمران‌خان پاکستان

میلیون‌ها نفر از مردم پاکستان در مخالفت با عزل عمران خان از قدرت و مداخلات آمریکا در این کشور دست به تظاهرات زدند.

به گزارش مشرق، به دنبال عزل «عمران خان» نخست وزیر پاکستان که با فشارهای آمریکا صورت گرفت، میلیونها نفر از حامیان وی در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با دخالتهای آمریکایی در این کشور اعلام کردند. 

پایگاه خبری PTI گزارش داد که این تظاهرات که در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شده شامگاه یک شنبه و اغلب بین ساعت 8 تا 10 شب و بعد از افطار برگزار شده است. 

پیش از این عمران خان گفته بود که امروز آغاز یک مبارزه برای آزادی در برابر توطئه ها و دسیسه‌های خارجی است.

براساس گزارش شبکه ان دی تی وی، صدها هزار نفر از حامیان عمران خان و حزب تحریک انصاف روز یک شنبه در چندین شهر پاکستان و در اعتراض به برکناری وی از قدرت و رای عدم اعتماد پارلمان به نخست وزیر این کشور تظاهرات برگزار کردند. 

تجمع اعتراضی در اسلام آباد شامگاه یک شنبه برگزار شد و حامیان عمران خان شعارهایی در حمایت از وی سر دادند و پلاکاردهایی در مخالفت با توطئه‌های خارجی در دست داشتند. برخی منابع خبری از سر دادن شعارهای ضدآمریکایی و سوزاندن پرچم این کشور نیز در برخی از این تجمعات خبر داده‌اند. در اسلام آباد معترضان شعار دادند؛ «طرفداران آمریکا خائن هستند.»

 تظاهرات گسترده ضدآمریکایی هواداران عمران خان/ تجمع گسترده مردم پاکستان در کراچی و لاهور+فیلم و عکس

در لاهور نیز تظاهرات اعتراضی مردم به صحنه مخالفت با دخالتهای آمریکا تبدیل شد و طبق تصاویر منتشر شده هزاران نفر در این تظاهرات ضدآمریکایی شرکت کردند. 

 تظاهرات گسترده ضدآمریکایی هواداران عمران خان/ تجمع گسترده مردم پاکستان در کراچی و لاهور+فیلم و عکس

در شهر بندری کراچی در شمال دریای عرب، نیز بیش از 20000 نفر با سردادن شعارهایی خواستار بازگشت عمران خان به قدرت شدند.

تنش‌های سیاسی در پاکستان که بعد از دیدار «عمران خان» نخست‌وزیر این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه آغاز شد، شامگاه شنبه به اوج خود رسید.

پارلمان پاکستان شامگاه شنبه جلسه‌ای برای بررسی تداوم حضور عمران خان در سمت نخست‌وزیر این کشور برگزار کرد.

شبکه «الجزیره» در این‌باره گزارش داد: «با آغاز جلسه رأی عدم اعتماد به عمران خان، رئیس پارلمان پاکستان از سمت خود استعفا داد».

نهایتاً در بامداد یکشنبه، نمایندگان پارلمان پاکستان با ۱۷۴ رأی به عمران خان رأی عدم اعتماد داده و او را از این سمت عزل کردند.

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان با انتشار یکی از ویدئوهای این اعتراضات در حساب توئیتری خود نوشت: از همه مردم پاکستان به خاطر حمایت و اعتراض به تغییر دولت که مورد حمایت آمریکا بود تشکر و قدردانی می‌کنم...

عمران خان با «راهزن» خطاب کردن مخالفانش که در سودای کسب قدرت هستند افزود: در تاریخ کشورم چنین جمعیتی که برای سرنگون کردن حکومت راهزنان به خیابان آمده باشند ندیده بودم. 

برخی نحلیلگران مخالفت عمران خان با سیاستهای آمریکا را عامل اصلی در برکناری کودتاگونه وی از قدرت میدانند. 

سیاست مستقل عمران خان و اعلام بی طرفی وی در جنگ اوکراین و روسیه و سفر اخیر او به مسکو از عوامل عصبانیت کاخ سفید از کابینه عمران خان بود. اسلام آباد در کنار کشورهایی نظیر چین، ایران و هند (متحد راهبردی آمریکا) موضع ممتنع در قبال جنگ اوکراین پیش گرفت و خواهان پایان درگیری‌ها شد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    13 2
    آفرین
  • نوید IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    8 10
    هرگز حمایت جناب خان از آذربایجان و فلسطین مقابل دشمنان غیرمسلمان فراموش نمیشود ایشون یکی از سه تفنگدار فاتحان قره باغ بودن.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      14 2
      سرنوشت محتوم باکو و عزت مردم ترک زبان آن بازگشت به میهن اصلی است.
  • رضا IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    13 3
    همش زیر سرامریکاس.مرگ برامریکا
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 8
    اینا همشون تروریستن
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 7
    زنده باد فاتحان قره باغ الهام اردوغان و عمران خان
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 3
    برکناری عمران خان توسط مجلس ان کشور و احزاف مخالف هیچ ربطی به امریکا ندارد. چندین سال است که امریکا طرفدار جدی هند برایز مهار چین شده و سرمایه گداری های بزرگی در هند انجام داده و در پاکستان نقشی ندارد. دشمنی مشترک پاکستان و چین با هند هم این دو کشور را بهم نزدیک کرده است. پاکستان در هیچ موضوعی در سطح دنیا هم طرفدار ایران نبوده و بیشتر با عربستان که دشمن ایران است رابطه نزدیکی دارد. حتی زمزمه تحویل کلاهک اتمی به عربستان توسط پاکستان وجود دارد که پاکستان آنرا انکار کرده ولی اعلام کرده که اگر ایران بمب اتم ساخت انرا به عربستان خواهد داد. در جنگ قره باغ هم با اذربایجان و ترکیه موضعی کاملا ضد ایران داشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس